Gå til innhold

Har mange innvandrerbarn frie tøyler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber ved siden av en kommunal bolig og ungene går gjerne rett ut i trafikkerte veier, til sent på kveld. Ofte uten jakke når det er kaldt. En dag observerte jeg de i et turområde ved havet og de kastet stener høyt i lufta ved siden av babyer og rullestol brukere.. Hørte en voksen som hindret de å tenne bål...Tenker det er så synd på de, ikke en voksen å se - aldri!! De er muligens 7-8 år.

Anonymous poster hash: ba43a...b56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I en del kulturer er det vanlig at "barn får være barn"/lever fritt frem til tenårene, og at det strammes inn da. I motsetning til å være streng/ha mest grenser på de minste barna, som så slippes opp etterhvert.

Husker ikke helt hvor jeg leste det opprinnelig, men poenget var iallefall at en del kulturer tenker "motsatt" fra det vanligste her.

Anonymous poster hash: 32094...3a1

Skrevet

Oppdragelsestrakta går motsatt vei av det som vanligvis praktiserer her i landet. Frihet i barndommen, strengere rammer i tenårene. De fleste i Norge gjør det motsatt.

Anonymous poster hash: f4fc9...ca9

Skrevet

Det var jo sånn her for noen tiår siden også. Dette er sikkert noe av grunnen til at innvandrerbarn er overrepresentert når det gjelder ulykker, særlig drukning. Tragisk nok.

Anonymous poster hash: 33be9...262

Skrevet

I mange kulturer er det ganske vanlig ja, har noen familier fra Syria i nabolaget her og det er temmelig "fri barneoppdragelse" av de yngre barna.

Men de er superstrenge med ungdommene.

Anonymous poster hash: 78027...ff8

Skrevet

Det er ganske store kulturelle forskjeller på hva som anses som normal barneoppdragelse. Her holdes de russiske og franske barna under tett kontroll, for ikke å snakke om de kinesiske. De svenske har det omtrent som oss og de indiske har det veldig fritt mens de er små.

I Norge er vi vant til å holde barna under streng kontroll mens de er små. I andre kulturer er det akkurat omvendt. Der har barna det fritt som unge og strengere når de blir eldre.

Anonymous poster hash: 1b4f0...359

Skrevet

Ja desverre, men det er kun guttene som får den friheten. Ikke jenter.

Anonymous poster hash: 3b57b...bbe

Skrevet

Ja, her er innvandrerbarna som regel like frie som vi var på 80-tallet.

Skrevet

Ja det er dessverre slik hos mange og derfor blir full kræsj når innvandrerungdom ser at norsk ungdom har mer frihet enn dem, mens de begynner å få strengere krav hjemme.

Anonymous poster hash: d9335...648

Skrevet

Det er nok forskjellig med tanke på hva slags utland det er snakk om.

Mange land holder mye mer øye med ungene sine enn vi gjør. Barn kjøres mer, de får ikke leke ute alene eller gjøre noe hvor de kan skade seg(type klatre i trær)

Det er for eks uhørt for svært mange at barnevogna står utenfor cafeen med en sovende baby og mor sitter på innsiden av vinduet,

Mens i mange land hvor vi har mange flyktninger ifra, og det er vel disse du tenker på, er det nok mer akseptert at barna går fritt ute, til sent på kvelden. Eldre søsken ser etter de mindre. Det har jo vært mange drukningsulykker med barn som rett og slett ikke kan svømme og som leker alene ved vannet.

Skrevet

Satt og så et gammelt NRK-program her, fra omtrent midten av 70-tallet, der filmet de blant annet og snakket med lærerene om barna i lek i skolegården. Det var flere vinkler filmet, og en av dem viser en helt reel slåsskamp der flere gutter går på en annen elev med slag og spark så ransler og skolebøker flyr av gårde.

Intervjueren kommenterer innlednigsvis i intervjuet til læreren: "Jajamensann, det går friskt for seg der ude", læreren: "jahaha, det kan du si, barna må få rast fra seg vet du, de lærer mye av det med å finne sin plass og sånn, men de er stort sett stille og greie i timene da ved du". Og dette var på 70-tallet! Det er et lite glimt av tid siden. Programmet viste også andre aktiviteter, blant annet ballspill i trafikert vei og lignende. Fra min egen barndom på tidlig 80-tall husker jeg lignende ting selv om jeg vokste opp på landet. Så ja, jeg tror mange innvandrere har en litt annen stil. Jeg tror det er en noe dårligere oppdragelse. Kanskje som den folk på 40-50 år har hatt. Den var nok mye råere og fluenes herre basert med større risiko. Av og til synes jeg hysteriet rundt å beskytte barna blir for mye, men jeg tror de blir utrolig mye bedre mennesker av dagens oppdragelse fremfor datidens, og jeg tror innvandrerne tar etter fort, både gjennom krav fra skole, veiledning og observasjon.

Anonymous poster hash: 41ad9...3da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...