Gå til innhold

Herregud. Når ble 500kr for lite å gi til konfirmanten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Seriøst! 500kr er lite/gjerrig??! Gavekort er kjipt??!

Dette har virkelig tatt helt av. Fatter ikke at dere vil være med på dette!

Anonymous poster hash: 384e0...443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gavekort er helt grei gave for min del,men heller ikke jeg hadde bruk for gavekort i en gullsmed butikk.

Skal du gi gavekort så ville jeg kjøpt ett sånt gavekort som selger på alle de store senterene itellegg til at det kan brukes på hotellovernatting.

Anonymous poster hash: 07e7c...bb0
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Vi er en stor familie. Vi har en uskreven regel om å gi 500 i dåp/konfirmasjon. Skulle vi gitt mer hadde vi blitt skrapa for penger alle mann. Her er det ingen som reagerer og syns det er lite, og heldigvis for det!

Skrevet

Enig HI! 10 år siden min egen konfirmasjon, og jeg fikk hakaslepp da jeg fikk 200-lapper fra naboer. Forventet ingenting så. Fikk 500 kr av min egen bestemor.

Må da være måte på disse enorme gavesummene og utakknemlighet! Folk burde virkelig bare gi det de faktisk har råd til å gi og ikke et øre over.

Anonymous poster hash: a5bcb...79b

Skrevet

Aner ikke hvor disse enorme gavesummene er normalt, men her er vanlig å gi 500,- . 1000 kr om det er tanter / onkler. Besteforeldre 5-10.000,-

Anonymous poster hash: 2e539...a34
Skrevet

Hva har voldsomme pengesummer med konfirmasjon å gjøre? Hvis du ikke konfirmerer deg får du ingenting, og gjør du det får du tusenvis(!) av kroner? Gud og Jesus har svært lite med penger å gjøre, og borgerlig er bare tullekopi.

Anonymous poster hash: 80384...e33

Skrevet

Jeg tenker at det må være opp til hver enkelt hvor mye man gir. Noen har den muligheten å gi mye, andre har faktisk ikke den muligheten.

Har blitt veldig lei meg hvis jeg hadde visst at noen gjester i vår konfirmasjon hadde veltet økonomien den mnd pga gavepress.

Viktig lærdom for ungdommen også: noen gir mer enn andre, men taknemlighet viser man uansett.

Anonymous poster hash: 93b80...559
Skrevet

Hva har voldsomme pengesummer med konfirmasjon å gjøre? Hvis du ikke konfirmerer deg får du ingenting, og gjør du det får du tusenvis(!) av kroner? Gud og Jesus har svært lite med penger å gjøre, og borgerlig er bare tullekopi.

Hvorfor er borgerlig en tullekopi ? Selv om man ikke er kristen/ evt vil juge foran "gud" for pengenes skyld. Så blir man faktisk voksen. Man går inn i de voksnes verden, lærer de verdisyn det medfører.

Er da klart man skal markere det selv om man ikke er religiøs ?

Anonymous poster hash: cfb45...5b6

Skrevet

Gavekort er helt grei gave for min del,men heller ikke jeg hadde bruk for gavekort i en gullsmed butikk.

Skal du gi gavekort så ville jeg kjøpt ett sånt gavekort som selger på alle de store senterene itellegg til at det kan brukes på hotellovernatting.

Gavekort er en helt fin gave, og klarer man virkelig ikke å finne en eneste ting å kjøpe for det så er man jammen meg en bortskjemt drittunge, uansett om det er et gavekort hos gullsmeden eller et sentergavekort

Anonymous poster hash: 2f6a7...349

Skrevet

Gavekort er en helt fin gave, og klarer man virkelig ikke å finne en eneste ting å kjøpe for det så er man jammen meg en bortskjemt drittunge, uansett om det er et gavekort hos gullsmeden eller et sentergavekort

Men da blir det kjøpe noe bare for å få brukt opp gavekortet,ikke fordi du egentlig hadde såå lyst på den tingen fra gullsmeden.

Da er det bedre med ett sentergavekort som kan brukes i den butikken som passer best,eller du har mulighet til å bruke kortet på hotellovernatting.

Skrevet

Men da blir det kjøpe noe bare for å få brukt opp gavekortet,ikke fordi du egentlig hadde såå lyst på den tingen fra gullsmeden.

Da er det bedre med ett sentergavekort som kan brukes i den butikken som passer best,eller du har mulighet til å bruke kortet på hotellovernatting.

Men det er uansett giveren som bestemmer hva man vil gi, og da bør en ha folkeskikk nok til å takke for alle gavene, selv de som ikke passet midt i blinken. Og ikke selge, kaste eller gi de bort etterpå fordi det ikke var det mottakeren ville ha

Skrevet

Hvorfor er borgerlig en tullekopi ? Selv om man ikke er kristen/ evt vil juge foran "gud" for pengenes skyld. Så blir man faktisk voksen. Man går inn i de voksnes verden, lærer de verdisyn det medfører.

Er da klart man skal markere det selv om man ikke er religiøs ?

Anonymous poster hash: cfb45...5b6

Voksen når man er 14? 😂😂😂

Skrevet

Jeg konfirmerte meg borgerlig, ikke for å få penger, men fordi jeg ikke var/er religiøs, og på den tiden trodde jeg at alle måtte konfirmeres.. Så var det jo den greia med at familien samles og feirer at man er konfirmant. Det var noe jeg gledet meg til, men penger var ikke i tankene mine i det hele tatt. 

Skrevet

Jeg konfirmerte meg borgerlig, ikke for å få penger, men fordi jeg ikke var/er religiøs, og på den tiden trodde jeg at alle måtte konfirmeres.. Så var det jo den greia med at familien samles og feirer at man er konfirmant. Det var noe jeg gledet meg til, men penger var ikke i tankene mine i det hele tatt.

Tviler ikke på at det var koselig. Alltid kjekt å bli gjort stas på. Men at svært mange barn konfirmerer seg pga pengene, er jo ikke til å legge skjul på.

Men at en 14-åring går over i de voksnes rekker nå til dags er bare tull. Borgerlig konfirmasjon er oppkonstruert som en erstatning for kirkelig konfirmasjon.

Skrevet

Tviler ikke på at det var koselig. Alltid kjekt å bli gjort stas på. Men at svært mange barn konfirmerer seg pga pengene, er jo ikke til å legge skjul på.

Men at en 14-åring går over i de voksnes rekker nå til dags er bare tull. Borgerlig konfirmasjon er oppkonstruert som en erstatning for kirkelig konfirmasjon.

Hva skal 14-åringer med en masse penger, for ikke å snakke om gavekort å gjøre?

http://www.dagbladet.no/2016/05/06/nyheter/konfirmasjon/okonomi/44134629/

Skal man først ha en voksen-rite, så er det mer naturlig å legge den i forbindelse med 18-års dag for eksempel. Da kan man jo kanskje spytte i litt startkapital til voksenlivet.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hva skal 14-åringer med en masse penger, for ikke å snakke om gavekort å gjøre?

http://www.dagbladet.no/2016/05/06/nyheter/konfirmasjon/okonomi/44134629/

Skal man først ha en voksen-rite, så er det mer naturlig å legge den i forbindelse med 18-års dag for eksempel. Da kan man jo kanskje spytte i litt startkapital til voksenlivet.

Faktisk enig. Verken de som tror på Gud eller de som ikke gjør det har bruk for 25000 kr rett i lomma når de er 14 år.

Skrevet

Mer som et alternativ enn en erstatning vil jeg si. Det var veldig fint, både "møtene" før  konfirmasjonen og selve dagen med konfirmasjon i Oslo rådhus. Jeg er helt enig i det ang 14 åringer og de voksnes rekker og jeg er enig i at svært mange nok konfirmerer seg kun for pengene. Jeg ville bare si at den borgerlige konfirmasjonen ikke kun var svada og en dårlig erstatning for den kristne. Om noe så er den borgerlige konfirmasjonen mer ærlig enn den kristne fordi konfirmanten faktisk har tatt et valg...noe jeg ikke tror flertallet av de som konfirmerer seg kristent har.

Gjest Antarctica
Skrevet

Mer som et alternativ enn en erstatning vil jeg si. Det var veldig fint, både "møtene" før konfirmasjonen og selve dagen med konfirmasjon i Oslo rådhus. Jeg er helt enig i det ang 14 åringer og de voksnes rekker og jeg er enig i at svært mange nok konfirmerer seg kun for pengene. Jeg ville bare si at den borgerlige konfirmasjonen ikke kun var svada og en dårlig erstatning for den kristne. Om noe så er den borgerlige konfirmasjonen mer ærlig enn den kristne fordi konfirmanten faktisk har tatt et valg...noe jeg ikke tror flertallet av de som konfirmerer seg kristent har.

Helt enig.

Og så er det da heller ikke kristen konfirmasjon som er "originalen". Den første seremonien som ble kalt konfirmasjon var romersk, lenge før Kristus...

Skrevet

Helt enig.

Og så er det da heller ikke kristen konfirmasjon som er "originalen". Den første seremonien som ble kalt konfirmasjon var romersk, lenge før Kristus...

Har du en kilde til dette? Hadde vært greit å ha som argument til vanskelige familiemedlemmer...

Anonymous poster hash: 959e9...899

Gjest Antarctica
Skrevet

Har du en kilde til dette? Hadde vært greit å ha som argument til vanskelige familiemedlemmer...

Anonymous poster hash: 959e9...899

Human-Etisk Forbunds nettside kan ha noe, tror jeg.

Overgangsriter/pubertetsriter finnes ellers i hvert eneste samfunn i verden, uansett religion. Den norske, kristne konfirmasjonen i dagens form kom samtidig med folkeskolen - den er egentlig en eksamen i gjennomført trosopplæring.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...