Gå til innhold

Lungekreft - kjenner du noen med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har fått den aggressive typen. Lurer på hvor lenge hun har igjen men de vil ikke snakke om det. Kjenner du noen og gikk det fort?

Anonymous poster hash: 63bc1...bf8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine besteforeldre.

Gikk ca 1 år fra diagnose, til død.

Men det er jo individuelt.

Anonymous poster hash: a6802...e96

Skrevet

Pappa, tok ca 2 mnd

Anonymous poster hash: 25dd4...eab

Skrevet

Uten at jeg har lov å si hva jeg jobber med kan jeg forsøke meg på å si at jeg treffer mennesker med lungekreft ukentlig.

Derfor kan jeg også fortelle deg at det er utrolig mange faktorer som spiller inn på overlevelse.

Når ble det oppdaget?

Var det utbredt sykdom?

Spredning?

Inoperabelt?

Får hun behandling? Cellegift? Stråleterapi?

Jeg har sett mennesker som dør kort tid etter diagnose og jeg har sett mennesker som kommer inn på et tidlig tidspunkt som overlever lenge etter de er ferdig hos oss. Alt er så avhengig av om det ble oppdaget tidlig nok.

Anonymous poster hash: e55b5...099

Skrevet

Uten at jeg har lov å si hva jeg jobber med kan jeg forsøke meg på å si at jeg treffer mennesker med lungekreft ukentlig.

Derfor kan jeg også fortelle deg at det er utrolig mange faktorer som spiller inn på overlevelse.

Når ble det oppdaget?

Var det utbredt sykdom?

Spredning?

Inoperabelt?

Får hun behandling? Cellegift? Stråleterapi?

Jeg har sett mennesker som dør kort tid etter diagnose og jeg har sett mennesker som kommer inn på et tidlig tidspunkt som overlever lenge etter de er ferdig hos oss. Alt er så avhengig av om det ble oppdaget tidlig nok.

Anonymous poster hash: e55b5...099

Takk for svar. Det ble oppdaget på etterkontroll av den ikke hissige typen. Dette er på den andre lungen. Det er en svulst med litt spredning til lymfer rundt. Det skal kun gis cellegift. De hadde først sagt operasjon men det har de gått vekk fra.

Skrevet

Min bestemor, hun var syk lenge, ca 1 år, men fra det ble bekreftet gikk det 2 mndr.

Anonymous poster hash: 37f75...2be

Skrevet

Hvis du ønsker og vite mer og det er greit for din mor kan hun gi deg tillatelse til å snakke med legen uten at hun er til stedet om hun ikke ønsker å være der. Da er det kanskje enklere for deg å kunne stille slike spørsmål enn det er om din mor er til stedet. Jeg synes i alle fall det var enklere å snakke med min far sin lege om slike vanskelige spørsmål uten han der. 

Veldig trist at dere har havnet i denne situasjonen. Vame tanker til dere <3

Anonymous poster hash: 61bbb...870
Skrevet

Kan jeg spørre om hun røyker? Røyker selv og har skikkelig angst for det :/

Anonymous poster hash: 330f2...c8f

Skrevet

min onkel døde et halvt år etter han fikk bekjed at det var lungekreft 

Skrevet

Jeg har en i familien med lungekreft som ble operert for det. Han røykte frem til diagnosen ble satt, men sluttet tvert den dagen. Lever enda.

Sender over en klem til deg, kreft er ikke bare forferdelig å oppleve som pasient, det er også forferdelig for de pårørende. Støtter forslaget om å snakke med legen hvis moren din tillater det, ellers er det mulig å snakke med andre som vet hva du går gjennom. Kontaktinfo finner du på nettsiden til lhl.no

Anonymous poster hash: 02fb7...8c7

Skrevet

Kjenner en som døde nettopp. Det tok et halvt år fra diagnose til hun var borte.

Føler med deg! Klem!

Anonymous poster hash: ed59e...a05

Skrevet

Kjenner en som døde nettopp. Det tok et halvt år fra diagnose til hun var borte.

Føler med deg! Klem!

Hun jeg kjenner røkte.

Skrevet

Min far. Det tok 3 mnd. Har også 2 andre, litt yngre venner med lungekreft som ble kreftfrie, men den ene har fått det tilbake nå og kan ikke helbredes;(

Anonymous poster hash: 9fcef...eda
Skrevet

Mamma, 6 uker fra diagnose til dødsfall..

Anonymous poster hash: 8a31f...443

Skrevet

Kjenner en som hadde godartet (benign) lungekreft, er visst meget sjeldent. Ble helt frisk etter operasjon.

2 til som døde av lungekreft på under 6 måneder etter diagnosen.

Anonymous poster hash: 1827f...f78
Skrevet

Mamma.

Fikk maks. tre måneder å leve, men klamret seg fast i åtte måneder.

Ingen behandling, kun smertestillende.

Lå på sykehus de tre siste ukene.

Hun ville ikke vite noe om prognoser ol. Jeg måtte ta alle samtaler med helsevesenet.

Anonymous poster hash: c197b...e69

Skrevet

Mamma, 6 uker fra diagnose til dødsfall..

6 uker?? Var hun veldig syk da de fant det ut? Mye spredning?

HI

Skrevet

6 uker?? Var hun veldig syk da de fant det ut? Mye spredning?

HI

Nei, de trodde først det var en liten rest av lungebetennelse fordi hun hadde gått på antibiotika noen uker uten at hun ble bedre. Var litt kortpustet men ikke syk.

De fant noe spredning ut i den ene skulderen. En svulst på 9cm i diameter på den ene lungen. Hun ble innlagt på sykehuset og kom aldri ut igjen. Boe dårligere for hver dag. Det var et stort sjokk 😢

Skrevet

Kjenner en som hadde godartet (benign) lungekreft, er visst meget sjeldent. Ble helt frisk etter operasjon. 2 til som døde av lungekreft på under 6 måneder etter diagnosen. Anonymous poster hash: 1827f...f78

Da er det jo ikke lungekreft.

Anonymous poster hash: 963ed...119

Skrevet

Kjente. Han døde for to uker siden, fikk diagnosen i august.

Anonymous poster hash: e9e61...eff

Skrevet

Mamma døde 2 mnd etter diagnosen var satt

Skrevet

Kan jeg spørre om hun røyker? Røyker selv og har skikkelig angst for det :/

Anonymous poster hash: 330f2...c8f

De fleste med lungekreft røyker eller har røkt! Advarselen på røykpakken er jo ikke bare tull! 95%av alle røykere får dessuten kols og/eller emfysem!

Angsten din er absolutt berettiget! Hadde du sett noen dø av KOLS eller lungekreft på nært hold, ville du stumpet tvert!

Anonymous poster hash: 59c2b...d68

Skrevet

Bestefaren min døde under 1 uke etter diagnosen ble satt. Han nektet å dra til lege, så han hadde nok hatt det lenge. Hadde røkt i 65 år og jobbet som lakkerer (uten særlig beskyttelse på den tiden)

Min svigerfar fikk det for ett par år siden. Kan ikke opereres, men har heldigvis fått stagnert det med medisiner. Så selv om han aldri blir frisk, så kan han få mange år til :)

Anonymous poster hash: b01d3...54a

Skrevet

Min søster på 37. Aldri røyket.Spredning og cellegiften virker ikke. Skal prøve immunterapi.

Anonymous poster hash: 27780...091

Skrevet

Onkelen min levde under 6 mnd fra han fikk diagnosen. Ble ikke oppdaget før han fikk symptomer på hjernesvulst (hadde allerede mye spredning). Ikke alltid lett å oppdage lungekreft, men onkelen min røykte mye og ble påfallende tungpustet av veldig lite aktivitet i tiden før han fikk diagnosen. Aner ikke om han skjønte at noe var galt selv. Kunne selvsagt vært kols, som han nok hadde i tillegg.

Ønsker deg lykke til og håper cellegiften gir dere litt mer tid.

Anonymous poster hash: 25590...c51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...