Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #1 Skrevet 4. mai 2016 Sønnen min har ofte kamerater med hjem etter skolen. De får ofte middag her.Jeg må si det forundrer meg hvor lite høflige de er.Det er da vanlig å takke for maten, spørre om det er greit å ta drikke etc. Den ene av ungene er opptatt av å få mest, han skal være den som deler ut baguett osv.Han tar alltid de største bitene selv.Sønnen min tenker ikke over sånt, men jeg kjenner det irriterer meg.Har jeg rett til å føle en sånn frustrasjon?! Kjenner jeg ikke orker å ha de på middag mer. Lærer ikke foreldre barna sine å være litt ydmyke og å takke?!De er 8 år! Anonymous poster hash: daf9b...7fc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #2 Skrevet 4. mai 2016 Ditt hjem, dine regler - har de ikke lært høflighet hjemme så kan i hvert fall du lære dem hvordan de skal oppføre seg borte. Om du bare overser det så lærer de at det de gjør er riktig. Det er ikke alle som er like heldige med foreldrene sine, så du kan gjøre en forskjell. Anonymous poster hash: 1d0cc...5ee
Gjest Antarctica Skrevet 4. mai 2016 #3 Skrevet 4. mai 2016 Hadde ikke invitert dem på mat så veldig ofte, kjenner jeg. Og i alle fall ikke latt dem ture fram.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #5 Skrevet 4. mai 2016 Er lov å si ifra selvom det ikke er dine barn, sålenge det er ditt hjem.. Hva med "her hos oss så takker vi pent for maten når vi er ferdig å spise", "her i huset deler vi likt, så jeg tror jeg skal dele ut baguettene" etc? Hvis min sønn ikke oppfører seg pent og høflig på besøk ønsker jeg at de han er hos sier ifra. Når man er på besøk følger man reglene hos de man er hos, selvom man ikke har samme regler hjemme. Anonymous poster hash: bdef8...a89
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #6 Skrevet 4. mai 2016 Ikke alle barn har manerene inne selv om foreldrene har lært dem det. De er kanskje vant med at foreldrene hele tiden forteller dem hva de kan og ikke kan gjøre? Jeg liker ikke slikt så når barn er på besøk hos oss gir jeg tydelig beskjed om hva de kan og ikke kan gjøre. Anonymous poster hash: 8e75c...e61
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #7 Skrevet 4. mai 2016 Hvorfor i all verden sier du ikke i fra til barnet/barna da??? Det gjør jeg. Minner de på håndvask, sitte rolig, vente på hverandre og takke for maten. Du vil vel også at andre foreldre skal si i fra til ditt barn? Anonymous poster hash: bb6f0...e27
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #8 Skrevet 4. mai 2016 Hvorfor i all verden sier du ikke i fra til barnet/barna da??? Det gjør jeg. Minner de på håndvask, sitte rolig, vente på hverandre og takke for maten. Du vil vel også at andre foreldre skal si i fra til ditt barn? Anonymous poster hash: bb6f0...e27 Jeg sier da ifra, men har barn en god oppdragelse hjemmefra skal man ikke trenge å si ifra hele tiden. Anonymous poster hash: daf9b...7fc
Mamma_til_2 Skrevet 4. mai 2016 #9 Skrevet 4. mai 2016 Ditt hus dine regler, og kanskje barna har god oppdragelse i utgangspunktet men har funnet ut med og tøye reglene at hos deg går det fint og gjøre slikt og sånn! Du må sette grenser og passe på at de følger de.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #10 Skrevet 4. mai 2016 Jeg sier da ifra, men har barn en god oppdragelse hjemmefra skal man ikke trenge å si ifra hele tiden. Anonymous poster hash: daf9b...7fc Hehe...det er det ingen garanti for dessverre. Det er min erfaring. Anonymous poster hash: bb6f0...e27
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #11 Skrevet 4. mai 2016 Ditt hus dine regler, og kanskje barna har god oppdragelse i utgangspunktet men har funnet ut med og tøye reglene at hos deg går det fint og gjøre slikt og sånn! Du må sette grenser og passe på at de følger de.For et frekt svar! Anonymous poster hash: daf9b...7fc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #12 Skrevet 4. mai 2016 Sønnen min har ofte kamerater med hjem etter skolen. De får ofte middag her.Jeg må si det forundrer meg hvor lite høflige de er.Det er da vanlig å takke for maten, spørre om det er greit å ta drikke etc. Den ene av ungene er opptatt av å få mest, han skal være den som deler ut baguett osv.Han tar alltid de største bitene selv.Sønnen min tenker ikke over sånt, men jeg kjenner det irriterer meg.Har jeg rett til å føle en sånn frustrasjon?! Kjenner jeg ikke orker å ha de på middag mer. Lærer ikke foreldre barna sine å være litt ydmyke og å takke?!De er 8 år! Anonymous poster hash: daf9b...7fc Om jeg får sånne på besøk sier jeg "takk for maten!", "takk for at du sendte den", "takk skal du ha" om og omigjen til de skjønner det. Det tar ikke lang tid før de forstår tegningen. Anonymous poster hash: 32f44...f1b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #13 Skrevet 4. mai 2016 Min mann er tysk. Han har ikke vokst opp med at man takker for maten. I følge ham finnes ikke uttrykket "takk for maten" en gang på tysk. Det å takke for maten faller derfor ikke natturlig for ham. Akkurat det gjelder nok for ganske mange utlendinger og betyr ikke egentlig at de er utakknemlige eller ikke respekterer deg. Det er ganske stor forskjell på hva som regnes som høflig i ulike kulturer, til og med i ulike norske kulturer. Det kan ofte forklare en del slike irritasjonsmomenter. Anonymous poster hash: b1170...b3d
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #14 Skrevet 4. mai 2016 Hvorfor i all verden sier du ikke i fra til barnet/barna da??? Det gjør jeg. Minner de på håndvask, sitte rolig, vente på hverandre og takke for maten. Du vil vel også at andre foreldre skal si i fra til ditt barn? Anonymous poster hash: bb6f0...e27 Det HI vil ha fram er at siden barnet hennes er oppdradd så godt, så vil det alltid oppføre seg perfekt hos andre og da er det heller ingen som skal måtte si i fra om noe til hennes barn Det er dessverre en del foreldre som er slik. Jeg har lært alle barn mine god bordskikk, men jeg vet at det ene barnet mitt er litt sjenert og derfor ikke alltid takker for maten hos andre. Ikke fordi han ikke vet at det skal man, men fordi han ikke tør. 8-åringer er ikke så store, og det er helt lov til å hjelpe dem litt med vennlig korrigering dersom de gjør noe man ikke liker. Anonymous poster hash: ad581...0d8
Mamma_til_2 Skrevet 4. mai 2016 #15 Skrevet 4. mai 2016 For et frekt svar! Anonymous poster hash: daf9b...7fc Hvorfor er det frekt? Traff det en nerve kanskje? Du sier jo at du blir frustrert og oppgitt men sier ingenting om at du faktisk sier noe til disse guttene og da er det klart de fortsetter. Du må jo si fra!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #16 Skrevet 4. mai 2016 Jeg hadde ti 8-åringer på bursdag her i helgen. Bare ett par hadde vært her før. Ble faktisk sjokkert over hvor uhøflige og bråkete de var. "Liker ikke", "jeg først", gråting for småting og mye krangling 🙈 godt det er ett år til neste bursdag Anonymous poster hash: 52482...154
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #17 Skrevet 4. mai 2016 Min mann er tysk. Han har ikke vokst opp med at man takker for maten. I følge ham finnes ikke uttrykket "takk for maten" en gang på tysk. Det å takke for maten faller derfor ikke natturlig for ham. Akkurat det gjelder nok for ganske mange utlendinger og betyr ikke egentlig at de er utakknemlige eller ikke respekterer deg. Det er ganske stor forskjell på hva som regnes som høflig i ulike kulturer, til og med i ulike norske kulturer. Det kan ofte forklare en del slike irritasjonsmomenter. Anonymous poster hash: b1170...b3d Hørt om integrering? Anonymous poster hash: a378e...f3a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #18 Skrevet 4. mai 2016 Jeg var for blyg, til å takke som barn 😳😳 Anonymous poster hash: 851f9...4c3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #19 Skrevet 4. mai 2016 Det HI vil ha fram er at siden barnet hennes er oppdradd så godt, så vil det alltid oppføre seg perfekt hos andre og da er det heller ingen som skal måtte si i fra om noe til hennes barn Det er dessverre en del foreldre som er slik. Jeg har lært alle barn mine god bordskikk, men jeg vet at det ene barnet mitt er litt sjenert og derfor ikke alltid takker for maten hos andre. Ikke fordi han ikke vet at det skal man, men fordi han ikke tør. 8-åringer er ikke så store, og det er helt lov til å hjelpe dem litt med vennlig korrigering dersom de gjør noe man ikke liker. Anonymous poster hash: ad581...0d8 Jeg kan love deg at disse gutta ikke er sjenerte. Hadde jeg merket at noen barn vi har på besøk er det hadde jeg selvsagt hatt forståelse for det, og ikke skrevet denne tråden. Anonymous poster hash: daf9b...7fc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #20 Skrevet 4. mai 2016 Hvorfor er det frekt? Traff det en nerve kanskje? Du sier jo at du blir frustrert og oppgitt men sier ingenting om at du faktisk sier noe til disse guttene og da er det klart de fortsetter. Du må jo si fra! Det er klart jeg korrigerer, men du har nok rett jeg misliker å irettesette andres barn. Dette må jeg jobbe med. Anonymous poster hash: daf9b...7fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå