Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #1 Skrevet 8. mai 2016 Jeg har fått i oppgave å analysere ei avisforside, men jeg klarer bare ikke å bli klok på hvordan jeg skal analysere ei forside med 6 ulike artikler med bilder? Har prøvd å googla, prøvd å snakket med læreren som aldri har tid, jeg blir aldeles ikke klok av dette Hjelp? Anonymous poster hash: 1ec62...82b
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #3 Skrevet 8. mai 2016 Jeg er ikke norsklærer, men jeg ville tenk litt journalistikk. Hva er hovedoppslaget? Hvor stor plass på siden tar hovedoppslaget? Hvilken ordlyd brukes for å fange leseren? Er det saklig ordlyd eller er det ordlyd som er bevisst kun er brukt for å skape interesse og selge? Og kanskje ordlyden ikke egentlig stemmer overens med innholdet det peker til? Brukes det kun overskrift for å selge, eller brukes også mer tekst? Formidler bildet som brukes godt det saken handler om? Hva er de andre oppslagene om? Hvordan balanserer de hovedoppslaget? Tenk positive-negative saker, saker som skal nå ulike grupper lesere (politikk, helse, lokale saker, riksdekkende saker), hvilken målform brukes, er det overfladiske saker for å selge, eller er det dybdejournalistikk. Hvordan er språket på hovedartikkel sammenlignet med de andre mindre oppslagene? Brukes det særlig bra språk, fullstendige setninger, forteller teksten på fremsiden tydelig hva artikkelen inni avisen skal handle om, eller er det bilder som er hovedteknikk for å fange oppmerksomhet. Jeg vet ikke om det blir utenfor oppgaven din, men å sammenligne f.eks. en aftenpostside fra i dag med en som er 30-40 år gammel ville vært interessant, da ville du sett hvor mye viktigere språklig formidling var den gang fremfor i dag. Men - jeg er ikke norsklærer, så mulig jeg er på viddene Anonymous poster hash: a0979...d58
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #4 Skrevet 8. mai 2016 Jeg er ikke norsklærer, men som journalist analyserer vi egne og andres avisforsider. Mest layout, bilder og overskrifter, så jeg kan kanskje gi deg en liten pekepinn, i beste fall? Hvilke virkemidler bruker avisen til å lokke leserne til å lese de ulike sakene? Regner med det er en standard avisforside med en hovedsak, og hvorfor er da denne saken hovedsak? Hva forteller overskriftene og bildene deg som leser? Blir du fristet til å lese hele saken eller legger du knapt merke til den? Hvem appellerer de ulike sakene til? Finner du noen "feil" på forsiden? Er det to saker ved siden av hverandre som ikke burde stå ved siden av hverandre? Den typiske "Mann drepte faren" over, og "Slik sikrer du arven" under. Er det noe som kan virke støtende på forsiden? Er det tydelig? Harmonerer bildene? Står bildene fint i forhold til hverandre? (To knallgule bilder f.eks bør ikke stå ved siden av hverandre)Det var også sånn vi analyserte reklamefoto på videregående kom jeg på nå. =) Anonymous poster hash: 8b716...99c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Tusen takk for svar, søte dere! Oppgaven lyder; Forklar kva for verkemiddel dagbladet bruker for å selje avisa.Her her linken til forsida http://www.dagbladet.no/eavis/dato/?d=2014-12-24 HI Anonymous poster hash: 1ec62...82b
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Tusen takk for svar, søte dere! Oppgaven lyder; Forklar kva for verkemiddel dagbladet bruker for å selje avisa. Her her linken til forsida http://www.dagbladet.no/eavis/dato/?d=2014-12-24 HI Anonymous poster hash: 1ec62...82b Må betale for å komme inn på linken. Men jeg tror du kommer langt om du bruker rådene fra journalisten og meg over her. Lykke til med oppgaven Du kan forresten også google journalistiske virkemidler, da får du opp noe, mener jeg. Anonymous poster hash: a0979...d58
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 Må betale for å komme inn på linken. Men jeg tror du kommer langt om du bruker rådene fra journalisten og meg over her. Lykke til med oppgaven Du kan forresten også google journalistiske virkemidler, da får du opp noe, mener jeg. Anonymous poster hash: a0979...d58 Så rart, jeg måtte ikke betale? Takk for supre råd og tips! Dere er super!! HI Anonymous poster hash: 1ec62...82b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 Hei! Jeg hadde faktisk den samme teksten som kortsvarsoppgave forrige eksamenstreningsdag Her er noen tips jeg håper kan hjelpe deg: Hvis det er en kortsvarsoppgave du skal skrive, så presenterer du teksten først. For eksempel: Tekstens avsender er Dagbladet og forsiden deres fra onsdag 24 desember 2014. Så må du tenke på formålet med teksten. Når det gjelder denne teksten så er formålet å selge aviser, og med det kan den kalles en kommersiell tekst eller en salgstekst. Det kan en blant annet se øverst på siden hvor Dagbladet frister med dobble kryssord og 16 sider jule-ekstra. Se på blikkfanget i teksten. Hva er det første du legger merke til når du ser på forsiden? Bildet av Bjarne Brøndbo med en stor overskrift ved siden av tar opp store deler av plassen på forsiden, og blir dermed et blikkfang. Det er benyttet flere virkemidler i teksten og her kan du også tenke retorikk. Patos appellen, som spiller på mottakers (vi er mottakere her) følelser dominerer i denne teksten. Og her har avsender benyttet patos for å selge. Eksempler på patos er: Den store overskriften ved siden av bilde av Brøndbo er et godt eksempel på patos. "BJARNE OM SITT TØFFE LIV", "Tårer, smerte og desperat kjærlighet". Her er det ment å treffe våre følelser, siden vi gjerne kan identifisere oss med det å føle smerte og kjærlighetssorg. Det samme gjelder bildet av Petter og Gunhild Stordalen hvor overskriften er: "DETTE KLARER DU, GUNHILD". Gunhild kjemper mot en alvorlig sykdom. Dette er også noe mange identifisere seg med, enten fordi de selv har vært alvorlig syke eller hatt en nær og kjær som har vært syk. Et annet virkemiddel teksten er kontrast. Se på bildet av Brøndbo i sammenligning til overskriften ved siden av bildet. Overskriften som er veldig ekspressiv og dramatisk står i stor kontrast til selve bildet av han som faktisk smiler. Tenk over hva slags virkning denne kontrasten har, som f.eks å skape nysgjerrighet hos oss som mottaker? Gjør dette at vi får lyst til å kjøpe avisen? Dagbladet har også benyttet seg av noe vi kaller kjendisknepet ved å bruke kjendiser på forsiden for å selge. Tilslutt kan du for eksempel drøfte bilde og tekst og samspillet mellom dem. Synes du med forsiden i sin helhet at Dagbladet har gjort en god jobb i sitt mål om å selge? Håper noe av dette kan hjelpe deg! Lykke til Anonymous poster hash: c612b...44f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 Hei! Jeg hadde faktisk den samme teksten som kortsvarsoppgave forrige eksamenstreningsdag Her er noen tips jeg håper kan hjelpe deg: Hvis det er en kortsvarsoppgave du skal skrive, så presenterer du teksten først. For eksempel: Tekstens avsender er Dagbladet og forsiden deres fra onsdag 24 desember 2014. Så må du tenke på formålet med teksten. Når det gjelder denne teksten så er formålet å selge aviser, og med det kan den kalles en kommersiell tekst eller en salgstekst. Det kan en blant annet se øverst på siden hvor Dagbladet frister med dobble kryssord og 16 sider jule-ekstra. Se på blikkfanget i teksten. Hva er det første du legger merke til når du ser på forsiden? Bildet av Bjarne Brøndbo med en stor overskrift ved siden av tar opp store deler av plassen på forsiden, og blir dermed et blikkfang. Det er benyttet flere virkemidler i teksten og her kan du også tenke retorikk. Patos appellen, som spiller på mottakers (vi er mottakere her) følelser dominerer i denne teksten. Og her har avsender benyttet patos for å selge. Eksempler på patos er: Den store overskriften ved siden av bilde av Brøndbo er et godt eksempel på patos. "BJARNE OM SITT TØFFE LIV", "Tårer, smerte og desperat kjærlighet". Her er det ment å treffe våre følelser, siden vi gjerne kan identifisere oss med det å føle smerte og kjærlighetssorg. Det samme gjelder bildet av Petter og Gunhild Stordalen hvor overskriften er: "DETTE KLARER DU, GUNHILD". Gunhild kjemper mot en alvorlig sykdom. Dette er også noe mange identifisere seg med, enten fordi de selv har vært alvorlig syke eller hatt en nær og kjær som har vært syk. Et annet virkemiddel teksten er kontrast. Se på bildet av Brøndbo i sammenligning til overskriften ved siden av bildet. Overskriften som er veldig ekspressiv og dramatisk står i stor kontrast til selve bildet av han som faktisk smiler. Tenk over hva slags virkning denne kontrasten har, som f.eks å skape nysgjerrighet hos oss som mottaker? Gjør dette at vi får lyst til å kjøpe avisen? Dagbladet har også benyttet seg av noe vi kaller kjendisknepet ved å bruke kjendiser på forsiden for å selge. Tilslutt kan du for eksempel drøfte bilde og tekst og samspillet mellom dem. Synes du med forsiden i sin helhet at Dagbladet har gjort en god jobb i sitt mål om å selge? Håper noe av dette kan hjelpe deg! Lykke til Anonymous poster hash: c612b...44f Du er virkelig en knupp!! Tusen hjertelig takk! Dette hjalp mye! :D HI Anonymous poster hash: 1ec62...82b
GisellePropelle Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 Du er virkelig en knupp!! Tusen hjertelig takk! Dette hjalp mye! :biggrin: HI Anonymous poster hash: 1ec62...82b Bare hyggelig! Jeg synes det er veldig leit å lese at du har en lærer som ikke har tid til å forklare, så jeg klarte ikke å la være og kommentere her. Flott at jeg kunne være til hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå