Gå til innhold

Dagpenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg søkt dagpenger hos nav siden studiet mitt er ferdig, jeg får for lite vakter på min nåværende jobb og er gravid i uke 25. Har ikke så mye håp om å få det igjennom irriterende når jeg har jobbet ig bidratt til samfunnet daglig halve livet mitt. Vi har to barn, bil og huslån så håper virkelig de ser at jeg ikke klarer meg på kun engangsstønaden. Jeg har forsøkt å få jobb 20 plasser men de fleste svarer ikke engang siden jeg er gravid tror jeg. Blir noen spennende uker :) er det noen som har vært i lik situasjon og fått gjennomslag for dagpenger?

Anonymous poster hash: 5e600...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg søkt dagpenger hos nav siden studiet mitt er ferdig, jeg får for lite vakter på min nåværende jobb og er gravid i uke 25. Har ikke så mye håp om å få det igjennom irriterende når jeg har jobbet ig bidratt til samfunnet daglig halve livet mitt. Vi har to barn, bil og huslån så håper virkelig de ser at jeg ikke klarer meg på kun engangsstønaden. Jeg har forsøkt å få jobb 20 plasser men de fleste svarer ikke engang siden jeg er gravid tror jeg. Blir noen spennende uker :) er det noen som har vært i lik situasjon og fått gjennomslag for dagpenger?

Får ikke dagpenger etter endt studie dessverre ( tror jeg da :-/ )

Anonymous poster hash: cc661...639

Skrevet

Folketrygdloven setter veldig tydelige krav som må være oppfylt for å få dagpenger. Fyller du vilkårene får du søknaden innvilget - fyller du dem ikke får du avslag. At du sier du ikke klarer deg på engangsstønaden er overhodet ikke en del av vurderingen, heller ikke at du har betalt skatt i mange år. Vilkårene for å få dagpenger finner du her:

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-n%C3%A5r-du-er-arbeidsledig--893#chapter-1

Hvem kan få dagpenger?

Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du

har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent)

har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene

er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag

er reell arbeidssøker

bor eller oppholder deg i Norge

Anonymous poster hash: 90c50...342

Skrevet

du får ikke dagpenger

Skrevet

Ja oppfyller kravene men har aldri fått dagpenger tidligere så er så usikker, men det ordner seg nok :)

Skrevet

må nok søke sosialstønadspenger

Skrevet

Har du jobbet/hatt skattbar inntekt over 1.5Gdet siste året og er reell arbeidssøker så er det mulig du får dagpenger.

Men ser du og sier engangsstønad så da kvalifiserer du kanskje ikke til dagpenger siden du ikke kvalifiserer til foreldrepenger.

Skrevet

Du må snarest  mulig melde deg arbeidsledig og søke dagpenger, om du har vært i vikariater er det ikke umulig du får det. da vil og fødselspengene bli beregnet ut ifra det du har fått i dagpenger. Dette kan fort lønne seg for deg.

Anonymous poster hash: 5a25a...c09
Skrevet

Ja det er gjort nå :) jeg har jobbet hver mnd i 16 år, altså aldri hatt mnd uten inntekt så jeg oppfyller iallfall krav om inntekt. Noen mnd jobber jeg riktignok helt ned i 30 prosent dette pga av praksis og obligatorisk undervisning på skole. Men de vil iallfall ikke finne hull i inntekten min. Jeg er arbeidsøker og søker mange stillinger i mnd, men tror ikke jeg vil få noe siden det er noen mnd til perm. Jeg oppfyller kravet om tapt inntekt da jeg nå er ferdig på studiet og så for meg å jobbe så mye som mulig helst 100 men får ikke lenger tilbud om vakter. Jobber en plass det kan være ugubstig å være gravid pga utagering. Noen mener det er ugunstig andre er mer realistisk på hvor ofte slike tilfeller har skjedd opp mot bemanning. Jeg jobber ca 20 prosent fremdeles og har lagt frem i dokumentasjonen at jeg mener jeg kunne jobbet ca 80 % mer.

Synd reglene er så innviklet

Ja jeg tenker på foreldrepenger så er viktig for meg å være sikker :)

Skrevet

Ja det er gjort nå :) jeg har jobbet hver mnd i 16 år, altså aldri hatt mnd uten inntekt så jeg oppfyller iallfall krav om inntekt. Noen mnd jobber jeg riktignok helt ned i 30 prosent dette pga av praksis og obligatorisk undervisning på skole. Men de vil iallfall ikke finne hull i inntekten min. Jeg er arbeidsøker og søker mange stillinger i mnd, men tror ikke jeg vil få noe siden det er noen mnd til perm. Jeg oppfyller kravet om tapt inntekt da jeg nå er ferdig på studiet og så for meg å jobbe så mye som mulig helst 100 men får ikke lenger tilbud om vakter. Jobber en plass det kan være ugubstig å være gravid pga utagering. Noen mener det er ugunstig andre er mer realistisk på hvor ofte slike tilfeller har skjedd opp mot bemanning. Jeg jobber ca 20 prosent fremdeles og har lagt frem i dokumentasjonen at jeg mener jeg kunne jobbet ca 80 % mer.

Synd reglene er så innviklet

Ja jeg tenker på foreldrepenger så er viktig for meg å være sikker :)

Ring eller dra på nav på mandag då får du riktig info og riktige søknader, etter som du skriver så vill jeg tro at du kan få både dagpenger og foreldrepenger.

Skrevet

Ja skal ringe de på mandag :) tusen takk for all informasjon :) ser det varierer hva folk svarer så virker som om det er for lite informasjon om dette i samfunnet. Hadde håpet noen kanskje med erfaringer viste, tror ikke jeg er unik med å bli uplanlagt gravid på siste året. Men siden jeg har flere utdannelser så jeg for meg at det kom til å gå bra å opptjene foreldrepenger likevel så lett var det vist ikke. Er jo så mange som er arbeidsledige nå desverre. Måtte det snart snu :)

Skrevet

Ring eller dra på nav på mandag då får du riktig info og riktige søknader, etter som du skriver så vill jeg tro at du kan få både dagpenger og foreldrepenger.

Hun kan ikke få både dagpenger og foreldrepenger samtidig

Anonymous poster hash: 4eef0...da5

Skrevet

Nei tror ikke det var det anonym mente :) dagpenger teller som inntekstgrunnlag i foreldrepenger så jo fortere dagpenger bli godkjent jo bedre for grunnlaget, tror det er det hun mener :)

Skrevet

Hun kan ikke få både dagpenger og foreldrepenger samtidig

Anonymous poster hash: 4eef0...da5

det mente jeg ikke heller, men hun kan søke og mulig få dagpenger nå før baby blir født, og søke foreldrepenger så hun har etter baby er født!

Skrevet

Du må ha mistet minst 50% av tidligere jobb for å få noe i dagpenger. At du kunne jobbet 80% har ingen ting å si.

Har du rett på foreldrepengenr får du ikke engangsstønaden.

Anonymous poster hash: ee5b4...5c0

Skrevet

Jeg klarer å opptjene retten til foreldrepenger om jeg får en mnd til med lønn :) får krysse fingrene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...