Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #1 Skrevet 3. mai 2016 Er det noen som kan svare meg, får ikke helt svar fra legen annet enn at dette vil gå seg til😉 Jeg startet opp med liothyoronin i vinter pga lavt stoffskifte. Legen ville prøve ut denne pga at den ga få bivirkninger. Verdiene sank, men Anti-tpo har økt og økt. Nå er jeg satt på levaxin i tillegg og tanken er at jeg skal kutte ut levaxin da det ser ut til at den ikke gjør det den skal hos meg. Så til spørsmålet : Jeg har gått opp i vekt etter at anti-tpo økte enda mer. Matinntaket har ikke økt, samtidig som jeg er mer aktiv. Kan vektøkningen ha sammenheng med høy anti-tpo? Anonymous poster hash: 5dfc5...f2a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #2 Skrevet 3. mai 2016 Er det noen som kan svare meg, får ikke helt svar fra legen annet enn at dette vil gå seg til😉 Jeg startet opp med liothyoronin i vinter pga lavt stoffskifte. Legen ville prøve ut denne pga at den ga få bivirkninger. Verdiene sank, men Anti-tpo har økt og økt. Nå er jeg satt på levaxin i tillegg og tanken er at jeg skal kutte ut levaxin da det ser ut til at den ikke gjør det den skal hos meg. Så til spørsmålet : Jeg har gått opp i vekt etter at anti-tpo økte enda mer. Matinntaket har ikke økt, samtidig som jeg er mer aktiv. Kan vektøkningen ha sammenheng med høy anti-tpo? Anonymous poster hash: 5dfc5...f2a Kutte ut liothyoronin skulle det stå, skal fortsette med levaxin 😉 Hi Anonymous poster hash: 5dfc5...f2a
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #3 Skrevet 3. mai 2016 På Facebook finnes en gruppe For oss med Hypothereose. (Lavt stoffskifte) Der kan du få mye hjelp Anonymous poster hash: e1fe9...552
HvittHus Skrevet 3. mai 2016 #4 Skrevet 3. mai 2016 Anti-TPO er en prøve som måler mengden antistoffer mot kjertelen og at denne øker betyr bare at kroppen din jobber for å bli kvitt kjertelen. I seg selv gir ikke økt anti-TPO vektøkning. Men siden kjertelen nå ikke lenger klarer å jobbe godt nok, er du avhengig av stoffskiftehormoner. Både kunstig stoffskiftehormon og et muligens dårlig regulert stoffskifte kan gi vektoppgang. Du bør påse at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5, samt at ft4 ligger i midtre til øvre tredjedel av referanseområdet. Dette er anbefalinger forsket frem av hormonlaboratoriet på gamle Aker sykehus, og som for de fleste gir en god hverdag. Du bør også be legen sjekke ft3 for å påse at du omdanner godt fra t4 til t3. Noen pasienter trenger andre verdier enn anbefalingene, men dette finner man ut av hen ad veien. Be om utskrift av prøvene som blir tatt slik at du selv kan følge med på hva som skjer med stoffskiftet ditt. Det er ikke vanlig å starte med liothyronin før man har prøvd levaxin, så du har nok en lege som arbeider litt utenfor boksen. Da kan du be om å prøve kombinasjonsbehandling, lev+lio. Noen har god nytte av denne typen behandling.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2016 #5 Skrevet 3. mai 2016 Tusen takk til dere begge! Gode svar som jeg skal huske på! Anonymous poster hash: 5dfc5...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå