Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #1 Skrevet 7. mai 2016 Jeg blir så eierens forbanna på vår barnehage at jeg kjenner det koker her! Det er mai-fest og "barna synger vårsanger"... Det er for svaret svingende 17.mai-fest og 17.mai-sanger! De skal gå i tog, Med norske flagg, de skal synge nasjonalsangen tilogmed. Men å kunne kalle det 17.mai-feiring,nei det går ikke an! Og døpe om nasjonalsangen og vanlige 17.mai-sanger til vårsanger... Jeg syns det er helt på trynet! Det heter 17.mai, det heter jul,påske,pinse osv! De feirer alle andre lands nasjonaldager og deres høytid også, og det syns jeg er flott! Men der kaller de det det aktuelle landets opprinnelige navn for dagen/høytiden, men ikke det norske nei! Vårsanger,mai-fest,vinterfest,lysfest osv... Blir helt matt! Anonymous poster hash: a7edb...e81
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 Barnehagen jeg jobber i gjør det. Vi går i tog med flagg, synger 17 mai sanger, har leker og spiser pølse i brød og is Hvorfor kaller de det maifest i stedet for, hva er grunnen for det? Anonymous poster hash: d96ba...cc4
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 Barnehagen jeg jobber i gjør det. Vi går i tog med flagg, synger 17 mai sanger, har leker og spiser pølse i brød og is Hvorfor kaller de det maifest i stedet for, hva er grunnen for det? Anonymous poster hash: d96ba...cc4 Det er det jeg ikke skjønner heller. De kaller ingenting norskt for det det er. Lucia-lysfest. Juletrefest-vinterfest. Det er slik de døper om alle de norske dagene/høytidene, og jeg kjenner jeg ikke liker det i det hele tatt. De lærer ikke om kristendom på skolen vi sogner til heller, men de lærer om andre religioner(i den forstand at ulike mennesker tror på ulike guder). Skal de fjerne alt det norske,får de søren meg fjerne alt fra andre land også! Anonymous poster hash: a7edb...e81
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Det er det jeg ikke skjønner heller. De kaller ingenting norskt for det det er. Lucia-lysfest. Juletrefest-vinterfest. Det er slik de døper om alle de norske dagene/høytidene, og jeg kjenner jeg ikke liker det i det hele tatt. De lærer ikke om kristendom på skolen vi sogner til heller, men de lærer om andre religioner(i den forstand at ulike mennesker tror på ulike guder). Skal de fjerne alt det norske,får de søren meg fjerne alt fra andre land også! Anonymous poster hash: a7edb...e81 Jeg synes det er en skam at de ikke feirer norges nasjonaldag. Og det hadde jeg sagt i klare ordlag og Anonymous poster hash: d96ba...cc4
Appelsinpiken Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 Ja, de feirer 17. Mai dagen før med tog og flagg og is i tillegg går vi sammen under barnehagens fane i folketoget på selve dagen.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 Deg syns jeg er utrolig trist! Dette er vår arv og historie - selvsagt skal ikke all integreringen gjøre at vi mister identiteten vår! Vår kulturarv er viktig - vi er norske i et fantastisk land, og det skal vi feire og være stolte av! Ikke føle at man "tråkker" andre nasjonaliteter på tærne. Kommer man til landet må man i finne seg i vår kultur og tradisjon. Jeg hadde aldri forventet noe annet om jeg hadde flyttet til feks Israel. Jeg er førskolelærer og vi øver nå på "Ja, vi elsker", Norge i rødt, hvitt og blått", samt barnehage-ropet vårt. Vi feire dagen (som vi kaller "17.mai - feiring" med tog og fane til en Strand i nærheten, leke og pølser i brød. Foreldre kan komme å se langs veien:) 17.mai er nasjonaldagen vår, en avgjørende dag for folket, ikke noe skal rokke ved den. Anonymous poster hash: 404ba...fa2
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 Godt å se at det ikke bare er meg som reagerer. Jeg har valgt å sende en mail til barnehagen vår om dette,for dette synes jeg virkelig var over streken. Jeg har sett mellom fingrene på de andre dagene de har byttet om navnet på,men kjenner at dette virkelig ikke er greit! Hi Anonymous poster hash: a7edb...e81
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #8 Skrevet 7. mai 2016 Huff så trist,i min barnehage feirer vi 17 mai og kaller det 17 mai,snakker om at det er Norge sin nasjonaldag og at vi feirer Norge. Vi har også juletrefest,julefrokost, samlinger med fokus på juleevangeliet, og påskefrokost når det er påske. Synes det er så trist at så mange skoler og barnehager går vekk fra norske tradisjoner, det du skrev om Maifest er langt over streken etter min smak. Anonymous poster hash: 9e06c...ddf
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #9 Skrevet 7. mai 2016 Jeg blir så eierens forbanna på vår barnehage at jeg kjenner det koker her! Det er mai-fest og "barna synger vårsanger"... Det er for svaret svingende 17.mai-fest og 17.mai-sanger! De skal gå i tog, Med norske flagg, de skal synge nasjonalsangen tilogmed. Men å kunne kalle det 17.mai-feiring,nei det går ikke an! Og døpe om nasjonalsangen og vanlige 17.mai-sanger til vårsanger... Jeg syns det er helt på trynet! Det heter 17.mai, det heter jul,påske,pinse osv! De feirer alle andre lands nasjonaldager og deres høytid også, og det syns jeg er flott! Men der kaller de det det aktuelle landets opprinnelige navn for dagen/høytiden, men ikke det norske nei! Vårsanger,mai-fest,vinterfest,lysfest osv... Blir helt matt! Anonymous poster hash: a7edb...e81 Er det virkelig noe å gidde å hisse seg over?? Du kommer til å møte mange hindringer i årene som kommer. Prøv å smil, tenk positivt.... Anonymous poster hash: 7c796...148
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #10 Skrevet 7. mai 2016 Er det virkelig noe å gidde å hisse seg over?? Du kommer til å møte mange hindringer i årene som kommer. Prøv å smil, tenk positivt.... Anonymous poster hash: 7c796...148 Ja,faktisk synes jeg dette er noe å hisse seg opp over. Å skvise ut alle norske høytider og tradisjoner samtidig som det stadig kommer mer og mer fra utlandet syns jeg ikke er greit. Helt greit at det kommer nytt fra andre land mens vi samtidig beholder det norske. Det blir rett og slett for mye! Fjerne tegninger av en gris,fjerne vanlig kjøtt i barnehage/skole,fjerne nisselue osv. Når det plutselig ikke er greit å si 17.mai eller nasjonaldag lenger, ja da blir jeg forbanna! Anonymous poster hash: a7edb...e81
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #11 Skrevet 7. mai 2016 Er det virkelig noe å gidde å hisse seg over?? Du kommer til å møte mange hindringer i årene som kommer. Prøv å smil, tenk positivt.... Anonymous poster hash: 7c796...148 Nasjonaldagen tuller man ikke med Anonymous poster hash: d96ba...cc4
Anastasia_ønsker3 Skrevet 7. mai 2016 #12 Skrevet 7. mai 2016 17.mai-feiring er noe som er unikt. Vi feirer at Norge fikk sin egen grunnlov. Hvis man ikke kan feire sine egne lands unike høytider, hva blir man da. En stor anonym masse, ingen særegenheter? Hva er det som er problemet, tror vi at vi støter noen ved å unngå det? V
LivetErEnLek Skrevet 7. mai 2016 #13 Skrevet 7. mai 2016 I barnehagen min feirer vi ikke 17 mai. Vi feirer heller ikke jul, påske, eller andre høytider. Den biten er det foreldrene som har ansvar for. Det vi gjør, er å skape forventinger, utvikle kunnskap og formidle kultur. Akkurat som vi ikke feirer julaften med pakker og ribbe, feirer vi ikke 17 mai med pølser og flagg.
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2016 #14 Skrevet 7. mai 2016 Vi feirer heller ikke 17 mai i bhg. Men vi har vårfest uka før, varer i 3 dager. Der har vi blant annet samling hver dag der vi øver på sanger til 17 mai. For går barna går i tog under bhg sin fane på 17 mai. og fau arrangerer. Anonymous poster hash: 1ea52...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå