Gå til innhold

Noen som har født hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to kjemperaske fødsler bak meg, og nå på slutten av 3. Svangerskap har jeg en følelse av at jeg ikke kommer til å rekke sykehuset. Så forberedt mentalt på at det kan skje hjemme.

Dere som har født hjemme, hvordan skjedde det og hva bør man evt ha hjemme??

Anonymous poster hash: 88d85...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fødte hjemme sist, totalt uforberedt på at det skulle skje. Guttene brukte jeg jo vinter og vår på å få ut (20 og 8 timer), men minstemor bestemte seg for st hun skulle ut fort! Så det tok 30 min fra første ri til pappaen og en venninne/nabo (som skulle passe guttene) hadde henne i armene.

Hadde ingenting spesielt hjemme, tullet henne inn i reint sengetøy siden det var det første de fant når hun var på vei ut.

Ambulanse og legebil med jordmor kom og vi ble kjørt inn på sykehuset.

Lykke til med fødselen ☺

Skrevet

Jeg er redd det samme. Tvillingene fra første svangerskap kom i en rasende fart, men vi rakk sykehuset. Spennende å lese om slike fødsler :)

Anonymous poster hash: 6d283...2b3

Skrevet

Jeg har to kjemperaske fødsler bak meg, og nå på slutten av 3. Svangerskap har jeg en følelse av at jeg ikke kommer til å rekke sykehuset. Så forberedt mentalt på at det kan skje hjemme.

Dere som har født hjemme, hvordan skjedde det og hva bør man evt ha hjemme??

Min tredje fødsel ble hjemmefødsel.Ringte føden og sa hvor lang tid det var mellom riene.De sa uten å ha skjekket meg at jeg kunne bli hjemme til riene var så vonde at jeg ikke ville være hjemme...Etter en liten stund gikk vannet og hodet var på vei ut.Barnefar var i sjokk og ringte 113 og sa de måtte komme i en hel...fart.Han tok i mot datteren vår og vennina mi som skulle passe søskene kom idet babyen kom.Ambulanse og redningshelikopter bilen kom etter en liten stund.Var 5 stk tilsammen div jordmor,lege,ambulansesjåfør. De kom så mange for det var spesiellt med hjemmefødsel.Var utrolig taknemmelig for at alt til tross gikk bra,så tok ikke ut sak slik helsesøster sa vi burde.

Anonymous poster hash: 3134b...a76

Skrevet

Jeg fødte alene på badet,mannen var over hos naboen for å levere barna. Hadde hatt regelmessige gode rier en times tid,så vi tenkte det var greit å levere barna til leggetid.

Jeg gikk på do for å tisse og når jeg reiste meg opp kjente jeg et vanvittig press. Stilte meg på knærne og ut kom ungen. Jeg rakk ikke tenke,husker ingen smerter,handlet på instinkt.

Da mannen kom inn i gangen nede trodde han at det hadde rablet for han,siden han hørte babyskrik fra badet oppe.

Ambulanse var på plass innen 15 min.

Anonymous poster hash: 3f0ad...7f6

Skrevet

Takk for svar :)

Ja det er kanskje ikke så mye å gjøre når det skjer så raskt...

Det største problemer her er at det er nesten to timer til føden og det kan ta 30 min før ambulansen er her, enda lenger før det kommer en jordmor.

Hva klipper man feks navlestrengen med? Saks??

Alt man skal lure på og bekymre seg for 😂

Skrevet

Takk for svar :)

Ja det er kanskje ikke så mye å gjøre når det skjer så raskt...

Det største problemer her er at det er nesten to timer til føden og det kan ta 30 min før ambulansen er her, enda lenger før det kommer en jordmor.

Hva klipper man feks navlestrengen med? Saks??

Alt man skal lure på og bekymre seg for 😂

Du trenger ikke klippe navlestrengen.

Ha amk på tråden, så veileder de deg.

Sjekk rundt halsen når hodet har kommet ut at ikke navlestrengen er rundt hodet.

Hvis den er det må dere lirke den over hodet så halsen er fri, i tilfelle den er for kort til å "være på" til barnet er født.

Hvis barnet ikke puster/gråter med en gang må dere stimulere barnet.

Stryk det på ryggen, armene og beina og hjelp det å komme igang.

Snu det eventuelt over på magen og sjekk at det ikke er mye slim i munnen.

Alt dette vil dere få hjelp til via telefon.

Legg barnet nakent mot ditt nakne bryst og legg et teppe over.

Da holder barnet på varmen.

Ta eventuelt en tynn lue på.

Lykke til 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...