Gå til innhold

Har ei jente som er litt ufin mot andre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri opplevd det før, aldri fått noen tilbakemelding fra bhg eller skole om at det er noe problem. Men jeg opplevde det i dag på balletten. Det er ei annen frøken der, litt yngre enn min og som tøyser en del. Hun vil av en eller annen grunn ofte ha med seg datteren min på spilloppene sine og vil alltid stå ved siden av henne osv. Hun har fortalt meg om denne jenta flere ganger og sier at hun ikke vil, og at det forstyrrer henne. I dag (vi må normalt vente ute), så prøvde datteren min å komme seg unna henne, men hun fulgte etter henne overalt. Til slutt dyttet hun vekk hånda hennes når hun prøvde å ta den og snudde ryggen til.

Hvordan angriper jeg dette? Hun fikk tilsnakk og beskjed om at dette ikke er greit av læreren. Er det nok, eller burde jeg også ta tak i det?

Min datter er 7 år og jeg tipper denne jenta er 5-6 år.

Anonymous poster hash: a84fc...492

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker egentlig at det er en ganske naturlig reaksjon jeg. Hun har blitt presset av denne jenta og se strategiene hun har prøvd tidligere for å avvise på en pen måte har ikke funket. Alle kan ikke like alle, men jenta di trenger kanskje veiledning på hvordan hun kan forholde seg høflig og greit. .

Anonymous poster hash: 69dbd...eb7

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Først og fremst, så skjønner jeg frustrasjonen til datteren din om denne jenta alltid følger etter henne.

Hvor hardt dyttet hun hånda hennes? Jeg syns det er litt forskjell på å dytte veldig forsiktig for å signalisere at nok er nok, og å dytte den hardt vekk med intensjon om å skade den andre jenta. Men jeg ville nok tatt en prat med henne om dette og prøvd å få henne til å fortelle om hvorfor hun gjorde det. Høres ut som at jenta di begynner å bli ganske irritert på denne andre jenta, og at hun må lære en annen måte å takle dette på. 

Noe straff syns jeg ikke du trenger å gi, hun har allerede fått tilsnakk av læreren og det syns jeg holder i massevis her. Men som sagt, ville tatt en prat med henne. Ikke for å kjefte, men for å gi henne en mulighet til å fortelle deg om hva som plager henne og hjelpe henne å finne en bedre måte å forholde seg til dette. 

Skrevet

Hun er jo ikke ufin mot andre.. Hun var ufin mot denne jenta.. Jeg vilel hvertfall ikke lagt så mye vekt på det.. Alle har lov til å reagere iblandt når det blir for mye.. Noe det tydeligvis blir her. Du har ikke feilet i oppdragelsen, og du er ingen dårlig mor pga dette!

Ville heller ikke straffet henne noe mer, men heller snakket om hva hun kan gjøre evt neste gang.. Si ifra til lærer, si mer tydelig ifra osv..

Anonymous poster hash: 61a33...4d8
Skrevet

Jeg ville latt det være med tilsnakket fra læreren - men tatt opp saken mer generelt litt senere og forsøkt å gi henne noen bedre verktøy i slike situasjoner. Da kommer hun kanskje heller ikke i en situasjon der hun føler hun må forsvare handlingen sin akkurat i den situasjonen du beskriver.

Anonymous poster hash: 3545d...b9e
Skrevet

Takk for svar 😊. De skal danse igjen allerede i morgen, så tenker at jeg må få tatt en prat med henne om det før den tid. Ønsker at hun skal forstå at selv om vi synes andre er slitsomme, så er det ikke greit å gjøre sånt. Kanskje jeg kan få datteren min til å prøve å passe litt på henne og slutte å tøyse sånn. Tror muligens tingen er at hun ser opp til henne fordi hun er litt eldre og får mye skryt av læreren for at hun jobber så godt.

Skrevet

Takk for svar 😊. De skal danse igjen allerede i morgen, så tenker at jeg må få tatt en prat med henne om det før den tid. Ønsker at hun skal forstå at selv om vi synes andre er slitsomme, så er det ikke greit å gjøre sånt. Kanskje jeg kan få datteren min til å prøve å passe litt på henne og slutte å tøyse sånn. Tror muligens tingen er at hun ser opp til henne fordi hun er litt eldre og får mye skryt av læreren for at hun jobber så godt.

Jeg tror ikke det er særlig lurt å prøve å gi datteren din ansvar for å passe på en jente hun er møkk lei av..

Og du, det er menneskelig å ikke like andre, bli lei av andre, irritert på andre.. gi heller datteren din verktøy og styrke til å si fra på en mer hensiktsmessig måte at hun vil være litt i fred.

Anonymous poster hash: 69dbd...eb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...