Gå til innhold

Navnet Olav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Penere enn Oliver?

Anonymous poster hash: 8ca18...8d8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes de er like fine, klarer ikke å velge et av de. Men de er to veldig ulike navn. Tenker at søsken til Olav heter f.eks. Ingrid, Anna, Sigurd, Marie og Vegard, mens søsknene til Oliver f.eks. heter Filippa, Celine, Felix, Theodor og Sofie. Men overlapper vel også litt med noen navn.

Så det handler vel litt om stil man liker/ønsker. Mer internasjonalt klassisk, litt "kulere" og "i tiden" eller mer stødig, tidløst og norsk klassisk og kongelig.

Uansett er begge veldig fine, og man kan jo like navn i ulike kategorier. Jeg har selv hatt begge disse på listen.

Du får kanskje prøve å si de høyt selv, alene, med etternavnet, i situasjoner ("Olav, når er det middag/Oliver, nå er det middag"), og eventuelt se hva dere føler er mest riktig når barnet kommer.

(Hvis det er deg med disse familiene og Olav/Olaf osv. ville jeg valgt Oliver, da det blir mer "rettferdig". Så slipper man at en familie blir "sur" fordi man ikke valgte Olaf, eller at oppkallingen da bare blir av den ene. Med Oliver kan man komme unna med at det er oppkalling av begge:) Selv om man jo bør velge det man liker best, dette er bare et argument hvis de uansett står likt.)

Anonymous poster hash: cbb0b...e3e

Skrevet

Ja, men jeg er nok ikke den beste å spørre ettersom jeg selv har en Olav:-)

Anonymous poster hash: 64d31...d1e
Skrevet

Aboslutt ikke, Oliver er mye penere etter min mening, har aldri likt Olav, synes det er så Hardt

Skrevet

Synes de er like fine, klarer ikke å velge et av de. Men de er to veldig ulike navn. Tenker at søsken til Olav heter f.eks. Ingrid, Anna, Sigurd, Marie og Vegard, mens søsknene til Oliver f.eks. heter Filippa, Celine, Felix, Theodor og Sofie. Men overlapper vel også litt med noen navn.

Så det handler vel litt om stil man liker/ønsker. Mer internasjonalt klassisk, litt "kulere" og "i tiden" eller mer stødig, tidløst og norsk klassisk og kongelig.

Uansett er begge veldig fine, og man kan jo like navn i ulike kategorier. Jeg har selv hatt begge disse på listen.

Du får kanskje prøve å si de høyt selv, alene, med etternavnet, i situasjoner ("Olav, når er det middag/Oliver, nå er det middag"), og eventuelt se hva dere føler er mest riktig når barnet kommer.

(Hvis det er deg med disse familiene og Olav/Olaf osv. ville jeg valgt Oliver, da det blir mer "rettferdig". Så slipper man at en familie blir "sur" fordi man ikke valgte Olaf, eller at oppkallingen da bare blir av den ene. Med Oliver kan man komme unna med at det er oppkalling av begge:) Selv om man jo bør velge det man liker best, dette er bare et argument hvis de uansett står likt.)

Anonymous poster hash: cbb0b...e3e

Ja det er meg med så mange Olav, olaf i familien 😉 Jeg maser igjen, men jeg blir ikke enig med meg selv... Oliver liker jeg godt og er enig med deg det blir mer nøytralt og "rettferdig". Men, er det ikke såpass anderledes at det nesten ikke er oppkalling? Noen av de samme bokstavene men.. Jeg har også er annet spørsmål rundt det navnet, jeg er fra vest og her uttales navnet " olivår, noen kan også si ålivår. Synes kanskje det klinger finere på typisk bokmål... Hva tenker dere?? Hi

Anonymous poster hash: 8ca18...8d8

Skrevet

Jeg har også en Olav, og syns selvsagt det er flott! Også søsknene har norrøne navn.

Anonymous poster hash: 4c947...29a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...