Gå til innhold

Hvorfor skal noen leger kunne bestemme at

Anbefalte innlegg

Skrevet

de kan ødelegge menneskers liv? Eg blir så sint! Så frustrert! Tårene triller og eg aner ikke ka eg kan gjøre for å hjelpe.. Eg blir så leo meg og får aå vondt i hjertet mitt.. Angsten og stresset knyter seg i brystet..

Det norske helsevesen skal liksom være så bra.. Ja på enkelte områder er de det. Men på andre lever de i middelaldrern og på sin høge hest med kjepper i ræva..

Eg er takknemlig for alt de har gjort for min kronisk syke sønn.

Men eg hater de for alt de ikke gjør for min bror. Han ble bitt av flått for noen år tilbake, og har

Slitt og vert dårlig siden.. Etter mange turer og mange prøver som ikke viste noenting, reiste han til slutt til Tyskland for å få hjelp da hadde han vert dårlig i ett års tid.. Men i norge får han inhen hjelp, eller medisin, fordi prøvene viser ingenting Rævaprøver!

I tyskland får han påvist borrelia med tillegsykdommer. Får medisin med seg hjem som hjelper han sakte men sikkert til å bli bedre. Men har fremdeles dårlige dager innimellom, men kan leve litt mer. Rett før jul i fjor skjedde det noe, vi aner ikke hva, men han fikk et kraftig tilbakefall.. Har vert sykt dårlig siden. Har vert inn og ut på sykehuset, frem og tilbake på legevakten de gangene han blir sendt hjem, fordi han har så intense smerter, HELE tiden. Han lever i et fengsel i sitt eget hus. Klarer ikke gjøre noenting. Klarer ikke engang se sin datter, noe som tærer han opp enda mer. Min mor er fengslet sammen med ham. For han kan ikke være alene. Hun må være hos han 24 timer i døgnet og har måttet sykemelde seg selv. Er redd hun havner på sykehuset snart også pga helsa hennes er dårlig og dette tar veldig på henne.. Hun har måtte kjempe mot leger i mnd vis, uten å komme noe sted.. De har tatt alle mulige prøver, han har vert tolmodig og latt de dure på, i håp om at de da ikkje kunne nekte han intravenøst behandling mot borrelia når de ikkje fant noe ant... De legene som har villet gi han den riktige behandling har ikkje fått tillatelse av de som bestemmer det. Vi har prøvd å gjøre de vi kan for å hjelpe, og prøvd å fått avlaste vår mor, men vi får ikke lov, for det er bare henne han takler æ være med. Og hun takler ikke å gå fra han.. Tror hun er redd han skal gi opp og gjøre noe mot seg sjøl, fordi han ikkje får den hjelpen han trenger.

Nå har de omsider fått det "final" nei, til behandling! De har hele tiden hatt ett håp, og kjempet. Men nå har de mistet det også. De har kommet frem til at han mest sannsynlig har "post borrelia" men at det bare må gå over av seg sjøl. Og sender han hjem fra sykehuset , like dårlig, med like mye smerter, og sier at de setter han opp på venteliste på en klinikk der han kan lære å leve med smerten!! Ka i h... Feiler det legene? De har jo ikkje prøvd alt engang! Koffor kan de ikkje bare prøve en behandling som KANSKJE hjelper istedet for å dømme han til ett liv i smerte, eller ikkje ett liv i det hele tatt.. Eg skjønner ikkje hvordan det går an... Akkurat nå er eg så sint at eg håper virkelig de legene som kan si nei til noe sånt, havner i hans sko en dag!!

Nå er hans eneste mulighet Tyskland. De har tilbudt han behandling, han hadde time neste uke, men de har hatt ett håp om at legene her skulle komme til fornuft. Så håper bare ikke de har gitt vekk timen så han må vente enda lenger på ny... Største problemet blir jo da å reise til Tyskland.. Det er jo ett helvete å dra en time i bil til sykehuset her, så de vet jo ikke om han i det hele tatt klarer reisen. Men de ser jo ikkke at de har noe ant valg nå... Så nå venter vi bare på svar fra legene i Tyskland.

Eg måtte bare blåse ut av meg, beklager...blir så frustrert og føler seg så hjelpeløs fordi man ikke kan hjelpe.. Sku ønske eg var nevrolog og kunne gi han tillatelse til å ta de medisinene han trenger!

Hvorfor skal norske leger være så trangsynte og ikkje ta en så alvorlig sykdom på alvor? Og skaffe ordentlige prøver og tester? Og de få legene som faktisk prøver det de kan for å hjelpe, de blir bannlyst! Hurra for helsenorge!

Anonymous poster hash: 9a1ef...09e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den behandlingen den pasientgruppen får - dvs. ikke får! - i det norske helsevesenet i dag kommer til å være en stor skamplett i historien når den blir sett tilbake på.

Norske myndigheter snakker om "post borrelia", men de ser helt og fullt bort fra det naturlige livsløpet til borrelia og lignende infeksjoner. At antibiotikaen i beste fall tar livet av den ene livssyklusen og prøvene dermed blir negative, så kan jo pasienten være full av smitte fremdeles, fordi bakteriene gjemmer seg inne i cellene og/eller danner cyster - og i ingen av disse tilstandene dannes antistoffer. Men i Norge er du da frisk, ferdig med den saken.

En ting er all lidelsen pasientene påføres, liv som går tapt, en annen sak er at om man får hjelp blir veldig klassedelt. Kun de som har råd til å oppsøke hjelp i utlandet får gjort det - hvis de da fremdeles er friske nok til å gjøre det, da.

Det vil sikkert være mange som kommer med rare påstander her, som vil rose helsevesenet opp i skyene, de får du bare overse. Ja, uten tvil er det mye bra i det norske helsevesenet, men det er også dessverre mange felt hvor vi henger håpløst etter andre land det er naturlig å sammenligne seg med, og det gjelder ikke bare flåttbårne sykdommer. På toppen av dette så er det dessverre gått enorm prestisje i flåttsaken i Norge, og de som såkalt er "topper" i systemet har for mye å miste om de må snu helt om.

Godt din bror har muligheten til å dra til Tyskland, Hi, håper han får time raskt!

God bedring til ham, håper han får den hjelpen han trenger. Be ham om å aldri, aldri gi opp! <3

Anonymous poster hash: 9d72e...98b
Skrevet

Dette er noe myndighetene bestemmer, det er ikke opp til den enkelte lege. Dersom en lege velger å behandle stikk i strid med retningslinjer tar legen på seg et enormt personlig ansvar, og kan risikere å miste lisensen eller i verste fall fengselsstraff!

Anonymous poster hash: 3c7d0...db2

Skrevet

Det er mye mumbo-jumbo der ute i "kurere-borrelia-bransjen." Ikke gå rundt og tro at det ville ha vært så fantastisk eller at så mange flere ville ha blitt friske om alle disse eksperimentene skulle ha blitt opphøyd til standard prosedyre i Norge.

Anonymous poster hash: 9d4f0...d26

Skrevet

Det er mye mumbo-jumbo der ute i "kurere-borrelia-bransjen." Ikke gå rundt og tro at det ville ha vært så fantastisk eller at så mange flere ville ha blitt friske om alle disse eksperimentene skulle ha blitt opphøyd til standard prosedyre i Norge.

Det er uansett et faktum at norsk helsevesen nekter å ta hensyn til disse bakterienes naturlige livssyklus.

For de som ikke får noe som helst tilbud i det norske helsevesenet så finnes ingen andre muligheter enn å gå til utlandet. Problemet da er at man må ha penger, og man må sikre seg at de man drar til er dyktige og seriøse.

Når du sier at det ikke er sikkert at det ville vært så mye bedre om annen behandling ble innført i Norge - hva mener du egentlig med det? Pr. i dag så får denne pasientgruppen INGEN behandling (utover to uker antibiotika, om de er så "heldige") - det skal ikke så mye til for at det skal bli bedre for denne store gruppen pasienter...

Skrevet

http://www.nrk.no/norge/flatt-er-farligere-enn-man-hittil-har-trodd-1.12916007

Når man bruker tester som er for dårlige og behandling som ikke er tilstrekkelig, da sier det seg selv at det blir store problemer for denne pasientgruppen. I tillegg vet man at - foruten for dårlige tester - så testes det sjelden for mange av de co-infeksjonene som er godt kjent pr. i dag. Og så vet man altså at det finnes langt flere typer infeksjoner man kan få. Disse sykdommene kan etterligne helt vanlige sykdommer, noe som gjerne fører til at mange ikke får riktig behandling for det de tror er en "vanlig" sykdom heller - fordi diagnosen som er satt er feil.

Skrevet

Høres jo ut som han har fått ME, infeksjonsutløst ME?

Nå er ikke jeg noen ekspert på borelia, for jeg har ME utløst av kyssesyken, men det jeg har fått med meg når jeg har lest om forskning på ME er at "post-borelia" og postviralt utmattelsessyndrom etter f.eks kyssesyken antagelig er noe det samme. Noen blir friske og noen blir det ikke, og ingen forskning hverken her i Norge eller ellers i verden viser resultater hvor flere av de som får antibiotika intravenøst blir friske enn de som ikke får det?

Derfor er konklusjonen foreløbig her i Norge at det er nærmest tilfeldig hvem som blir frisk og ikke, med eller uten antibiotika. Eller tar jeg feil?

Men jeg skjønner broren din da, jeg har jo prøvd alt som prøves kan for å bli frisk selv, man blir jo helt desperat. Så når noen som har fått langtidsbehandling med antibiotika har blitt friske ønsker man jo å prøve det selv, selv om legene sier det er helt tilfeldig og at disse antagelig var av de som ville blitt friske uansett... Det er jo egentlig helt umulig å vite, selv for legene.

Anonymous poster hash: ed62e...9e1
Skrevet

Det er uansett et faktum at norsk helsevesen nekter å ta hensyn til disse bakterienes naturlige livssyklus.

For de som ikke får noe som helst tilbud i det norske helsevesenet så finnes ingen andre muligheter enn å gå til utlandet. Problemet da er at man må ha penger, og man må sikre seg at de man drar til er dyktige og seriøse.

Når du sier at det ikke er sikkert at det ville vært så mye bedre om annen behandling ble innført i Norge - hva mener du egentlig med det? Pr. i dag så får denne pasientgruppen INGEN behandling (utover to uker antibiotika, om de er så "heldige") - det skal ikke så mye til for at det skal bli bedre for denne store gruppen pasienter...

Greia er jo at "denne gruppen pasienter" ikke er en enhetlig gruppe. Det er gjort for lite forskning på borreliose, og leger kan ikke medisinere litt i øst og vest basert på uferdig forskning fra utlandet. Det er ren gambling. Da ville de bli fratatt løyvet. Hva om pasienten ble dårligere?!

Skrevet

Jeg er veldig sjokkert selv. Sønnen min fikk påvist borrelia - både IgG og IgA antistoffer - likevel ville de ikke behandle ham. Han var syk med positive prøver, "men det bøvar sikkert en allerede gjennomgått infeksjon som han ikke merket". Jeg blir så sint. Etter mye mas fikk han antibiotika. Seks uker til sammen, og det var vi utrolig heldige å få! Det er helt horribelt som man blir behandlet med borrelia. Det er som at jeg like gjerne kunne sagt "han har en sånn liksomsykdom som ikke finnes, og blir så dårlig av det", for det er akkurat sånn man blir møtt. Vi kan få månedsvis lange antibiotikakurer mot kviser, men ikke mot borrelia.

Anonymous poster hash: 7dc39...b1e

Skrevet

Greia er jo at "denne gruppen pasienter" ikke er en enhetlig gruppe. Det er gjort for lite forskning på borreliose, og leger kan ikke medisinere litt i øst og vest basert på uferdig forskning fra utlandet. Det er ren gambling. Da ville de bli fratatt løyvet. Hva om pasienten ble dårligere?!

Det er større gambling å la denne pasientgruppen få null behandling slik det er i dag. Nå BLIR de dårligere.

Noe av problemet her i Norge er jo at de ikke en gang vil forske på de tilfellene som har blitt helt friske av antibiotikabehandling. Forskerne vil ikke. De hadde muligheten siste året, men de ville ikke. Da er det ikke lenger faglig ansvarlighet som ligger bak, det er ikke faglig nysgjerrighet igjen. Prestisjen er det som råder.

Det er større gambling for mange av disse pasientene å ikke få behandling enn å få det. I mellomtiden passer legene på å fortsette å gi antibiotika til øre- og øyebetennelser og virusbetennelser det ikke skal gis antibiotika for - fordi det er lettere å skrive ut resepten enn å ta diskusjonen med legen. For ikke å snakke om alle som går måneder og år på antibiotika for kviser. Men disse er det tydeligvis ikke så ille om blir dårlige av behandlingen, for den behandlingen er det jo ikke ulovlig å gi.

For de som faktisk har infeksjoner, da skal det plutselig være ulovlig å behandle. Det finnes det ingen logikk i!

Og igjen - om norske leger, forskere og politikere forholdt seg til disse bakterienes livssyklus så er det svært logisk å se at to uker med antibiotika ikke er nok for å faktisk ta knekken på infeksjonen. Men her i landet hopper de jo elegant over det ubehagelige faktumet...

Skrevet

Det er større gambling å la denne pasientgruppen få null behandling slik det er i dag. Nå BLIR de dårligere.

Noe av problemet her i Norge er jo at de ikke en gang vil forske på de tilfellene som har blitt helt friske av antibiotikabehandling. Forskerne vil ikke. De hadde muligheten siste året, men de ville ikke. Da er det ikke lenger faglig ansvarlighet som ligger bak, det er ikke faglig nysgjerrighet igjen. Prestisjen er det som råder.

Det er større gambling for mange av disse pasientene å ikke få behandling enn å få det. I mellomtiden passer legene på å fortsette å gi antibiotika til øre- og øyebetennelser og virusbetennelser det ikke skal gis antibiotika for - fordi det er lettere å skrive ut resepten enn å ta diskusjonen med legen. For ikke å snakke om alle som går måneder og år på antibiotika for kviser. Men disse er det tydeligvis ikke så ille om blir dårlige av behandlingen, for den behandlingen er det jo ikke ulovlig å gi.

For de som faktisk har infeksjoner, da skal det plutselig være ulovlig å behandle. Det finnes det ingen logikk i!

Og igjen - om norske leger, forskere og politikere forholdt seg til disse bakterienes livssyklus så er det svært logisk å se at to uker med antibiotika ikke er nok for å faktisk ta knekken på infeksjonen. Men her i landet hopper de jo elegant over det ubehagelige faktumet...

Hvis du har fulgt med, så ville du ha visst at man nå gir lokalvirkende kremer mot kviser i stedet for å behandle det systemisk. Øre- og øyenbetennelser likeledes, det skrives ikke ut medisin mot det heller lenger. (Men da bæljes det mye verre på DIB: "barnet mitt er sykt og får ikke medisin!").

Antibiotikamisbruket i Norge er ikke hos dagpasienter på vanlige legekontorer. Men derimot i kyllingoppdrett og andre deler av landbruk og havbruk!

Skrevet

"I tyskland får han påvist borrelia med tillegsykdommer. Får medisin med seg hjem som hjelper han sakte men sikkert til å bli bedre. Men har fremdeles dårlige dager innimellom, men kan leve litt mer. Rett før jul i fjor skjedde det noe, vi aner ikke hva, men han fikk et kraftig tilbakefall.. Har vert sykt dårlig siden. Har vert inn og ut på sykehuset, frem og tilbake på legevakten de gangene han blir sendt hjem, fordi han har så intense smerter, HELE tiden."

HI, hvis han blir verre mens han fortsatt tar medisiner har han jo enten fått feil medisin eller feil dosering. Da er vel ikke de tyske legene så aldeles sikre på hva han egentlig feiler, de heller?

Skrevet

Hvis du har fulgt med, så ville du ha visst at man nå gir lokalvirkende kremer mot kviser i stedet for å behandle det systemisk. Øre- og øyenbetennelser likeledes, det skrives ikke ut medisin mot det heller lenger. (Men da bæljes det mye verre på DIB: "barnet mitt er sykt og får ikke medisin!").

Antibiotikamisbruket i Norge er ikke hos dagpasienter på vanlige legekontorer. Men derimot i kyllingoppdrett og andre deler av landbruk og havbruk!

Nettopp fordi jeg følger med så vet jeg at det fremdeles gis langvarig antibiotika for kviseproblemer. Jeg kjenner selv flere som har gått på det i årevis og fremdeles gjør det.

Ang. øye- og ørebetennelser... joda, det er fremdeles altfor mange leger som skriver ut det også.

Antibiotika for virusinfeksjoner til voksne som "bare må ha" gis også.

Legene skriver også ut masse antibiotika for urinveisinfeksjner uten å dyrke prøvene først, noe som medfører at mange må ha flere og mer bredspektret antibiotika.

Fiskeoppdrettsnæringen har redusert bruken av antibiotika med 99 %. Den bransjen har i dag langt større problemer enn antibiotikabruk! I 2012 ble det brukt 1,7 tonn antibiotika i fiskeoppdrettsindustrien

Samme år ble det brukt 6,2 tonn antibiotika til husdyr og 51,9 tonn til mennesker.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_7242&Main_6157=7239:0:25,8904&MainContent_7239=7242:0:25,8906&Content_7242=7244:111478::0:7243:1:::0:0

Ang. det at His bror ble verre mens han gikk i behandling... noe av problemet med de sykeste pasientene som må til utlandet er jo nettopp det at de ikke følges opp av helsevesenet underveis for å avdekke ev. bivirkninger, eller at tilstanden av andre årsaker endrer seg. Mange av de infeksjonene det her er snakk om kan gi alvorlige følgesykdommer som f.eks. nevrologiske sykdommer, hjerte/kar m.m. Men har de ikke muligheten til å bo i utlandet under behandlingen så er de altså overlatt til seg selv, for behandlingen aksepteres ikke her.

Har man en kronisk infeksjon så trenger man nok behandling for den - ikke bare bli overlatt til seg selv, slik det skjer i Norge i dag.

Skrevet

Kjenner folk som har vært i Tyskland med veldig gode resultater. Håper broren din får hjelpen han trenger!

Anonymous poster hash: 1033a...e5a

Skrevet

"I tyskland får han påvist borrelia med tillegsykdommer. Får medisin med seg hjem som hjelper han sakte men sikkert til å bli bedre. Men har fremdeles dårlige dager innimellom, men kan leve litt mer. Rett før jul i fjor skjedde det noe, vi aner ikke hva, men han fikk et kraftig tilbakefall.. Har vert sykt dårlig siden. Har vert inn og ut på sykehuset, frem og tilbake på legevakten de gangene han blir sendt hjem, fordi han har så intense smerter, HELE tiden."

HI, hvis han blir verre mens han fortsatt tar medisiner har han jo enten fått feil medisin eller feil dosering. Da er vel ikke de tyske legene så aldeles sikre på hva han egentlig feiler, de heller?

Tenkte det samme. Hvorfor reise til Tyskland når han ikke ble bedre, men verre, etter sist gang?

Anonymous poster hash: b1591...4d6

Skrevet

Tenkte det samme. Hvorfor reise til Tyskland når han ikke ble bedre, men verre, etter sist gang?

Anonymous poster hash: b1591...4d6

Man kan også få herxheimer av medisinering av borrelia. Mens bakterien dør ut, blir alle symptomer mye verre.

Det er forøvrig umulig å forstå den totale neglisjeringen av disse pasientene i Norge før man er i situasjonen selv eller er veldig interessert i temaet og har satt seg ordentlig inn i det.

Skrevet

Enig. Det norske helsevesenet er det mye bra i, men når de har "bestemt" seg uten å ha noen form for hjelp til en pasientgruppe, så er det kritisk for dem det gjelder. Når man åpenbart er syk eller skadet på en måte og offentlige helsevesenet sier at det ikke er så, så er det fritt frem for alle som har lyst til å sko seg på deg.

Jeg kjenner folk som har brukt flere hundre tusen på humbug pga noe som helt åpenbart er en helt reell skade (nakke), men som man i helse-Norge sier at ikke er det.

Anonymous poster hash: f2ec8...05b
Skrevet

Man kan også få herxheimer av medisinering av borrelia. Mens bakterien dør ut, blir alle symptomer mye verre.

Det er forøvrig umulig å forstå den totale neglisjeringen av disse pasientene i Norge før man er i situasjonen selv eller er veldig interessert i temaet og har satt seg ordentlig inn i det.

Øhh... Hva slags homøopatisk diagnostisering er dét, da? At pasienten blir verre MEN egentlig friskere? Håper han aldri blir helt frisk da, for da ender han vel seks fot under jorda.

Skrevet

Øhh... Hva slags homøopatisk diagnostisering er dét, da? At pasienten blir verre MEN egentlig friskere? Håper han aldri blir helt frisk da, for da ender han vel seks fot under jorda.

Øøøøh.... Hva med å lese hva det betyr før du fremstår som helt fjern? Forøvrig - hvorfor diskuterer du et tema du ikke har minste lille kunnskap om?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...