Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min hadde med seg mye gammel gjeld inn i forholdet vårt der det meste var gått til inkasso. Det første året vi var sammen betalte vi ned ganske mye, men da han ble arbeidsledig så rentet det seg kjapt opp igjen. De siste 6 mnd har vi forhandlet med kreditorene om nedbetaling og etter hjelp fra gjeldsrådgiver hos NAV fikk vi endelig i havn en avtale for ca 2.5 uker siden. Når summen var avklart tok jeg opp maksimalt med lån fra min bank og betalte ned alt han skyldte. Økonomien vår er pga presset til det ytterste og han er svartelistet overalt pga betalingsanmerkninger i hytt og pine (ja, jeg har skutt gullfuglen).

Jeg har heldigvis en forståelsesfull bank som ville hjelpe oss og ga meg lån til å betale dette (dog med temmelig dårlig rente). Uansett så ble kravet betalt i sin helhet for 1.5 uker siden og vi anså dette som ferdig. Idag fikk vi beskjed fra ene kreditoren at de likevel vil ha mer penger, fordi de sier de har regnet feil.

Kan de gjøre dette? De hadde flere mnd på seg på å akseptere vårt forslag, deretter en uke fra de sendte oss kravet til det ble betalt og nå har saken vært avsluttet i 1.5 uke. Kan de virkelig "angre" seg og kreve mer penger? 

Anonymous poster hash: 597e8...f50
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Veldig bra å hjelpe til slik når du har muligheten. Å skylde med "vanlig" gjeld fremfor inkassogjeld er veldig mye billigere i lengden. Bra jobba.

Hvis dere har avtalen som er ingått skriftlig på noen måte, altså i form av et tilbud, eller en innbetalingsblankett som er betalt innen forfall, skal det mye til for at de har noen sak, men hvis summen helt åpenbart er feil tilbudt, altså at den er 20% av orginalkravet, foreksempel så er drt ikke fullt så krystallklart.

Akkurat det er de viktige opplysningene her, ikke forhistorien.

Anonymous poster hash: ebb92...4ab

Skrevet

Takk for svar :)

Nav har vært mellommann her, men forstår det slik at alt har foregått skriftlig. Vi fikk en innbetalingsblankett som vi betalte i god tid før forfall. Summen er langt ifra ruskende gal, de ville ha noen tusen mer enn vi foreslo og det gikk vi med på, avtalen ble inngått og vi betalte. 

Anonymous poster hash: 597e8...f50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...