Gå til innhold

Tips til barnevennlig sunnere is?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå kommer endelig sommerværet å spørmålet om is kommer oftere og oftere fra sønnen min på 3 år.

Har dere tips til en hjemmelaget is som ikke er så usunt som barn gjerne liker?

Han er for eksempel veldig glad i isen fra Funky frozen yogurt så gjerne noe sånt,men alt av sunnere is er av interesse :)

 



Anonymous poster hash: f0dd6...879
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bananer stukket på pinne og duppet i sjokolade. Frosne smaker de så godt!!

Skrevet

Gresk yoghurt og frosne bær i blender. Evt litt honning som søtningsmiddel. En annen god is er skiver/biter av frukt i ispinneformer. Hell på kokosvann eller eplejuice og frys ned. Frys hele druer. Spises som iskald snacks.

Skrevet

Fikk opp dette bilde på instagram tidligere i dag, og tok en skjermdump.

Skal prøves her i huset ;)

 

 

Anonymous poster hash: b9285...82a

post-42-284418_thumb.jpeg

Skrevet

tenker at ingen dør av litt sukker av og til, er så sukkerhysteri hele tiden

Skrevet

tenker at ingen dør av litt sukker av og til, er så sukkerhysteri hele tiden

Helt enig

 

Anonymous poster hash: 91575...f9d

Skrevet

Ingen dør av sukker av og til, mine barn får is rett som det er....

 

Men mine barn er veldig glad i is og vil gjerne ha flere stykker hver dag, det kan de bare om isen er av den sunne sorten. Vi har isformer og fryser alt fra yoghurt til juice, alle slags smoothie osv, blir deilig is :)



Anonymous poster hash: 92ec1...68b
Skrevet

Frosne bananer i biter kjøres med litt av den kremete toppen på (fullfetts)kokosmelk (hardnes i kjøleskap over natten)i foodprosessor eller kraftig blender. Kan også blande med litt youghurt, kesam etc..istedenfor kokoskremen - det man har for hånden. Men jeg liker kokossmaken. Tilsett litt søtning som en dæsj vaniljesukker, sukrinmelis o.l.. 
Smaker supergodt med en gang. Kan serveres i skål med feks granola/müsli og bær eller bare for seg selv :)
Pleier også  å legge lagvis med frosne jordbær kjørt i stavmikser i isformer - superpopulært!
(også pleier mor å blande restene med litt oboy-pulver for noen deilige sjoko-iser til seg selv - snakk om dobbeltmoral  :legrine: )



Anonymous poster hash: b37ba...dc1
Skrevet

Sjekk insta til god morgen Norge Wenche.

Hun hadde nylig masse oppskrifter på sunn is.

 

Anonymous poster hash: b45d2...ab6

Skrevet

Forskjellige frukt i biter. Ha fruktbitene i informer og hel over juice og legg i fryseren. Enkelt, sunt og godt. Og man kan variere masse. Har lagd dette masse og er altid populært.

Skrevet

Frys ned helt vanlig yougurt eller smoothie i former.

 

Anonymous poster hash: a9caa...5ee

Skrevet

tenker at ingen dør av litt sukker av og til, er så sukkerhysteri hele tiden

Men hvorfor kjøpe usunn is når du selv kan lage en is som er sunnere og likevel smaker godt?

Eller hvorfor ikke kjøpe en sunnere is når barnet syns det smaker like godt?

Det samme tenker jeg med juice,hvorfor gi så mye juice når han syns smoothie er vel så godt?

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

Skrevet

 

Frosne bananer i biter kjøres med litt av den kremete toppen på (fullfetts)kokosmelk (hardnes i kjøleskap over natten)i foodprosessor eller kraftig blender. Kan også blande med litt youghurt, kesam etc..istedenfor kokoskremen - det man har for hånden. Men jeg liker kokossmaken. Tilsett litt søtning som en dæsj vaniljesukker, sukrinmelis o.l.. 

Smaker supergodt med en gang. Kan serveres i skål med feks granola/müsli og bær eller bare for seg selv :)

Pleier også  å legge lagvis med frosne jordbær kjørt i stavmikser i isformer - superpopulært!

(også pleier mor å blande restene med litt oboy-pulver for noen deilige sjoko-iser til seg selv - snakk om dobbeltmoral  :legrine: )

 

Anonymous poster hash: b37ba...dc1

 

Hehe for min del så høres jordbær mer fristende ut,men kjekt med variasjon da :)

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

Skrevet

 

Men hvorfor kjøpe usunn is når du selv kan lage en is som er sunnere og likevel smaker godt?

Eller hvorfor ikke kjøpe en sunnere is når barnet syns det smaker like godt?

Det samme tenker jeg med juice,hvorfor gi så mye juice når han syns smoothie er vel så godt?

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

 

 

 

Hvorfor leve så jævla sunt hele tiden og aldri skeie ut?

Skrevet

Den beste sunne isen mine barn får lager jeg av frosne jordbær, frisk mynte og eplejuice. Kjører i blender og fryser i isformer.

 

Anonymous poster hash: 4e205...d2b

Skrevet

Hvorfor leve så jævla sunt hele tiden og aldri skeie ut?

Sunnere is er jo fortsatt ikke sunt,det er bare litt sunnere.

Så det blir jo å skeie ut uansett.

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

Skrevet

Den beste sunne isen mine barn får lager jeg av frosne jordbær, frisk mynte og eplejuice. Kjører i blender og fryser i isformer.

 

Anonymous poster hash: 4e205...d2b

Men eplejuice er jo ganske mye sukker i da,så veldig sunn blir den vel ikke :P

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

Skrevet

 

Sunnere is er jo fortsatt ikke sunt,det er bare litt sunnere.

Så det blir jo å skeie ut uansett.

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

 

 

 

Hvis isen er laget av frukt så er det jo sunt. Man skeier da virkelig ikke ut med frukt???

Skrevet

Hvorfor leve så jævla sunt hele tiden og aldri skeie ut?

Det er vel ikke snakk om å aldri skeie ut?

 

Verden er vel ikke så svart/hvit for deg at du ikke skjønner det?

 

Det trenger ikke være enten eller, det kan være både og.

 

Mine barn får da både lollipop og kroneis de, men ikke hver eneste dag. Lager jeg is av yoghurt og smoothie kan de spise is hver dag, vi kan til og med være så gale at vi spiser flere på samme dag 😀

 

Anonymous poster hash: 92ec1...68b

Skrevet

Hvorfor leve så jævla sunt hele tiden og aldri skeie ut?

Poenget med skikkelig sunn is er jo at man kan spise masse. Hvem vil ikke ha deilig, frisk og sunn is til frokost?

 

Anonymous poster hash: 905aa...4c0

Skrevet

 

Men hvorfor kjøpe usunn is når du selv kan lage en is som er sunnere og likevel smaker godt?

Eller hvorfor ikke kjøpe en sunnere is når barnet syns det smaker like godt?

Det samme tenker jeg med juice,hvorfor gi så mye juice når han syns smoothie er vel så godt?

 

Anonymous poster hash: f0dd6...879

 

 

 

Han får det så sjelden,så gjør ikke noe om han får det i butikken, sommertiden skal han få kose seg med vanlig is

han drikker ikke juice i hele tatt,liker ikke, men får Smoothie, vann og melk, en sjelden gang brus.. 

Skrevet

Han får det så sjelden,så gjør ikke noe om han får det i butikken, sommertiden skal han få kose seg med vanlig is

han drikker ikke juice i hele tatt,liker ikke, men får Smoothie, vann og melk, en sjelden gang brus.. 

Men nå skrev jo HI i hovedinnlegget at barnet hennes var veldig glad i is og spurte etter det hele tiden så da ville hun gjerne ha noen sunnere varianter så barnet kunne få is litt oftere..... Om barnet ditt får is veldig sjelden skjønner alle at du kjøper i butikken.

 

Skjønner ikke hvorfor noen skal hive seg over og kritisere med en gang. Ingen har sagt at barn ikke skal få kose seg med is fra butikken, kroneis, lollipop eller hva de måtte ønske. Spørsmålet i tråden var om noen hadde oppskrifter på sunne og gode is til barn, ikke for å slutte å kose seg innimellom, men for å ha et godt alternativ i TILLEGG!

 

Anonymous poster hash: 92ec1...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...