Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har en 4 mnd gammel sønn, han er min første og jeg har null erfaring med barn fra før av. Lærer litt etter hvert..

Nå lurer jeg litt på hvilke babyleker vi bør ha og når? Vi har babygym, noen biteringer, et par rangler, speil, to myke bøker (den ene med en rangle festet på og speil i, den andre knitrer på noen sider, har litt ulike stoffer, og "pipeleke" på en side etc), og en myk ball han liker godt..

Men etterhvert som han nå blir eldre så har man gjerne stableklosser, og andre ting som bidrar til læring og utvikling (skal selvsagt være lek og moro samtidig)..

Så hva bør vi kjøpe til han i løpet av de neste mnd? Når er han gammel nok til å like å leke med de ulike tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg følger litt med på denne. Vår er snart 9 mnd. Først gikk det mest i babygym og biteringer og rangler. Fra hun snudde seg over på magen ville hun ikke lenger ligge på rygg, og babygymen var ikke så interessant. Sjiraffen Sophie var veldig stas fra rundt 4 måneder, og fortsatt topp. Er nok god å bite på. Fra 5-6 mnd har det gått mye i ball (diverse baller, de som er sånn "netting-ball" er veldig kjekke, gode å holde i), en slik rund leke fra Fisher Price som spiller musikk og har knapper med ulike instrumenter/piano, og en gammel Play Station-kontroll uten batterier.. ;) Fjernkontroller og mobiler har hele tiden vært det mest interessante. Lærte raskt å krabbe for å få tak i de;P Sokkene sine liker hun å styre med og bære rundt og spise på.. Og Sophie, som nevnt. Vår er en skikkelig apekatt, og har det morsomst når hun klatrer og går rundt bordet og styrer, da. Holder sjeldent på med en leke lenge av gangen. Glad i å bite på alt. Liker godt å leke/lese baby-bøker, men spiser de opp.. Så hadde kanskje vært kjekt å prøvd noen i plast/bakebok. Fikk nå sånt puslespill med figurer som har "håndtak", det var kjempestas! I tre, så løser seg ikke opp som papp, heller, når hun spiser. Er nok gøy å få tak og bruke tommel og pekefinger. Elsker generelt å "plukke" på ting.

Har forøvrig plan om å kjøpe gåbil nå.

Anonymous poster hash: 58d26...e63

Skrevet

Vi har god erfaring med diverse Fisher Price leker.

Biler er veldig populært hos datteren vår på 10 mnd, og plastdyr har hun lekt mye med lenge.

Baller som anonym over her sier, har hun hatt mye glede av fra rundt 6-7 mnd.

Vannleker, bokser, div kjøkkenting som visp, tresleiv, kasseroller er populært.

Anonymous poster hash: 7b40c...842
Skrevet

AB 20:18 : er det den sophie sjiraffen med to håndtak? Har sett litt ulike varianter.. :)

Mini her er også helt sprø etter fjernkontroller ! Oppdager han den på bordet mens han er på fanget så får vi ikke kontakt med han - han nistirrer på kontrollen :P

Får ta en titt på ulike fisher price leker, de har iallefall mye som ser moro ut i mine øyner da ;) ballen vi har liker han veldig godt allerede, så et par til ulike tror jeg han kan synes er kjekt.

Er stableklosser og puttekasser noe vi bør prioritere? Vil han skal få muligheten til å utvikle seg, men er jo ikke alt som må kjøpes av den grunn - og ikke minst skal det jo være moro (ellers blir det jo ikke brukt) :)

Skrevet

Jeg har fem barn fra 1 til 12. Min erfaring er at man kommer langt med en ball, tresleiver, boller, grytelokk, visper og noe som kan stables. Her i huset har slike ting vært langt å foretrekke fremfor pedagogiske leker. Ettåringen har i tillegg en bil hun sitter på og kjører rundt med. Den er stas. Ute er sandkasse og vannlek sikre vinnere.

Anonymous poster hash: d9e63...413

Skrevet

Kjøkkenutstyr er også stas, ja;) Har den "originale" typen, bare en sjiraff uten håndtak. Hals og ben er veldig fine å holde i. Jeg tenker de andre variantene er heller noe jeg eventuelt ville hatt i tillegg, ikke i stedet for. Men har jo ikke prøvd de.

Denne har vi. Kjøpte den på apoteket som gave fra morfaren:), tilfeldig at det ble der. http://www.jollyroom.no/produkter/43836nb-no-sophie-the-giraffe-gaveeske?utm_source=google&utm_campaign=Hyperdrive+(Google)&utm_content=144&gclid=CMuBmdPEz8wCFcIAcwodVcgLew

Så fikk vi denne i gave, veldig stas, og Ok lyd for oss voksne;) : http://www.fisher-price.com/img/product_shots/BFH93-learn-with-lights-piano-d-2.jpg

Denne er også topp: http://www.kidsii.com/~/media/Images/Brand%20Pages/Oball/ContentCard_OB_Sil.ashx?h=279&w=279

Ville ha denne, men fant ut litt sent, føler det ikke er vits nå. Vår har likt den godt på helsestasjon og besøk hos andre: http://www.eurotoys.net/pic/produkter-sized/285-200970_360.jpg

Ellers er slike veldig stas nå, i alle fall (8 mnd): https://www.sprell.no/produktbilder/2011/zoom/DJ01007.jpg

Anonymous poster hash: 58d26...e63

Skrevet

Takk for svar dere :-D

Skal bestille noen småting fra jollyroom nå uansett (geniet som glemte å kjøpe insektsnett til vogna...) så da skal det bli litt nye leker til mini :D syns også sånne ting med lyd virker litt artige (og blir det bråkete trenger jo ikke mini ha tilgang på den leken HELE dagen da).. Han syns iallefall det er kjempemorsomt med musikkdingsen på vippestolen sin... Den er riktignok ganske intens, så glad den bare er i bruk de minuttene det tar meg å lage til MME, nå når mini har funnet ut hvordan han får den til å spille av lyden :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...