Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #1 Skrevet 8. mai 2016 Ene frøkna her blir 10 år I løpet av sommeren. Vi bor sånn til, at de bare kan rusle ned til stranda , tar ca 5 min. Hun er svømmedyktig og ei fornuftig jente. Når er hun gammel nok til å bade sammen med venner? Hadde liksom sett for meg at det var lenge til, men nå har maset begynt 😱. Anonymous poster hash: aa296...956
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #2 Skrevet 8. mai 2016 Jenta mi er 12 år og når jentegjengen her var på stranda i fjor avtalte vi foreldre sammen at en av oss "er med" på stranden.... Anonymous poster hash: 3fcd3...17e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #3 Skrevet 8. mai 2016 Jeg var vel rundt 10 år da jeg fikk dra på stranda med venninne alene. Stort sett var vi fornuftige og fulgte reglene vi hadde fått, men må innrømme at det var ikke alltid vi gjorde det. Som den dagen det hadde blåst opp før vi kom oss til stranda (syklet 5 km dit), det var blitt kaldere, mye bølger, ingen folk igjen på stranda, (for) kaldt i vannet. Vi fant en stor bit med tykk isopor som vi satte oss på og padlet oss fremover. Ikke like morsomt da vi plutselig oppdaget at vi drev fort utover, ikke greide å padle oss tilbake... Hun jeg var sammen med (hun var to år eldre) fikk panikk og ble helt ubrukelig, ellers ville vi trolig greid å padle inn igjen. Endte med at jeg hoppet i vannet og greide å svømme og skyve henne tilbake til land. Jeg var god til å svømme og sterk i kroppen. Men da jeg hadde fått oss inn igjen var det nok på håret for hva jeg greide. Flaksen var bedre enn vettet den gangen. Vi lærte av det, gjorde ikke slikt igjen. Og redningsvester brukte vi selvfølgelig ikke... Så pga. egen erfaring synes jeg 10 år er for tidlig Men på den andre siden, det var jeg på 10 år som greide å holde hodet kaldt og fikk reddet oss til land igjen, ikke hun på 12 år... Våre foreldre har aldri hørt denne historien... Anonymous poster hash: 51390...5c8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #4 Skrevet 8. mai 2016 Min tiåring får lov. Åtteåringen for ikke lov foreløpig. Anonymous poster hash: 9be1b...67e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #5 Skrevet 8. mai 2016 Jeg var vel rundt 10 år da jeg fikk dra på stranda med venninne alene. Stort sett var vi fornuftige og fulgte reglene vi hadde fått, men må innrømme at det var ikke alltid vi gjorde det. Som den dagen det hadde blåst opp før vi kom oss til stranda (syklet 5 km dit), det var blitt kaldere, mye bølger, ingen folk igjen på stranda, (for) kaldt i vannet. Vi fant en stor bit med tykk isopor som vi satte oss på og padlet oss fremover. Ikke like morsomt da vi plutselig oppdaget at vi drev fort utover, ikke greide å padle oss tilbake... Hun jeg var sammen med (hun var to år eldre) fikk panikk og ble helt ubrukelig, ellers ville vi trolig greid å padle inn igjen. Endte med at jeg hoppet i vannet og greide å svømme og skyve henne tilbake til land. Jeg var god til å svømme og sterk i kroppen. Men da jeg hadde fått oss inn igjen var det nok på håret for hva jeg greide. Flaksen var bedre enn vettet den gangen. Vi lærte av det, gjorde ikke slikt igjen. Og redningsvester brukte vi selvfølgelig ikke... Så pga. egen erfaring synes jeg 10 år er for tidlig Men på den andre siden, det var jeg på 10 år som greide å holde hodet kaldt og fikk reddet oss til land igjen, ikke hun på 12 år... Våre foreldre har aldri hørt denne historien... Anonymous poster hash: 51390...5c8 Vi hadde drevet så langt ut at det var rett før vi kom ut i selve fjorden, bare en holme gjorde at vi var litt i ly. Hadde jeg hoppet i vannet bare få meter senere så ville vi ikke greid å komme oss tilbake til land. Det var såpass kaldt i vannet at vi ikke ville holdt ut særlig lenge om vi falt av lenger ut. Anonymous poster hash: 51390...5c8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #6 Skrevet 8. mai 2016 Kommer an på. Strand med grunne er ok fra 11-årsalderen om de er svømnedyktige. Vi har et vann på nedsiden som har fine klipper å svømme ut fra, men som blir dypt fort. 12-åringen får ikke gå alene siden de er uerfaren med hvor mye de klarer. Svømmer de langt ut og får krampe, panikk eller blir for slitne så har de ikke Sjangs. Anonymous poster hash: d6638...03f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #7 Skrevet 8. mai 2016 Tror jeg ville venta til barna var 12, men det kommer jo veldig an på barnet,feks en 12 åring kan jo være mer umoden en 10 åring. Ville hvertfall hatt telefonkontakt med barna hver gang de var uti for og bade og når de kom opp igjen. Anonymous poster hash: 47dc6...d82
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #8 Skrevet 8. mai 2016 Min 12-åring får ikke lov! Er ikke svømmedyktig. Kommer an på hvordan de er i vannet mer enn hvor gamle de er. Anonymous poster hash: 66f78...6f2
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #9 Skrevet 8. mai 2016 Min 12-åring får ikke lov! Er ikke svømmedyktig. Kommer an på hvordan de er i vannet mer enn hvor gamle de er. Anonymous poster hash: 66f78...6f2 Hvis ikke 12-åringen din er svømmedyktig bør du sporenstreks starte med svømmeopplæring. Veldig, veldig uvanlig å ikke kunne svømme i en alder av tolv. Her har alle barna vært svømmedyktige fra 6-7 årsalder, men ikke fått lov til å bade alene før 12-13 år. Anonymous poster hash: 69a3b...106
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #10 Skrevet 8. mai 2016 Hvis ikke 12-åringen din er svømmedyktig bør du sporenstreks starte med svømmeopplæring. Veldig, veldig uvanlig å ikke kunne svømme i en alder av tolv. Her har alle barna vært svømmedyktige fra 6-7 årsalder, men ikke fått lov til å bade alene før 12-13 år. Anonymous poster hash: 69a3b...106 Det er slett ikke veldig veldig uvanlig! Les statistikker. . Anonymous poster hash: 21518...bc1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #11 Skrevet 8. mai 2016 Min på snart 11 år får ikke lov uten voksne tilstede . Fremdeles noen år til hun får lov alene . Men i svømmehallen får hun lov. Anonymous poster hash: 9ad8c...13e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #12 Skrevet 8. mai 2016 Kan de svømme godt? Jeg reddet to tenåringsjenter fra å drukne for noen år siden. Stor strand,mange mennesker,ingen andre hørte ropene om hjelp da de brått havnet på brådypet,og ingen enset heller mine rop. Fikk de grunt vann på egenhånd før folk ble oppmersomme og hjalp til og fikk tilkalt ambulanse. Mine barn har ikke fått dratt på stranda uten en voksen før de var 15 år,og gode svømmere. Samme regel vil gjelde for de minste også. Anonymous poster hash: 9795d...3a3
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #13 Skrevet 8. mai 2016 Ikke før tidlig i tenårene - minst. Det handler ikke bare om å kunne svømme, men også om risikovurdering og førstehjelp. Hva hvis to tiåringer svømmer sammen, og den ene får krampe? Klarer den andre tiåringen da å få den første i land og evt gi førstehjelp? Tviler. Anonymous poster hash: 82c95...eea
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #14 Skrevet 8. mai 2016 Jeg tenker at min som tiåring nok kan få lov sammen med et annet barn som er trygg i vann, men problemet er at det er et stykke til nærmeste strand. Så da blir det nok til at en voksen er med. Ikke fordi jeg ikke tror de greier seg fint, men fordi det er langt hjem om det er noen som skulle plage dem eller lignende. Jeg ser ikke noe problem med å sende henne på 8 og venninna på 9 av gårde til svømmehallen alene. De er begge ekstremt trygge i vann og klarer seg fint selv i garderoben. Anonymous poster hash: 22fe1...86e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2016 #15 Skrevet 8. mai 2016 bare overskriften her gir meg assosiasjoner til det som skjedde i Baneheia for 17 ? år siden, husker det var en heftig diskusjon om hvor gamle man bør være for bade alene den gang... siden det først var mistanke om drukning. Det er selvfølgelig ikke noen sammenheng med hva som faktisk skjedde, men tror nok at denne saken fikk flere til å tenke seg om, og normer ang bading endret seg... Derfor er vel ikke hva man selv fikk lov til et så veldig stort sammenligningsgrunnlag lenger Vi bor slik til at vi ser deler av stranda hjemmefra, men ser ikke for meg at jeg kommer til å slippe barna alene før tidligst tenårene.. Anonymous poster hash: df8a3...a41
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #18 Skrevet 9. mai 2016 Ville nok sagt 12 år. Jeg fikk lov til å svømme alene med venner fra jeg var 9 år, men jeg var en god svømmer for alderen og hadde vett nok i skolten til å ikke gjøre noe dumt. Man skal ha respekt for vannet - ikke minst understrømmene og vindforhold. Livredning er en ting, men du vet aldri hva andre gjør i panikk. Er man ikke opplært til livredning, og at det er en forholdsvis sikker/lang grunn strand, bør ikke unger være her alene. En forelder skal ikke gi etter for masing når man (forhåpentligvis) vet om farene ved hva ungen maser om. Sett ned regler og sett deg i respekt. Send med en voksen før de er kapable nok til å være alene. Anonymous poster hash: bcc41...724
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #19 Skrevet 9. mai 2016 Min bror holdt på å drukne som svært svømmedyktig som tenåring, så MINST 13 år. Noe annet er SVÆRT uansvarlig. Trenger jo ikke sitte oppå barna/tenåringene, men at en voksen holder seg i bakgrunnen og kan hjelpe til ved behov. Anonymous poster hash: 644dd...ffd
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #20 Skrevet 9. mai 2016 Jeg tenker også ca 12 år og at de må være svømmedyktige, og det har litt med at det kan dukke opp uventete situasjoner som de ikke er moden nok til å takle før rundt den alderen. Senest i fjor måtte jeg dra et barn på 10-11 år opp av vannet. Han var alene med noen venner og var åpenbart svømmedyktig, men han hadde dukket, kommet under en gummibåt og fikk panikk og dro inn vann. Jeg måtte hjelpe ham opp på land og må innrømme at jeg tenke mitt inni meg om uansvarlige foreldre. Og jeg å også legge til at jeg er litt enig med de som sier at dersom man har en 12-åring som ikke kan svømme (og det ikke ligger en alvorlig grunn bak), så har man virkelig ikke helt gjort jobben sin forelder. Det er godt mulig det ikke er uvanlig at 12-åringer ikke kan svømme, men det er like fullt noe alle foreldre burde lære barna sine til på en eller annen måte (selv, melde dem på kurs, sende dem med noen andre som kan lære dem osv). Anonymous poster hash: b657d...6d9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #21 Skrevet 9. mai 2016 En gutt i klassen til datteren min druknet i fjerde klasse, og han kunne svømme. Jeg tenker at de bør være minst 12. Anonymous poster hash: 69d36...2bc
TinaK 1990 Skrevet 9. mai 2016 #22 Skrevet 9. mai 2016 Kom i prat med en mor fra klassen til sønnen min i fjor sommer. Vi møtte henne på stranden der hun satt og koste seg "helt alene" som det så ut. Neida, datteren som da gikk i 7 klasse var og badet med 4 venninner. Der var alle foreldrene til denne gjengen enige om at de hadde en voksen med seg som holdt seg i bakgrunnen hvis det skulle være noe, noe skulle oppstå etc. Det er som flere sier...selv om DIN 10-12 åring er svømmedyktig....er hun/han i stand til å redde opp sin venn hvis vennen får problemer og går under etc?? Livredning altså??
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #23 Skrevet 9. mai 2016 min sønn blir 12 i sommer. Svømmedyktig ja, vanligvis fornuftig ja, men lar han ikke bade alene... Anonymous poster hash: a02ce...fe3
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #24 Skrevet 9. mai 2016 Det er slett ikke veldig veldig uvanlig! Les statistikker. . Anonymous poster hash: 21518...bc1 vet ikke hvor du bor, men her kan alle 12-åringer svømme med mindre det er noe galt med dem. Anonymous poster hash: 69a3b...106
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2016 #25 Skrevet 9. mai 2016 vet ikke hvor du bor, men her kan alle 12-åringer svømme med mindre det er noe galt med dem. Anonymous poster hash: 69a3b...106 Alle faktisk?? Du bor på et særdeles lite sted eller har du bare oversikt over ALLE 12 åringene i byen? Anonymous poster hash: 3fcd3...17e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå