Gå til innhold

Synes dere dette høres ut som Tourette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 8 år. De siste årene har skolen og vi lagt merke til at han har så mye uro i kroppen. Han har fått nye irettesettelser pga dette på skolen. Vi lurer på om dette egentlig er tics:

Bite i klærne - humme /summe/klikke med tunga - bite på blyanter og viskelær - ta på ting - riste på foten - plutselig reise seg opp og gå formålsløst omkring - knipe igjen øynene - hoste og harke - gape. Dette skjer nesten hele tiden og helst hvis han skal sitte i ro / har besøk...

Anonymous poster hash: e8062...e8b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan høres ut som tics ja. Min mann har siden han var liten hatt motoriske tics - måtte klø seg bak kneet, himle med øyne, "blåse i nesa"/fnyse, kremte. Spenne halsmuskler, spenne hånd.

Kommer spesielt om han er sliten eller må konsentrere seg veldig.

Men det kan også være noe helt annet. Jeg ville tatt han med til lege sånn at utredning kan starte og at han eventuelt kan få en diagnose og hjelp til å mestre/overstyre tics om det er det han har.

Min mann ble avblåst av flere fastleger - både som liten og nå i voksen alder. Men den siste legen ba om utredning og han fikk god oppfølging. Var godt for han å få snakket om hvordan det oppleves osv..

Anonymous poster hash: 088bd...6db

Skrevet

Tusen takk for svar:) Ja det ligner veldig når vi leser om tourette... vi sendte akkurat en mail til ppt og spurte om utredning.

Skrevet

Det kan høres ut som tourettes ja. Hvis det dere ønsker han utredet, er ikke ppt rette instans, men bupa. For å komme inn der, må dere få en henvisning av Fastlegen. Lykke til 😊

Anonymous poster hash: 55bc3...538

Skrevet

...er det ikke vanskelig å komme inn på BUP med "bare" tourettes?

Skrevet

Dere får utredning på bup, og en eventuell diagnose. Men er ikke sikkert dere får tilbud om oppfølging/behandling etter utredning.

Fastlege kan henvise, barneverntjenesten kan også.

Anonymous poster hash: 5d8e4...351

Skrevet

Det kan høres ut som at det kan være dette. Har dere det i familien? Tourettes er alltid arvelig, men må ikke være like synlig hos alle. Jeg har aldri fått diagnosen f.eks., men innser at jeg antagelig har/hadde dette selv og har nå en sønn som har det og ser at min morfar sannsynligvis har det også. Både jeg og min morfor har/hadde det svær mildt, men min sønn har mye tics og adhd i tillegg.

Ang ppt/bup er dette litt ulikt ut i fra hvor man bor. I Bergen er det nesten umulig å komme til hos BUP uten å ha være innom PPT først.

Anonymous poster hash: f6cec...607
Skrevet

Inntak i BUP handler om nedsatt funksjonsevne...så ja. Med mindre denne sønnen har andre vansker også

Også er spørsmålet...hva vil en diagnose hjelpe i dette tilfellet? Får i hvertfall mer å fylle ut på forsikringsskjema

Anonymous poster hash: 47972...b49

Skrevet

Han har det vanskelig i klassen - vi tror det henger sammen med at de andre synes han oppfører seg merkelig...ellers en flott og oppegående gutt (spør du meg)

HI

Skrevet

Han har det vanskelig i klassen - vi tror det henger sammen med at de andre synes han oppfører seg merkelig...ellers en flott og oppegående gutt (spør du meg)

HI

Jeg jobber med dette, og har en stedatter som er under utredning for diagnosen.

Tourette er arvelig, men ikke alltid slik det står beskrevet ovenfor her. Tourette handler også om mye mer enn tics. Har han andre "problemer"/særheter? Sliter han med konsentrasjon? Har han lærevansker?hvordan forholder han seg til regler og rutiner? Klarer han å tilpasse seg etter situasjoner eller andres ønsker og behov? Hvordan er følelsesspekteret hans? Har han et stort behov for forutsigbarhet i hverdagen? Osv...

Jeg tenker at din sønn kan ha motoriske eller forbigående tics, og ikke nødvendigvis tourette. Jeg ville kontaktet fastlege som kan henvise til bup for utredning.

Anonymous poster hash: 10a92...ceb

Skrevet

Inntak i BUP handler om nedsatt funksjonsevne...så ja. Med mindre denne sønnen har andre vansker også

Også er spørsmålet...hva vil en diagnose hjelpe i dette tilfellet? Får i hvertfall mer å fylle ut på forsikringsskjema

Altså, Tourettes handler om nedsatt funksjonsevne. Følelsesregulering, atferd, lærevansker, sammensatte tics. Tourettes er et handicap.

Anonymous poster hash: 7f2f5...2fa

Skrevet

Jeg er svært enig. Med mindre dette medfører problemer for ham med å fungere, og om han selv synes han har det relativt bra, så ser ikke jeg heller noen fornuftig grunn til å få en diagnose.

Anonymous poster hash: 1ee8b...692

Skrevet

Altså, Tourettes handler om nedsatt funksjonsevne. Følelsesregulering, atferd, lærevansker, sammensatte tics. Tourettes er et handicap.

Anonymous poster hash: 7f2f5...2fa

Det er likevel store gradsforskjeller, mange fungerer svært godt, og det finnes ingen egentlig behandling.

Ulempene ved å få en diagnose kan være langt større enn nytteverdien.

Nå diskuterer vi ellers som om sønnen til HI faktisk har Tourettes. Det kan også tenkes at han har en ren ticsforstyrrelse.

Anonymous poster hash: 1ee8b...692

Skrevet

Farlig å sitte og sannsynliggjøre at han har en diagnose. Nå spør jo HI direkte da så forstår jo at folk svarer deretter.

HI. Du skal selvsagt få han utredet.

Jeg lurer på om det at han har det vanskelig på skolen, har ticsene blitt verre med årene?

Min nevø hadde forbigående tics. Han ble "mobbet" (ikke alvorlig mobbing som vi leser om i dag men de andre syntes han var gøyal) han hadde blunke-tics og stammet. Så ble det en ond sirkel og han ble redd for å få de og stresset på seg flere tics. Han forsøkte å kontrollere ticsene ved å vandre slik du beskriver din sønn. Han gned ofte hendene mot hverandre og mot ansiktet for å forhindre blunking og utviklet også andre ansiktstics. Han kjente når tilsett kom og kunne ofte bite i ting for å prøve å stoppe de. Han er utredet og har ikke denne diagnosen.

Hos han var det psykisk og ble verre av presset fra omverden og alle spørsmål. Hvorfor gjør du det, har du vondt, hvorfor klarer du ikke å slutte.

Han er i dag en flott ung gutt. Han har fortsatt litt blunking men er kvitt alle andre plager.

Jeg ville fått han utredet som du ønsker.

Stakkars gutt, det er vanskelig å være anderledes i dag.

Anonymous poster hash: f1a63...780

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...