Gå til innhold

Hva synes dere om denne mengden ukepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en i 2.klasse som får 20 kr i uka. For det må hun rydde rommet, og ellers bidra om vi ber henne. I tillegg til lommepenger får hun lørdagsgodt osv, så de pengene kan hun velge å spare til noe om hun vil. 

Videre tenker jeg at hun vil få 30 kr i 3.kl, 40 i 4.kl osv (foreløbig tanke). Hun vil da også få flere oppgaver. 

Blir litt usikker når jeg hører om andre i 2.kl som "tjener" opp mot 100 kr i uken.... altså ca 400 kr i mnd. Og i tillegg får lørdagsgodt og det samme som min. Er ikke det litt mye? Jeg tenker at om 7 åringen får 100 kr i uka NÅ, hva vil hun da forvente når hun blir 14 liksom...? Eller er jeg helt på tur?

Takk for svar! *kan være vanskelig å vite med førstemann....*  :klaske:

Anonymous poster hash: c53e4...512
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres greit ut jeg. Min seksåring får inntil 50 kr uken. Vi har avkryssingssystem så han tjener ukepenger etterhvert som han gjør oppgaver..

Anonymous poster hash: ae8ce...d2a

Skrevet

Kan legge til at om hun sparer til noe så hjelper vi henne med å finne måter å tjene penger på. Hun har for eksempel nettopp spart opp 1000 kr ved at vi har hjulpet henne med å selge bla pokemon kort hun ikke bruker mer på finn, gamle kostymer osv. 

HI

Skrevet

Skjønner tankegangen din, men synes 20kr er litt lite. Kommer selvsagt an på økonomien deres også. Om barnet vil spare til noe så tar det jo nærmest et år. Man får jo ingenting for 20kr. Jeg tenker 50kr er passe.

Skrevet

Skjønner tankegangen din, men synes 20kr er litt lite. Kommer selvsagt an på økonomien deres også. Om barnet vil spare til noe så tar det jo nærmest et år. Man får jo ingenting for 20kr. Jeg tenker 50kr er passe.

Nei, hun sparte opp 1000 kr på ca 2 mnd ved å selge gamle leker osv. Så hun får spart opp ganske fort om hun vil... ;)

HI

Skrevet

Jeg gir ikke ukepenger til min 2 klassing. Han for det han trenger ved behov.

Han hadde kanskje fått visst jeg visste at han klarte å spare disse pengene til noe han trengte/ønsket seg. Men her brenner de i lommen😜. Så det er uaktuelt..

Ellers så synst jeg at 20 kr uken er litt lite? Visst hun faktisk sparer pengene? Ville gitt 30-40 tror jeg ..

Anonymous poster hash: 0f7d9...c35

Skrevet

Nei, hun sparte opp 1000 kr på ca 2 mnd ved å selge gamle leker osv. Så hun får spart opp ganske fort om hun vil... ;)

HI

Men er ikke 50 kr for å kun rydde rommet litt mye da...? Og 200 kr i mnd for en 7 åring? Økonomien vår er helt ok, så er ikke det som er problemet :)

HI

Skrevet

Aner ikke hva som er vanlig, men synes din ordning høres grei ut.

Det eneste jeg helt klart har meninger om er det at jeg ikke synes det er riktig st barn får ukepenger for å rydde rommet sitt. Jeg mener det er en selvfølge at man holder orden på rommet sitt og tar vare på tingene sine, og at det ikke er noe man skal få betalt for.

Anonymous poster hash: eee51...6a3

Skrevet

Her får verken 7-åringen eller 9-åringen lommepenger. Burde kanskje begynne med det snart - ihvertfall til eldste. Men foreløpig er det heller ikke noe hun trenger kjøpe selv eller spare til. Jeg synes 20 kr til en 2. Klassing høres helt ok ut. Enig i at om du legger lista høyt nå, kan forventningene lett bli veldig høye senere.

Anonymous poster hash: 4f615...d2a

Skrevet

Vi gir ca 25-30 til 6 åringen, alt etter hva han hjelper til med. 

Anonymous poster hash: 11a0d...46f
Skrevet

Min jente går i 2. klasse og får 100 kr på lørdagene om hun har bidratt nok hjemme. For de pengene kjøper hun seg blader, lørdagsgodteri, spill på iPhone, evnt sparer opp til kino eller andre ting hun ønsker seg. Er ikke hver uke hun gjør seg fortjent. Men stort sett blir det 200,-/300,- i måneden. Synes det er helt ok i 2016.

Anonymous poster hash: 6becb...618

Skrevet

Min andreklassing får 20 kr i ukepenger, og det synes jeg er veldig passe. Han får jo ellers alt han trenger hjemme - lørdagsgodt også. Han har ingen veldig langsiktige sparemål, og bruker ikke penger i hverdagen. I tillegg er det hans oppgave å pante flaskene hjemme, og får de kronene. Og besteforeldre har det med å komme med litt penger innimellom. Så det er stort sett alltid noen hundrelapper i bøssa - som han bruker på blader innimellom, små legopakker osv. 

Må si jeg ikke ser behovet for at han skal få mer penger inn jevnlig. Vi kan heller supplere med "feriepenger" før sommeren og slikt.

Han har småoppgaver hjemme, som å gå ut med søpla og å rydde etter seg (fra spisebordet, klær han kler av seg, leker).

Skrevet

Jeg er enig med deg. Joda, det tar lang tid å spare til leker o.l, men ved å gi dem over 100 kr i uka kan de jo gå å kjøpe seg nye ting/leker hver eneste uke fra de er knøttsmå.

Det er jo galskap.

Skrevet

Jeg syns 20kr i uka høres greit ut til vanlig, så kan man evt gjøre spesialavtaler av og til i tillegg, hvis de sparer til noe spesielt.

Anonymous poster hash: 4ece0...419

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...