Gå til innhold

Oppsigelse pga sykemelding? !

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg blir sagt opp pga langvarig sykdom. Hun er kjempelei seg...

Jeg trodde det ikke var lov å si opp noen pga sykemelding..?

Hun har vært delvis sykemeldt en del i mange år. Noe pga kraftig migrene, ekstrem graviditetskvalme, og noen ganger fordi hun var utslitt. At det var noe psykisk tror jeg ikke arbeidsgiver vet om.

Noen her som vet jussen rundt dette?

Anonymous poster hash: 72e34...267

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan vel sies opp hvis hun har vært sammenhengende sm i ett år.

Anonymous poster hash: ddc7c...22b

Skrevet

Jeg ble oppsagt når jeg hadde vært sykemeldt i varierende grad i ett år. De har lov til å gjøre det etter ett år med sykemelding. Når hun i tillegg har vært mye sykemeldt i flere år så er det ikke stort hun kan gjøre, dessverre.

Anonymous poster hash: a5b29...58c

Skrevet

Hvis hun er en større belastning enn ressurs for arbeidsplassen må man jo kunne sies opp? Jeg vet at dersom du er sammenhengende sykemeldt i et år kan du miste jobben. Og i kommune/stat fremmer man ofte tiltak som tilrettelegging eller omplassering. Men hvis dama ikke fikser jobben så må jo arbeidsplassen kunne gjøre no?

Anonymous poster hash: f6852...e3b

Skrevet

Har hun ikke krav på å ha permisjon uten lønn i ett år etter et år sm? Før hun sies opp?

Men, når det er sagt, så er ikke det å være sykmeldt en grunn til ikke å bli sagt opp. Man kan sies opp under ei sykmelding.

Anonymous poster hash: 523a8...f3e

Skrevet

Men får man ikke en advarsel først?

Trodde man ble kalt inn på samtale før en eventuell oppsigelse kom.

Anonymous poster hash: 616ca...feb

Skrevet

En venninne av meg blir sagt opp pga langvarig sykdom. Hun er kjempelei seg...

Jeg trodde det ikke var lov å si opp noen pga sykemelding..?

Hun har vært delvis sykemeldt en del i mange år. Noe pga kraftig migrene, ekstrem graviditetskvalme, og noen ganger fordi hun var utslitt. At det var noe psykisk tror jeg ikke arbeidsgiver vet om.

Noen her som vet jussen rundt dette?

Anonymous poster hash: 72e34...267

Hvor lenge har hun vært sykmeldt nå?

Anonymous poster hash: cfe58...01d

Skrevet

Hun har nok fått en pekepinn på at oppsigelse kommer. Det er helt vanlig at man får fyken etter så mye sykemeldinger.

Anonymous poster hash: fba9e...a58

Skrevet

Arbeidsgiver kan med loven i hånd si opp arbeidstaker etter ett år med helt eller delvis sykemelding.

Det er vanlig å få et år med permisjon mens man går på aap, men man har ikke krav på det

Anonymous poster hash: 62619...fb3

Skrevet

For å unngå misforståelser så kan du og venninnen din lese linken her;

http://www.arbeidsrettsadvokater.no/oppsigelse/sykdom-og-oppsigelse/

Så lenge bedriften kan vise at hennes arbeidsforhold lider pga at hun er tidvis sykemeldt utover det første året så kan de si henne opp. Mest vanlig er at hun da blir kalt inn til et møte hvor hun mottar oppsigelsen, men bedriften kan også velge å bare sende henne denne. Det er jo ingen hemmelighet at det er til ulempe for en bedrift at en ansatt som er mye sykemeldt fører med seg merarbeid og ekstrautgifter (vikar som skal ha lønn og som koster bedriften arbeidsgiveravgift samt opplæring og i noen settinger fører til usikkerhet for eventuelle klienter).

Anonymous poster hash: a5b29...58c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...