Gå til innhold

Tror min mann har et begynnende alkoholproblem, trenger råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han kjøper inn 6 øl fredag og lørdag og drikker 4-6 av disse begge dagene. Han drikker alene. Dersom det f.eks kommer en helligdag midt i en uke må han kjøpe alkohol og kose seg ... Han tåler mye og blir ikke dritings av 6 øl, men tydelig brisen. Jeg gav beskjed om min bekymring og han sluttet en periode og drikke såpass mye(jeg syns Vertfall det er mye). Jeg reagerer på at fridager og helg= alkoholinntak for han. Forrige sommerferie gikk jeg nesten fra han pga han drakk nesten 50 0,33 øl, dvs ca 30 0,5 litere med øl ila 5 dager... Det ødela hele ferien for meg. Barnet på 2 så aldri når han drakk. Han endrer seg også mye i fylla. Blir en annen person, vanskelig å forklare... Han kan bli direkte ufin og stygg med meg. Det er lenge siden nå, men de sidene kan jeg se Glimt av også når han er brisen... Han er en tenker, alkohol sorterer tankene sier han. Jeg slapper av Osv... Mange unnskyldninger. Jeg er redd han dekker et tomrom... Jeg liker ikke at han MÅ ha alkohol hver helg, men jeg kan ikke bestemme dette... Hva gjør jeg? Vil ikke forlate han.

Anonymous poster hash: 8c5eb...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 6pack øl i løpet av en helg er ikke spes mye synes jeg. Men det er klart om han MÅ ha det så er jo ikke det bra.

Skrevet

Som jeg skulle ha skrevet det selv! Samboeren kjøper seg 12 øl nesten hver helg. "Må ha det for å slappe av, smaker godt, får sove lettere". Huff, alkohol har da aldri løst noen ting, men det nytter ikke å si noe føler jeg.

Anonymous poster hash: cf52f...640

Skrevet

Forstår jeg deg rett at han kjøper en 6-pack både fredag og lørdag? I så fall synes jeg det er mye.

Jeg synes heller ikke at man skal måtte drikke hver eneste gang man har fri.

Og 30 halvlitere på fem feriedager med toåring er altfor mye! Det vil jo si at han langt på vei kobler ut familien.

Det at du har tatt det opp med ham før, han holder seg en stund, men så begynner med samme drikkemønster igjen, det er også et faresignal.

At han har et alkoholproblem, det har han helt tydelig. Om han har det defineres ikke bare ut fra hva han synes, men hva hans nære omgivelser synes om det. Om hans alkoholforbruk skaper problemer i forholdet, for familien, da HAR han et alkoholproblem.

Det at han selv sier at alkohol sorterer tankene, at han må ha det for å slappe av og i det hele tatt kommer med mange unnskyldninger for å forsvare drikkingen sin, det er også et stort bekymringspunkt.

Samme er det at han endrer seg i fylla og blir ufin mot deg.

Du ønsker ikke å gå fra ham. Men skal du fortsette sammen med ham må du stille klare krav til ham. Du kan ikke la barnet ditt vokse opp med en far som drikker så mye så ofte og som blir ufin i fylla. Du kan imidlertid leve med en mann som innser at han har et problem og er villig til å gjøre det som skal til for å endre seg, slutte å drikke alkohol eller begrense inntaket til et nivå som er akseptabelt for hele familien. Om du snakker med ham, han endrer seg bare en liten stund før han skeier ut igjen, og du da lar det skure og gå en stund... da er det store sjanser for at du er "medavhengig" (slå det opp og les om det om du ikke kjenner begrepet). Dvs. det får egentlig ikke så store følger for ham, bare han skjerper seg en liten stund kan livet fortsette som før, dvs. han kan drikke som før.

Jeg ville krevd at dere begynte i parterapi for jeg tror ikke mannen din er klar til å gå til en lege og innrømme at han drikker for mye og hvorfor han drikker så mye. I en parterapi er det lettere for deg å få frem hvor mye dette påvirker familielivet, hva han gjør med deg når han drikker så mye og endrer seg og blir ufin, at du gruer deg til helger og helligdager og ferier pga. hans alkoholforbruk. Men du må stille krav til ham. Den mannen din tror jeg ikke du kommer noen vei med uten at dere får hjelp utenfra. Neste trinn er at han får hjelp for det som plager ham så mye at han må drikke det bort og hvorfor han blir ufin med deg i fylla.

Og om han ikke vil endre seg, da må du før eller senere ta ansvar for ditt eget og barnets liv og vise ham at enten gjør han det som skal til for at dere skal ha det bra, eller du vil beskytte barnet ditt og gå fra ham. Men parterapi først.

Anonymous poster hash: 12d60...3f6
Skrevet

For din egen del, snakk gjerne med legen din, fortell hvor bekymret du er for mannen og spør hvilke muligheter det er for hjelp lokalt.

Du kan også ta kontakt med støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Les deg opp på alkohol og drikkevaner og misbruk og alkoholisme. Jo mer kunnskap du selv skaffer deg, jo enklere er det for deg å se hva som skjer, hvordan det påvirker dere alle og hvilke tiltak du må kreve.

Det har i løpet av siste dagene vært flere tråder ang. menn som drikker for mye. Jeg har lagt ut noen linker i en eller flere av de trådene, så se om du finner dem.

Anonymous poster hash: 12d60...3f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...