Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #1 Skrevet 6. mai 2016 Datteren min fikk en ny venninne da hun begynte på skolen, og det viste seg fort at jentene ikke bodde så langt unna hverandre. Dermed fikk moren til den andre jenten og jeg også utvekslet telefonnummer og har blitt litt kjent vi også. Type slått av en liten prat når vi møter på hverandre når vi henter på SFO, møtes ute osv. Hun er veldig hyggelig og vi har en god tone, men er ikke venninner heller. Så til saken. Hun er lærer på mellomtrinnsnivå og underviser bl.a. i norsk, men tekstmeldingene jeg får fra henne inneholder en del skrivefeil. Spesielt en feil synes jeg er ganske grov, og den har gått igjen så mange ganger at det neppe er snakk om tilfeldighet eller autokorrektur heller. Hun skriver konsekvent "hun" uansett om det er subjektsform eller objektsform, for eksempel: "Jeg håper det går bra med hun.". Normalt ville jeg aldri tenkt på å kommentere dette en gang, men når vedkommende er norsklærer? Hva tenker dere? Bør jeg bare la det passere, eller gi beskjed? Og om jeg gir beskjed, hvordan gjøre det på en slik måte at vi beholder den hyggelige tonen? Anonymous poster hash: c9568...625
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #2 Skrevet 6. mai 2016 Er jo mange som skriver på dialekt når man skriver tekstmeldinger, betyr ikke at hun er en dårlig norsklærer for det om Anonymous poster hash: 9d095...3fb
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #3 Skrevet 6. mai 2016 Er jo mange som skriver på dialekt når man skriver tekstmeldinger, betyr ikke at hun er en dårlig norsklærer for det om Anonymous poster hash: 9d095...3fb Hun bruker ingen dialektord ellers når hun skriver, men det kan jo selvsagt være. Vi er bergensere så vi sier "hon" for "henne", men jeg synes likevel det er litt rart. Jeg har mange venner og bekjente og ingen andre har denne skrivefeilen. Altså, det er ikke vanlig at folk i min omgangskrets skriver "hun" for "henne" selv om "hun" er noe nærmere dialekten vår. HI Anonymous poster hash: c9568...625
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #4 Skrevet 6. mai 2016 Hun bruker ingen dialektord ellers når hun skriver, men det kan jo selvsagt være. Vi er bergensere så vi sier "hon" for "henne", men jeg synes likevel det er litt rart. Jeg har mange venner og bekjente og ingen andre har denne skrivefeilen. Altså, det er ikke vanlig at folk i min omgangskrets skriver "hun" for "henne" selv om "hun" er noe nærmere dialekten vår. HI Anonymous poster hash: c9568...625 Jeg skulle akkurat til å spørre om dere var bergensere da jeg leste innlegget ditt. :-) Hun skriver sikkert på "bergensk". Selv om jeg synes det er en skikkelig uting å skrive på dialekt. Det finnes kun to skriftspråk i Norge. Men når det er sagt; vet ikke om du burde si det til henne i det hele tatt. Anonymous poster hash: 5cd42...596
*Miss Marple* Skrevet 6. mai 2016 #5 Skrevet 6. mai 2016 Selvsagt sier du ikke noe 😂 hva i all verden skulle du sagt?
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #6 Skrevet 6. mai 2016 Selvsagt sier du ikke noe hva i all verden skulle du sagt? At det heter "henne" i objektsform? Skriftlig altså. Hadde hun vært læreren til et av barna mine hadde jeg uten å nøle gitt beskjed dersom jeg så denne feilen på for eksempel ukeplanen el., men siden jeg bare er bekjent blir det noe annet. HI Anonymous poster hash: c9568...625
LivetErEnLek Skrevet 6. mai 2016 #7 Skrevet 6. mai 2016 Men kjære deg, hvorfor i all verden skal du si noe om dette? Greit det er feil, men man kommenterer da virkelig ikke andres skrivefeil. Hvis du tror det er greit, har du nok hengt litt for mye her inne 😉
*Miss Marple* Skrevet 6. mai 2016 #8 Skrevet 6. mai 2016 At det heter "henne" i objektsform? Skriftlig altså. Hadde hun vært læreren til et av barna mine hadde jeg uten å nøle gitt beskjed dersom jeg så denne feilen på for eksempel ukeplanen el., men siden jeg bare er bekjent blir det noe annet. HI Anonymous poster hash: c9568...625 Jeg tenkte vel mer på hvordan du skulle ordlagt deg. Jeg kan ikke tenke meg at det hadde blitt annet pinlig. For dere begge, men mest for deg. Å gi beskjed om stadige feil på ukeplan er jo noe helt annet enn å rette på private meldinger.
Superdolly Skrevet 6. mai 2016 #9 Skrevet 6. mai 2016 Hvis du velger å si fra, er det nok slutt på den hyggelige tonen dere imellom. Jeg ville latt det passere, og tenkt at dette var en kamel det var verdt å svelge for å beholde et greit forhold til henne. (Men jeg får også litt vondt i sjelen av slike feil.)
Browncoat Skrevet 6. mai 2016 #10 Skrevet 6. mai 2016 Jeg ville nok ikke sagt noe direkte. Det kan jo fint hende at hun skriver riktig når hun jobber, men "dialekt" på privaten, som andre har nevnt. Men jeg ville kanskje ha prøvd å rette litt på henne diskret, for eksempel hvis hun skriver "går det bra med hun?", svarer du "ja, det går fint med henne nå"
BøllefrøOgBolla Skrevet 6. mai 2016 #11 Skrevet 6. mai 2016 Hvordan hun skriver i tekstmeldinger trenger på ingen måte gjenspeile hvordan hun skriver ellers, eller hvordan hun underviser elevene sine i norsk. Ville på ingen måte rettet på, eller kommentert dette basert på det grunnlaget!
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #12 Skrevet 6. mai 2016 Og hjelp! Du fremstår litt slitsom 😳 Tekstmeldingene til deg er vel hennes fritid og sikkert ikke noe hun legger sjela si i da. Klag heller om hun gjør en dårlig jobb som går utover deg Anonymous poster hash: 5e31b...443
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #13 Skrevet 6. mai 2016 Kravene for å blu norsklærere er så kave at det er helt krise. Har enda til gode å se to feilfrie setninger etter hverandre på skriv eller beskjeder fra norsklæreren til sønnen min. Subjekt- og objektsform, å/og, hvem/hvilken synes å være svært komplisert for en del norsklærere. Studerte nordisk sammen med en stor gjeng som enten var eller skulle bli norsklærere. En skremmende stor andel av dem formulerte seg helt elendig og håndterte ikke helt elementær grammatikk. Likevel besto de aller fleste eksamen og ble med det kvalifiserte til å undervise i norsk på ungdomsskolen og videregående skole. Galskap. Anonymous poster hash: beda1...e41
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #14 Skrevet 6. mai 2016 Kravene for å blu norsklærere er så kave at det er helt krise. Har enda til gode å se to feilfrie setninger etter hverandre på skriv eller beskjeder fra norsklæreren til sønnen min. Subjekt- og objektsform, å/og, hvem/hvilken synes å være svært komplisert for en del norsklærere. Studerte nordisk sammen med en stor gjeng som enten var eller skulle bli norsklærere. En skremmende stor andel av dem formulerte seg helt elendig og håndterte ikke helt elementær grammatikk. Likevel besto de aller fleste eksamen og ble med det kvalifiserte til å undervise i norsk på ungdomsskolen og videregående skole. Galskap. Anonymous poster hash: beda1...e41 Glasshus og sånn... Men jeg er ikke norsklærer 😊 Mente av kravene til å BLI norsklærer er så LAVE. Anonymous poster hash: beda1...e41
Browncoat Skrevet 6. mai 2016 #15 Skrevet 6. mai 2016 Glasshus og sånn... Men jeg er ikke norsklærer Mente av kravene til å BLI norsklærer er så LAVE. Anonymous poster hash: beda1...e41 Likevel er det stor forskjell på tastefeil (på et nettforum) som bare er uhell eller slurv, enn ren kunnskapsløshet, som de feilene du nevner i det tidligere innlegget ditt er, som blir gjort i "profesjonell sammenheng". De lærerne synes jeg absolutt du skal si ifra til. Når det er jobben deres å lære bort norsk, så bør de anstrenge seg litt mer for å gå frem som et godt eksempel.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2016 #16 Skrevet 6. mai 2016 Likevel er det stor forskjell på tastefeil (på et nettforum) som bare er uhell eller slurv, enn ren kunnskapsløshet, som de feilene du nevner i det tidligere innlegget ditt er, som blir gjort i "profesjonell sammenheng". De lærerne synes jeg absolutt du skal si ifra til. Når det er jobben deres å lære bort norsk, så bør de anstrenge seg litt mer for å gå frem som et godt eksempel. Jeg er enig med deg. Det blir som en mattelærer som ikke kan brøk og algebra. Lurer på om det rett og slett er for enkelt å bli kvalifisert til å undervise. Å kunne grammatikk og beherske norsk språk på et nivå godt over gjennomsnittet burde være et minstekrav for å få undervise i norsk. Anonymous poster hash: beda1...e41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå