Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #1 Skrevet 4. mai 2016 Inneholder 8,5% yoghurt 😨 Den varianten jeg spiser nå inneholder 9% cookie dough.  Det er jo fløteis! Ikke yoghurtis! Visste dere dette? Jeg ble superskuffa nå jeg..  Forresten, hva er koshermat?  Anonymous poster hash: 9283e...0e5
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #2 Skrevet 4. mai 2016 Den har vel mindre kalorier enn vanlig is fordet? Kosher i denne sammenheng er at dyrene er slaktet på en måte som er godkjent for Jøder, Kosher er vel Jødenes ord for Halal. Sjømat og svin er ikke Kosher, å gifte seg med en protestant er ikke kosher osv.  Anonymous poster hash: 085b7...ca4
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #3 Skrevet 4. mai 2016 200kcal pr. 100gr 😣  Okei, men det er vel også noe mwd kosher at man ikke kan spise melkeprodukter og kjøttprodukter kombinert?  Anonymous poster hash: 9283e...0e5
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #4 Skrevet 4. mai 2016 Kosher er ganske mye det, både hva slags mat og måten den er slaktet på.  Bare planteetende dyr er kosher ihvertfall, de har ikke lov å spise rovdyr som spiser andre dyr. Mener de ikke kan spise egg eller melk fra rovdyr heller. Når de slakter kosher skal det være humant, dyret skal ikke lide. Så dyret skal slaktes med sylskarp kniv, strupen skal kuttes så dyret blir bevisstløs ute å føle smerte, tror jeg.  Mener kosher har regler for tilberedning også, hvem som helst kan ikke tilberede et kosher-måltid? Anonymous poster hash: e024e...d90
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2016 #5 Skrevet 4. mai 2016 200kcal pr. 100gr  Okei, men det er vel også noe mwd kosher at man ikke kan spise melkeprodukter og kjøttprodukter kombinert?  Anonymous poster hash: 9283e...0e5 Ja, ikke blande kjøtt og melk står det på internettet....  Melk og kjøtt:Den kanskje største disiplinen ved kosher mat er den absolutte seperasjonen mellom melkemat og kjøttmat. I et kosher kjøkken vil man ofte finne seperate arbeidsområder, oppvaskkummer, redskap, kluter osv. for melk og kjøtt. I tillegg må det gå et spesielt antall timer mellom spising av kjøtt og melk (vanlig praksis er 3 timer). I praksis betyr dette at man ikke kan ha smør (som inneholder melk) på brødskiva med salami eller en kopp kaffe med melk i etter et stort godt kjøtt-måltid. Frukt, grønnsaker, egg og fisk er "nøytrale" i dette systemet og kan kombineres med begge typer mat.  Anonymous poster hash: e024e...d90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå