Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelser - hvorfor ser ikke de nærmeste det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ufrivillig havnet i klinsj med en som jeg er helt sikker på at er narsissist. Han har lagt meg for hat siden jeg ikke har danset etter hans pipe, og han har klart å få familien hans på sin side ved å snakke stygt om meg i det uendelige.

Jeg har bare kjent han noen år, og oppdaget raskt at han ikke var helt som han skulle være. Jeg forstår bare ikke hvordan det er mulig å ikke se at fyren er syk. Hvordan orker de å høre på de lange monologene dag ut og dag inn, der alt skal handle om han og hvor fantastisk han har opptrådt i alle mulige situasjoner, og hvor fæle og idiotiske alle rundt ham er? Denne familien har ingen venner lenger. De har bare familien, og da bare deler av den siden han har gjort seg til uvenn med mange i slekta også. Han klarer ikke å opprettholde noen relasjoner siden han før eller siden finner noe galt ved folk, og da er han helten som redder alle fra disse fæle menneskene ved å fortelle vedkommende hvor skapet skal stå og sørge for at kontakten blir brutt. 

Hvordan kan familien ta han alvorlig når han for tusende gang kommer med paranoide påstander om hvor grusomme andre er, i dette tilfellet meg (som for ordens skyld ikke har gjort noe som helst galt), og i tillegg faktisk ta hans parti? Hvordan kan de ikke se mønsteret? 

Anonymous poster hash: abd10...0ef
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hjernevask funker visst?

Skrevet

Jeg fikk innprentet fra jeg var liten at narsissisten var ufeilbarlig og at jeg var ustabil og slem. 

Anonymous poster hash: 49bbc...0c0
Skrevet

Dette har jeg lurt på også, jeg kunne fortalt akkurat det samme om min eksmann og hans familie. Hele resten av verden ser at han(og forsåvidt familien hans) ikke fungerer som normalt. Men han får fortsette som han vil, ingen av de som kanskje burde ha sagt noe, sier noe som helst, de bare sluker hans historier og hans væremåte og oppførsel rått. Heldigvis vet de aller fleste her vi bor, hvordan han er, det fant jeg ut etter at jeg flyttet fra han. Så de fleste gir meg støtte, og forteller liknende historier om han og hans familie som det jeg selv har opplevd.

Lykke til. Håper du slipper å forholde deg til han lenge.

Anonymous poster hash: 665b6...562

Skrevet

Jeg tror de aller fleste som lever tett på personer med personlighetsforstyrrwlse vet det så altfor godt.

Men de er kanskje fanget av emosjonelle og familiære bånd som gjør at de ikke makter å ta oppgjør.

At de velger å ikke forsvare en fremmed er nok fordi det ikke er verdt det. Det går som regel mest ut over familie uansett

Anonymous poster hash: d5260...016

Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon med en person som tydeligvis er svært overbevisende og ikke skyr noen som helst av midler for å få det som vedkommende vil. Personen har truet med å ødelegge livet vårt, og bryr seg ikke om at vedkommende skader barna og oss hvis det kan gjøre at vedkommende med sine metoder "vinner". Ved å holde tilbake viktig informasjon har personen også klart å overbevise et familiemedlem til å være med på noe aktivt straffbart som rammet oss.

Jeg kjenner ikke personen godt nok til å vite om det er snakk om en personlighetsforstyrrelse, men noe kan vel tyde på det. Det er en sterk evne til å snakke andre rundt, trusler og bevisste løgner fremført med et skadefro flir foran både meg og sin egen familie uten å blunke mens jeg sto der måpende, selvberettigelse som gjør at personen ikke ser ut til å ha noen skrupler i sin fremferd, og pr- kåthet.

Anonymous poster hash: 0c71b...908
Skrevet

Jeg kjente for noen år siden en ekte psykopat. Gift og med tenåringsbarn.

En annen jeg kjenner er nok mest sannsynlig narsissist. Også han gift med barn.

Ingen av familiene har noen særlig omgangskrets utenom besteforeldre og søsken.

I begge tilfellene er kona lavtlønnet og økonomisk avhengig av mannen som tjener veldig godt. Tror det forklarer ganske mye.

Anonymous poster hash: 65981...914

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...