Gå til innhold

Hvorfor feires ikke frigjøringsdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ikke engang en fridag! Men 1. Mai er!! Det er en skam!

Anonymous poster hash: da446...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagen ble markert her jeg bor i allefall. Var taler, musikkinnslag og diverse.

Anonymous poster hash: 74f40...3a9

Skrevet

Nei, det er det ikke, både 17. Og 1. Mai var etablerte fridager med svært gode grunner. Man kunne selvfølgelig tatt en rød-dag fra kirken, men det var nok også kontroversielt.

Tror de fleste føler at 17. Mai gjør nytten. Den har samme tematikk i bunn og ligger svært nært i tid.

Anonymous poster hash: 6b0e4...5a5

Skrevet

Dessuten markerer konge, regjering og forsvaret denne dagen til gangs, gjerne også internasjonalt.

Skrevet

Tja...den markeres sikkert flere steder. Har selv overvært salutt og div taler i den forbindelse i dag. Vil tro det foregår noe andre steder i landet og.

Anonymous poster hash: 24587...f9c

Skrevet

Det er jo ikke engang en fridag! Men 1. Mai er!! Det er en skam!

Du er passe historieløs, eller?

Anonymous poster hash: 6dd95...fd2

Skrevet

Du er passe historieløs, eller?

Hvordan det? Er det feil at ikke 8.mai er en fridag?

Skrevet

Hvordan det? Er det feil at ikke 8.mai er en fridag?

Når du mener at det er en skam at 1. mai er en fridag. Historisk sett er det en stor dag. Om den har utspilt sin rolle kan diskuteres, men det var en etablert fridag lenge før krigen. 

Nei, jeg synes ikke 8. mai burde være en fridag. Det får være grenser, rett og slett. Da burde også 7. juni være det. Hadde det vært opp til meg kunne eventuelt disse datoene byttes ut med for eksempel pinse eller Kristi himmelfart, men det kommer ikke til å skje.

Skrevet

Når du mener at det er en skam at 1. mai er en fridag. Historisk sett er det en stor dag. Om den har utspilt sin rolle kan diskuteres, men det var en etablert fridag lenge før krigen.

Nei, jeg synes ikke 8. mai burde være en fridag. Det får være grenser, rett og slett. Da burde også 7. juni være det. Hadde det vært opp til meg kunne eventuelt disse datoene byttes ut med for eksempel pinse eller Kristi himmelfart, men det kommer ikke til å skje.

Jeg forstår at 1. mai var en fridag før i tiden, men mener den ikke burde være det i Norge nå lenger. Det er mer på sin plass å feire frigjøringen vår enn å ta 1. mai fri slik at et lite, sært mindretall kan gå i tog under paroler som ikke har noen ting å gjøre med arbeiderkamp (boikott Israel etc) mens resten av oss jobber i hagen. Jeg fastholder dermed at det er en skam!

Skrevet

Jeg forstår at 1. mai var en fridag før i tiden, men mener den ikke burde være det i Norge nå lenger. Det er mer på sin plass å feire frigjøringen vår enn å ta 1. mai fri slik at et lite, sært mindretall kan gå i tog under paroler som ikke har noen ting å gjøre med arbeiderkamp (boikott Israel etc) mens resten av oss jobber i hagen. Jeg fastholder dermed at det er en skam!

Og jeg fastholder at du er historieløs - og legger til lite opplyst om din samtid. 

Skrevet

Og jeg fastholder at du er historieløs - og legger til lite opplyst om din samtid.

Bryr meg fint lite hva du synes om meg. Spørsmålet var hvorfor vi ikke feirer frigjøringsdagen, hvis du vil diskutere andre ting, feks sosialisme, kan du lage din egen tråd.

Skrevet

Det er verdt å merke seg at 1. Mai har vært feiret siden 1890 her i norge. Den er mer enn bare en dag for en (veldig stor) interressegruppe, altså alle arbeidstagerne i Norge, men også et viktig symbol på den balansen vi har mellom kapitalkrefter, eierskap og arbeidskraft i et moderne land som Norge. At hovedavtalen og streikeretten hindrer oss fra å rase ned i middelalderens mørke av eierklasse og slaver. Dette gjør Norge til et bedre sted for alle. Disse strukturene et grunnleggende større, historisk viktigere og har hatt langt mer å si for flere mennesker enn 2. Verdenskrig. Og det nærmere 100 enn ti gangeren! 1. Mai ble vedtatt som offentlig høytidsdag i 1947, og er det et tidspunkt der V-day hadde stått sterkere om den egentlig hadde vært det enn 1. Mai, så hadde det vært i 1947.

Skrevet

Bryr meg fint lite hva du synes om meg. Spørsmålet var hvorfor vi ikke feirer frigjøringsdagen, hvis du vil diskutere andre ting, feks sosialisme, kan du lage din egen tråd.

Jeg vil ikke diskutere sosialisme. Jeg vil bare påpeke at du fremstår som dum.

Skrevet

Enig med fd2.

Anonymous poster hash: 1bfcb...3be
Skrevet

Frigjøringsdagen markeres da så absolutt! At du ikke ser verdien av å markere 1. mai vitner kun om din kunnskapsløshet, samt at du har det altfor godt og ikke skjenker en eneste tanke til dem som har kjempet og fremforhandlet alle de fantastiske velferdsgodene vi har i dag. Husk at det langt fra er noen selvfølgelighet at disse godene finnes.

Mitt råd: Les litt historie, gjerne den politiske, så bør du snart forstå at 1. mai er en viktig dag. Dessverre altfor få som kan denne historien etter hvert.

Anonymous poster hash: ddf86...4ac

Skrevet

Lurer litt på hva HI gjør nå ... Er det lov å håpe at hun har skaffet seg litt relevant litteratur og sitter og leser? Eller er det en vel optimistisk tankegang?

Anonymous poster hash: ddf86...4ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...