Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Min fireåring kan de fleste bokstaver og ser på Lesekorpset. Nå satt min mann med henne og stoppet programmet for å få henne til å lese 'fly' Det klarte hun. Men da det sto 'tyv' gahun opp og nektet. Begynte nesten å gråte fordi han presset sånn på. Så jeg prøvde å løse på stemningen ved å gjøre det litt enklere for henne, men uten å lese hva det sto. (Tullet litt og gikk gjennom bokstavene) Han kom jo ingen vei med en fireåring i vranglås - og for meg er det ikke viktig at hun kan lese ennå. Hun fikk det til og ble kjempeglad. Nå er han dritsur på meg for å ha sabotert og for å sy puter under armene på ungen. For hun skal jo tenke selv. Hva svarte! Jeg løste opp en knute og nå har de det koselig. Hva synes dere?? Er det å sy puter når man hjelper en fireåring litt på vei? Anonymous poster hash: 4146f...2b4
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 En fireåring behøver ikke å lære å lese. Dersom fireåringen har lyst, så kan hun lære når hun spør. Ingen grunn til å presse. Anonymous poster hash: 77c00...27b
TinaK 1990 Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 Gratulerer til mannen for å skape en evt skolevegrer!! Jenta er 4 ÅR!! La henne lære i sitt tempo...da er det motiverende!!
BareMas Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 Man kan ikke lære alt på en dag, og i allefall ikke under tvang. Synes hun er flink jeg. Min 4-åring ble sur på meg da jeg ved hjelp av sang, dans og lesekorpset skulle lære henne å les "pai". Hun likte ikke dansen min 😂
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Kjip mann du har. Stakkars unge... Jeg synes en fireåring fint kan lære bokstaver og begynne å lære å lese OM hun er motivert og pusher på selv, men å kreve lesing på den alderen virker helt urimelig. Utrolig synd at mannen din skal skape negative læringsassosiasjoner så tidlig - da kan han neppe vente at hun kommer særlig langt med mindre han bygger opp nok frykt og skyldfølelse til at hun jobber med skolen pga det - og mistrives. Anonymous poster hash: 13faa...b2d
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Barnet mitt leste ikke en setning før han startet på skolen. En i klassen hans leste før han begynte på skolen. Nå går de i 2. Klasse. Sønnen min er fler nivåer bedre til å lese enn denne gutten. Ingen vits i å tvinge et barnehagebarn til å lære å lese. De lærer det fort og godt på skolen. Man blir ikke en bedre leser av å lære seg bokstaver og lesing i barnehagen, det kan faktisk ta fra dem leseglede. Anonymous poster hash: 95565...407
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 Hva faen? Skal vi tvinge barna til å lese når de er 4 nå?? La barna lære i EGET tempo, og be mannen din holde seg langt unna. Det er helt fullstendig idiotisk at han skal bli sur fordi hun ikke lærer på den måten HAN vil. Anonymous poster hash: 0d332...c61
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 Det viktigste er vel at de lærer blyantgrepet. To av mine kunne lese og skrive da de begynte på skolen og en kunne ikke. Etter et år i første klasse lå ungen som ikke kunne lese og skrive like langt fremme som de som kunne det da de begynte. Anonymous poster hash: 8ce68...371
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 Så jeg er ikke helt på jordet da? Han har en elendig måte å 'lære' ungene noe på. Han gjør ofte det samme med meg. Som om vi skal skjønne hva han tenker, og så kaller han deg logikk... Han gir hint som er umulige å forstå. Og det er ikke bare meg som blir irritert. Hans søster blir eitrende sint om han snakker slik til nevøen. Anonymous poster hash: 4146f...2b4
Gjest Darwinia:-) Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 Han mener det selvfølgelig godt men han er fullstendig på bærtur.Jeg vil gå så langt som å si at oppførselen hans er direkte skadelig. Ikke usannsynlig at barnet vil miste all lærelyst hvis faren skal holde på slik de neste årene. Synes han virkelig at metodene hans fungerer når resultatet er at ungen nesten gråter i ren frustrasjon og fortvilelse? Stakkars unge! Vent til tråden blir lang og så viser du den til han. Kanskje han da innser at metodene hans ikke fungerer. Hjelpes for en dust!
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #11 Skrevet 10. mai 2016 Jeg lærte å lese da jeg var 4, men ingen tvang meg, jeg hadde selv lyst. Har alltid vært interessert i språk, grammatikk, litteratur. I dag snakker jeg 7 språk, 4 av dem flytende. Guttungen på 11 lærte ikke å lese før han begynte i 1. klasse, og er flinkere enn klassekompiser på å lese, skrive rett og forstå vanskelige begrep. Mannen din er en dust, HI. Anonymous poster hash: 1ff63...1ea
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #12 Skrevet 10. mai 2016 Min fireåring kan de fleste bokstaver og ser på Lesekorpset. Nå satt min mann med henne og stoppet programmet for å få henne til å lese 'fly' Det klarte hun. Men da det sto 'tyv' gahun opp og nektet. Begynte nesten å gråte fordi han presset sånn på. Så jeg prøvde å løse på stemningen ved å gjøre det litt enklere for henne, men uten å lese hva det sto. (Tullet litt og gikk gjennom bokstavene) Han kom jo ingen vei med en fireåring i vranglås - og for meg er det ikke viktig at hun kan lese ennå. Hun fikk det til og ble kjempeglad. Nå er han dritsur på meg for å ha sabotert og for å sy puter under armene på ungen. For hun skal jo tenke selv. Hva svarte! Jeg løste opp en knute og nå har de det koselig. Hva synes dere?? Er det å sy puter når man hjelper en fireåring litt på vei? Anonymous poster hash: 4146f...2b4 Mannen din kommer til å ødelegge den begynnende leselysten til ditt barn fullstendig! Helt greit når hun vil selv og mestrer det, men dette må du stoppe. Bra gjort å få god stemning igjen så hun slapp å kjenne på at hun ikke fikk det til og pappa bare maste fordi hun måtte klare det... Altså, det er ikke sånn at hun plutselig kjenner igjen bokstavene fordi han maser. Årh, blir sur nå Anonymous poster hash: 29bbc...d76
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #13 Skrevet 10. mai 2016 Mannen din kommer til å ødelegge den begynnende leselysten til ditt barn fullstendig! Helt greit når hun vil selv og mestrer det, men dette må du stoppe. Bra gjort å få god stemning igjen så hun slapp å kjenne på at hun ikke fikk det til og pappa bare maste fordi hun måtte klare det... Altså, det er ikke sånn at hun plutselig kjenner igjen bokstavene fordi han maser. Årh, blir sur nå Anonymous poster hash: 29bbc...d76 Han kalte det 'ikke ekte mestring', fordi jeg hjalp henne for mye på vei. Hun har lyst til å lære, og vi skal gjerne gjøre det. Men det må være lystbetont og på hennes premisser. Og av og til er det å FORTELLE hvilken bokstav det er. Ikke vri svampen til den revner. Men han nekter å høre. Har tatt det opp utallige ganger, har hatt utallige krasjer med ungene pga det. Men han ser ikke at han gjør det på feil måte. Anonymous poster hash: 4146f...2b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå