Gå til innhold

Dere med lavt stoffskifte, hva betyr dette ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk blodprøve svar i dag

TSH 2,9

Fritt T4 13,6

Ser ut som tsh er for høytt ? Men hvor skal fritt T4 ligge egentlig ?

Anonymous poster hash: e7364...623

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du medisinert? Hvorfor er prøvene tatt? For å følge behandling, eller bare for å sjekke? Blodprøver kan sjelden tolkes (godt) uten en kontekst.

Anonymous poster hash: 1e354...64c

Skrevet

Sorry, glemte å skrive at jeg tar Levaxin. Men prøvene varierer veldig fra gang til gang så tar nye blodprøver hver 6.uke

Skrevet

Og et spørsmål til :)

Når dere tar blodprøver hos legen må dere da selv mase på resultatene ? Denne blodprøven tok jeg for 4 uker siden og fikk resultatene i dag når jeg ringte legen pga noe annet og maset på stoffskifte prøven samtidig

Skrevet

Og et spørsmål til :)

Når dere tar blodprøver hos legen må dere da selv mase på resultatene ? Denne blodprøven tok jeg for 4 uker siden og fikk resultatene i dag når jeg ringte legen pga noe annet og maset på stoffskifte prøven samtidig

Jeg får aldri svar på prøvene mine, med mindre medisinen blir regulert

Anonymous poster hash: 79999...eaa

Skrevet

Jeg får aldri svar på prøvene mine, med mindre medisinen blir regulert

Anonymous poster hash: 79999...eaa

Du burde følge med selv, mange fastleger vet lite om hypothyreose og legger kun vekt på tsh verdi.

Anonymous poster hash: 0e589...552

Skrevet

HI her,

Så legen skulle egentlig ha tatt kontakt, da hun sa jeg skulle ta 50 ekstra om dagen, hmmm er det mg eller noe som er målenheten for levaxin.

Skrevet

Når på dagen tar du prøva? Den skal takast så tidleg som mogleg og både medisin og mat/drikke-fastande.

Når du er velregulert skal i teorien TSH ligge på mellom 0,5-1,5, og fT4 være i øverste del av referanseområdet. Står ein del om dette på stoffskifte.org og thyroidea.no

Du bør i tillegg ta fT3.

Skrevet

Prøvd å Google hva øvere del av referanse området er men er ikke noe klokere, er 13,6 ok ?

Skrevet

Prøvd å Google hva øvere del av referanse området er men er ikke noe klokere, er 13,6 ok ? Anonymous poster hash: e7364...623

Referanseområdet varierer frå lab til lab, så det beste er å spørre på legekontoret ditt.

MEN basert på eigne erfaringar, så er 13,6 enten i nedre del eller under ref.

Skrevet

Ser du har fått svar på resten, så: levaxin måles i mikrogram, så 50 ekstra om dagen betyr 50 mikrogram ekstra ja.

Anonymous poster hash: ad147...e9e

Skrevet

Takk for svar, ikke så god kunnskap enda :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...