Gå til innhold

Kan jeg anmelde dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag høre at noen bekjente av oss ikke behandler barna sine så veldig bra. Selv har jeg ikke god kontakt nå lenger, men personen som fortalte meg det er med de ukentlig. Og det sjokkerer meg at hun som ser de hver uke og både ser og høre dette ikke gjør noen ting. Bare blåser det bort og sier de får takle det selv. 

Saken er at disse to voksne har et fellesbarn og hun har en fra før av. De fikk den nye babyen for 2-4 måneder siden, og søskensjalusien lyser lang vei fra barnet på 5 år. De legger ikke merke til han, bare kjefter og truer han med ting. Babyen får mer oppmerksomhet enn barnet på 5 år, og de truer blant annet med å borre hull i øret på 5-åringen for at han skal høre bedre. Eller så stenger de han faktisk inne i kjelleren! Det kan da ikke være sunt for et barn å ikke få oppmerksomhet, og når barnet er umulig for å få oppmerksomhet så blir h*n lukket inn i en kjeller i 10-15 minutter for å "roe seg ned". Barnet er også tydelig nervøst og føler seg usikker store deler av tiden, noe vi også la merke til når vi hadde god kontakt.

Ikke høres det ut som de tar vare på 5-åringen generelt heller. Da h*n har store språkproblemer. For eksempel sier barnet "sex/seks" til "kjeks", og når man spør foreldrene hvorfor de ikke retter opp på barnet for at barnet skal lære, så svarer de kun at de synes det er så søtt når barnet snakker på den måten.  

Med den lille babyen har de også gjort noen "feil". Glemmer flasker, bleier og maten/melka til babyen når de skal på hyttetur, ikke tar med uteklær til noen av barna når de skal til fjells osv. Mammaen til disse to kom også med utsagnet at "*Babyen* er sikkert sulten nå. Jeg har hatt dårlig tid i dag, så h*n har ikke fått så mye mat". 

Synes dette er helt absurd. Synes synd på barna, og sa at hun som visste om dette burde da melde om dette. Både for å hjelpe barna, og muligens hjelpe foreldre. Men da svarte hun bare at de fikk ordne i sånt selv. Det er da ikke greit det her? Er det mulighet for meg som kun har hørt det fra en annen en person, å melde inn anonymt eller for eksempel be de voksne i 5-åringens barnehage spørre barnet om dette slik at de kan ta det videre?

Anonymous poster hash: 365ef...d66
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde jeg ikke nølt. Dette hørtes trist ut! Vær så snill og meld bekymring. Får helt vondt av å lese det du skriver.

Anonymous poster hash: b0044...313

Skrevet

Her hadde jeg ikke nølt. Dette hørtes trist ut! Vær så snill og meld bekymring. Får helt vondt av å lese det du skriver.

Jeg ønsker også å melde det. Har ikke noe med barna å gjøre, men ingen burde ha det slikt nei. Men burde jeg ta det direkte med bv eller for eksempel gjennom barnehagen på en eller annen måte?

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente; hadde ikke med barna å gjøre? Ta direkte kontakt med barnevernet i kommunen så guider de videre.

Skrevet

Skjønte ikke helt hva du mente; hadde ikke med barna å gjøre? Ta direkte kontakt med barnevernet i kommunen så guider de videre.

Beklager, det gikk litt fort når jeg skrev :) Mente at jeg har jo ikke så mye med barna å gjøre, derfor jeg lurte på om jeg burde gå via barnehagen å få de til å spørre 5-åringen om det å bli sperret inne i kjelleren. Så hvis h*n bekrefter dette, så kunne de tatt det videre. Mulig de virker mer seriøse enn meg, siden jeg ikke har kontakt med de.

Skrevet

Høres jo ikke bra ut. Men du har egentlig kun annehånds informasjon. Du har hørt hos noen at sånn er det. Noen ganger bør man muligens høre litt rundt før man mener bestemt at noe er galt. Kan være at denne bekjente av deg har en tendens til og overdrive. Der er mange ting andre foreldre gjør som jeg syns er helt horribelt som igjen bekjente av meg ikke ser noe galt i. Altså kommer ann på holdninger å øynene som ser. Syns du skal få den som har sett alle disse tingene til og melde. Du vet faktisk ikke om dette stemmer. Det er noe du har hørt. Rett å slett sladder. Og bv har en tendens til å sile ut sladder etter en telefon samtale til foreldrene.

Anonymous poster hash: c8c2e...34d

Skrevet

Høres jo ikke bra ut. Men du har egentlig kun annehånds informasjon. Du har hørt hos noen at sånn er det. Noen ganger bør man muligens høre litt rundt før man mener bestemt at noe er galt. Kan være at denne bekjente av deg har en tendens til og overdrive. Der er mange ting andre foreldre gjør som jeg syns er helt horribelt som igjen bekjente av meg ikke ser noe galt i. Altså kommer ann på holdninger å øynene som ser. Syns du skal få den som har sett alle disse tingene til og melde. Du vet faktisk ikke om dette stemmer. Det er noe du har hørt. Rett å slett sladder. Og bv har en tendens til å sile ut sladder etter en telefon samtale til foreldrene. Anonymous poster hash: c8c2e...34d

Enig her. Annenhåndsinformasjon er ikke det beste når det kommer til barnevernet. Hvis din bekjente virkelig mener at forholdene er så ille som det høres ut for, bør du oppfordre henne til å melde selv. Å gå til barnehagen med info av denne type slik at de skal begynne å "etterforske" høres.. uryddig ut så det mener jeg du skal unngå.

En del av de andre tingene som å glemme klær, bleier osv høres ut som noe som kan skje og skjer alle foreldre, uansett hvor oppegående de er.

Skrevet

Beklager, det gikk litt fort når jeg skrev :) Mente at jeg har jo ikke så mye med barna å gjøre, derfor jeg lurte på om jeg burde gå via barnehagen å få de til å spørre 5-åringen om det å bli sperret inne i kjelleren. Så hvis h*n bekrefter dette, så kunne de tatt det videre. Mulig de virker mer seriøse enn meg, siden jeg ikke har kontakt med de.

Nei! Barnehagen skal ikke etterforske om rykter er sanne.

Anonymous poster hash: c8701...8a6

Skrevet

Jeg synes også du skal snakke med hun som fortalte deg disse tingene. Hvis alt er sant og hun ikke overdriver, bør hun melde bekymring.

Du skal ikke ringe barnets barnehage og be dem begynne å grave og etterforske. For det første har du andrehåndsinformasjon, for det andre er det ikke barnehageansattes oppgave å etterforske og spørre barn om slikt. Hvis barnet forteller om slike ting som å bli sperret inne i kjelleren _av seg selv_, er det de ansattes plikt å melde bekymring til barnevernet.

Skrevet

Dette er jo som andre skriver annenhåndsinformasjon.. Jeg ville hevet øyenbrynene over flere ting, men å glemme bleier og sånt er jo ikke barnevernssak.

Det at de ikke retter på barnet som har språkfeil er korrekt. Har selv en femåring med språkvansker og jeg hadde flydd i taket om noen andre enn meg hadde rettet på ham, og dessuten skal ikke slik trening skje i offentlighet blant andre folk. Det skjemmer ut barnet og kan påvirke selvbildet svært negativt. Måtte bare få akkurat det sagt.

Måten femåringen blir behandlet med tanke på det nye barnet er hårreisende. Spesielt det punktet om å sperre barnet inne i kjelleren er faktisk svært alvorlig mishandling. Det gjelder også truslene, som er psykisk mishandling.

Jeg ville ha snakket med hun som gav deg denne informasjonen. Om ting er så ille, hvorfor har ikke hun meldt? Kan dere gjøre det sammen?

Om hun nekter å gjøre noe ville jeg sendt en melding til barnevernet likevel. Ja, det er annenhåndsinformasjon - men mishandlingen er faktisk alvorlig.

Anonymous poster hash: ce183...3bf

Skrevet

Noen er flinke og DISKE opp historien.  Ring BV og hør deiras meining ut fra du har hørt fra ein person. Meir vanskelig er det ikkje.

Anonymous poster hash: 67860...d60
Skrevet

hadde ikke stolt på dette, tror virkelig ingen gjør slikt mot babyen sin og barnet sitt

Skrevet

hadde ikke stolt på dette, tror virkelig ingen gjør slikt mot babyen sin og barnet sitt

Det må være deilig å være så naiv. Vet desverre fra andre barneverns saker om mye verre ting barn har vært utsatt for..

Anonymous poster hash: 95be1...231

Skrevet

Er du en smule naiv eller................

Anonymous poster hash: 892ba...1b5

Skrevet

Jeg ville kontaktet bv og forhørt meg siden dette er annenhåndsinformasjon.

Skrevet

Barnehagen har ikke noe med å undersøke slike ting.Deer pliktig til å ta ting videre hvis de oppdager noe, men de skal ikke drive etterforskning. Når noen er bekymret for et barn er det barnevernets jobb å finne ut om det er grunn til å være bekymret.  Jeg ville levert en bekymringsmelding, som slett ikke er det samme som å anmelde. Det er en melding om at du er bekymret, og ut fra informasjonen du har fått er du jo bekymret. Men jeg ville forklart i meldingen at det er snakk om andenhåndsinformasjon, og at du derfor ikke kan være 100% sikker på at det stemmer.

Anonymous poster hash: a8440...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...