Gå til innhold

Tidlig UL vs ordinær oul..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemte termindatoene sånn ca hos dere, var det stort slingringsmonn? Kan de stadfeste termindato ved ca 7 uker? 

Anonymous poster hash: d5bf5...66d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

N

Stemte termindatoene sånn ca hos dere, var det stort slingringsmonn? Kan de stadfeste termindato ved ca 7 uker? 

Anonymous poster hash: d5bf5...66d

Nei, de kan ikke stadfeste termin ved 7 uker. Det må skje i de ukene de tar ordinær ul. Bare da er fosteret like stort hos alle.... Mine termindatoer fra ordinær ul har stemt helt i forhold til menstermin.

Skrevet

Ble satt tilbake ca en uke på OUL. Men senere ultralyder og undersøkelser i svamgerskapet (hadde risikosvangerskap), viste at "min" termindato som var lik den vi fikk på tidlig UL var den riktige. Er visst veldig vanlig at de setter en tilbake på OUL.

Skrevet

Ul rundt uke 12 er mer nøyaktig enn i uke 18, men likevel er det den i uke 18 som blir brukt...

Anonymous poster hash: 989de...9cb

Skrevet

N

Nei, de kan ikke stadfeste termin ved 7 uker. Det må skje i de ukene de tar ordinær ul. Bare da er fosteret like stort hos alle.... Mine termindatoer fra ordinær ul har stemt helt i forhold til menstermin.

Har tatt privat ul i uke 12 med mine to siste barn. På ordinær ul i uke 18 valgte de å bruke datoen fra tidlig ul, da denne er mer nøyaktig...

Skrevet

Nei

Skrevet

Jeg fikk stadfestet hvor langt jeg var på vei ved ultralyd i uke 6. Og det ble satt at termindato, på ordinær UL ble datoen flyttet en dag frem. Så de kan sette dato - men den blir ofte endret fordi datoen beregnes av ultralyd maskinen utifra mageomkrets, hodromkrets og lengde på lårbein.

Uansett vil det være termindato fra ordinær ul som gjelder.

Skrevet

Har tatt privat ul i uke 12 med mine to siste barn. På ordinær ul i uke 18 valgte de å bruke datoen fra tidlig ul, da denne er mer nøyaktig...

Det synes jeg høres rart ut, da noe av poenget med ordinær ultralyd er å sette en så nøyaktig termindato som mulig... Jeg har også tatt ul i uke 12, men det har vært termindato fra ordinær som har vært gjeldende. (Har erfaring fra 6 barn.)

Skrevet

Rundt uke 12 gir riktigst termin. I uke 12 er fosteret fremdeles så lite at de ikke får sjekket alle de indre organene så godt som i uke 18. Derfor er oul på denne tiden.

Skulle de innført oul også i uke 12 ville det blitt dyrt for Norge. Andre land tilbyr ul også i uke 12, der termin blir fastsatt.

Med sistemann hadde jeg fosterdiagnostikk på Haukeland i Bergen ca uke 12. Selv om oulterminen viste at jeg var en del kortere på vei enn ul i uke 12, så forandret de ikke denne.

Skrevet

Med nr 1 fikk vi samme termindato på både tidlig ul og oul. Den stemte også ut i fra menstermin

Denne gangen fikk jeg samme dato på tidlig ul som ved utregning av menstermin. Men ble flyttet 4 dager tilbake på oul.

Skrevet

Det synes jeg høres rart ut, da noe av poenget med ordinær ultralyd er å sette en så nøyaktig termindato som mulig... Jeg har også tatt ul i uke 12, men det har vært termindato fra ordinær som har vært gjeldende. (Har erfaring fra 6 barn.)

Jeg tok UL i uke 12 hos en gyn med doktorgrad i fosterdiagnostikk og UL, og hun sa at terminen som settes i uke 12 er mest nøyaktig, men dessverre er den som settes i uke 18 likevel den som blir brukt. Regner med det er noe som henger igjen fra gammelt av, at det har kommet nye forskningsresultater siden UL i uke 18 ble innført. Pluss at det ville vel blitt et mareritt med KrF om de skulle begynt å innføre en UL i uke 12 for alle... Skulle ikke forundre meg om det er en del av forklaringen. 😕

Anonymous poster hash: 989de...9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...