Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #1 Skrevet 2. mai 2016 Eller noen med erfaring fra leseopplæring i 1. klasse? Har en skolestarter som har begynt å lese og leser 3-4 lydsord og er veldig ivrig. Han leser store bokstaver, men jeg lurer på vil han møte de små bokstavene mest når han begynner til høsten? Han kjenner flere av de små, men når bør jeg venne han til de små først som sist. Jeg presser han ikke, men han tar bøker og leker med bokstavene. Har flere lettleste bøker og har begynt å skrive bokstaver etc....veldig motivert gutt. Det jeg altså lurer på...skal jeg gi han ord med små eller store bokstaver?? Anonymous poster hash: a69b7...329
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #2 Skrevet 2. mai 2016 På skolen lærer de små og store bokstaver samtidig Anonymous poster hash: 38269...8cb
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2016 #3 Skrevet 2. mai 2016 Som hun over skriver så lærer de begge deler på en gang i skolen. Dette med store bokstaver er en uting og jeg vet om flere kollegaer som jobber i 1. klasse som er helt oppgitt over dette. All forskning viser at det er enlere å lære seg å lese med små bokstaver, ikke store, samt at det er de små bokstavene man tross alt finner i omtrent alle tekster. Dersom gutten din er ivrig, ville jeg begynt å lære ham de små bokstavene også. Husk da på at du ikke sier bokstaven, men bokstavlyden, altså for "s", så ikke si at bokstaven heter "ess", men si "ssss"-lyden. Anonymous poster hash: bac78...d29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå