HvittHus Skrevet 3. mai 2016 #1 Skrevet 3. mai 2016 Ungdommen skal på intervju til sin første ordinære jobb etter lærlingetiden. Vi foreldre har forberedt gutten med de tips og råd vi har, men det er lenge siden vi har vært til intervju og slett ikke til stillinger innen IT. Hva er dine beste tips til ungdommen? Pent kledd er en selvfølge, men hva er pent kledd innen IT? Det blir vel overkill med blazer? Skjorte og pen svart bukse? Blir man spurt om sine dårlige sider/svakheter på intervju i 2016? Samarbeidsevner er vel standard spørsmål. Positive sider ved deg selv også. Kvaliteter ved deg selv? Hvorfor skal vi velge deg? Andre spørsmål han bør forberede seg på kan komme?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #2 Skrevet 3. mai 2016 Pen og ren i tøyet. Ville tenkt pent hverdagstøy. Se intervjuer inn i øynene, om det er flere intervjuere pass på å få bekreftende blikkontakt fra alle. Si alltid ja til kaffe, te, vann eller lignende. Da har man en kopp å konsentrere seg om og det er ikke like lett å gjøre alle uvaner man gjør som nervøs Lese seg opp om bedriften før intervjuet. Veldig vanlig å bli spurt typ "hva vet du om oss?, hvorfor vil du jobbe akurat her" Viktig å ha tenkt på forhånd hva man kan bidra med i bedriften. Vanlig å bli spurt om gode, dårlige side, sammarbeid, motivasjon, kompetanse, sosialliv, interesser. Om dette er første ordentlige jobb er det vanlig å bli spurt om hva man vil videre, hva som er drømmejobben Tror mitt beste råd er å være helt ærlig på hva du kan, være et ja menneske og at det er fult mulig å be intervjuer stille spørsmålet på nytt om man trenger litt betenkningstid eller er usikker på hva de mener Anonymous poster hash: 10d67...645
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #3 Skrevet 3. mai 2016 Jeg kommer i farta ikke på særlig annet enn du har skrevet, Hi. Siden han er helt fersk så tenker jeg det er lurt at han får frem at han er ydmyk mtp. at han har mye å lære fremdeles, men samtidig vise at han er trygg på det han kan og at det er et godt grunnlag for ikke bare å lære mer, men jobbe selvstendig, at det at han er fersk også gjør at hans faglige nysgjerrighet er stor og at han dermed vil være løsningsorientert. Men jeg har ikke peiling på IT, så kan hende jeg er litt på jordene Lykke til til ham! Anonymous poster hash: a93b6...33d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #4 Skrevet 3. mai 2016 Når han på slutten får spørsmål om dette noe han lurer på: Da spør han: Hvorfor skulle jeg ikke fått denne stillingen? Da harcintervjuer sjansen til å lufte sine tvil og sønnen din kan rette opp ev. misforståelser eller snu svake inntrykk. Det funker faktisk. Anonymous poster hash: ef3b0...ef6
HvittHus Skrevet 3. mai 2016 Forfatter #5 Skrevet 3. mai 2016 Pen og ren i tøyet. Ville tenkt pent hverdagstøy. Se intervjuer inn i øynene, om det er flere intervjuere pass på å få bekreftende blikkontakt fra alle. Si alltid ja til kaffe, te, vann eller lignende. Da har man en kopp å konsentrere seg om og det er ikke like lett å gjøre alle uvaner man gjør som nervøs Lese seg opp om bedriften før intervjuet. Veldig vanlig å bli spurt typ "hva vet du om oss?, hvorfor vil du jobbe akurat her" Viktig å ha tenkt på forhånd hva man kan bidra med i bedriften. Vanlig å bli spurt om gode, dårlige side, sammarbeid, motivasjon, kompetanse, sosialliv, interesser. Om dette er første ordentlige jobb er det vanlig å bli spurt om hva man vil videre, hva som er drømmejobben Tror mitt beste råd er å være helt ærlig på hva du kan, være et ja menneske og at det er fult mulig å be intervjuer stille spørsmålet på nytt om man trenger litt betenkningstid eller er usikker på hva de mener Anonymous poster hash: 10d67...645 Supert. Han har lest seg opp på både bedrift og intervjuteknikk, så det burde være på plass. Jeg kommer i farta ikke på særlig annet enn du har skrevet, Hi. Siden han er helt fersk så tenker jeg det er lurt at han får frem at han er ydmyk mtp. at han har mye å lære fremdeles, men samtidig vise at han er trygg på det han kan og at det er et godt grunnlag for ikke bare å lære mer, men jobbe selvstendig, at det at han er fersk også gjør at hans faglige nysgjerrighet er stor og at han dermed vil være løsningsorientert. Men jeg har ikke peiling på IT, så kan hende jeg er litt på jordene Lykke til til ham! Anonymous poster hash: a93b6...33d Tipsene er overbrakt. Når han på slutten får spørsmål om dette noe han lurer på: Da spør han: Hvorfor skulle jeg ikke fått denne stillingen? Da harcintervjuer sjansen til å lufte sine tvil og sønnen din kan rette opp ev. misforståelser eller snu svake inntrykk. Det funker faktisk. Anonymous poster hash: ef3b0...ef6 Interessant vinkling. Eldstesønnen hadde fint tatt et slikt spørsmål på strak arm, men han her er litt mer forsiktig. Men vi kan prøve å omformulere spørsmålet slik at det passer til han. Takk skal du ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå