Gå til innhold

Petekkier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har det uten det har vært noe galt? Har hatt disse pittesmåe prikkene i mange år, sikkert bortimot 10 år.. Har ikke sjekket det opp😕 Er som noen har stukket en liten nål, man ser de ikke hvis man ikke står og nistirrer på armene mine.. Har de fleste på yttersiden av armene, men også noen på lårene og magen...

Anonymous poster hash: 74dd3...e09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slike bitte små raude prikkar du meiner?  Det er heilt vanleg, og det kjem som regel fleire med åra.  Petekkier er små hudblødningar som vert blå på farge, på same måte som blåmerke.  Kan vere litt vanskeleg å sjå forskjel på ein heilt fersk petekkie og desse små raude merka for utrena.  

Skrevet

Er det slike bitte små raude prikkar du meiner? Det er heilt vanleg, og det kjem som regel fleire med åra. Petekkier er små hudblødningar som vert blå på farge, på same måte som blåmerke. Kan vere litt vanskeleg å sjå forskjel på ein heilt fersk petekkie og desse små raude merka for utrena.

Ja di er pittesmå prikker, man må stå med armen veldig nært for og se disse prikkene🙂 Hvis det ikke er petekkier, hva heter det da? Di blir ikke borte når jeg trykker eller legger et glass over.. Og jeg er bare 25 år, fikk disse i tenårene tror jeg!

Må vist bestille en legetime🙂

Hi

Skrevet (endret)

Ja di er pittesmå prikker, man må stå med armen veldig nært for og se disse prikkene Hvis det ikke er petekkier, hva heter det da? Di blir ikke borte når jeg trykker eller legger et glass over.. Og jeg er bare 25 år, fikk disse i tenårene tror jeg!

Må vist bestille en legetime

Hi

Har ikkje funne ut kva dei heiter, men har inspisert ein del menneske for å sjå etter petekkier når ein mistenkte hjernehinnebetennelse.  Det var mange som hadde slike små blodraude prikkar som vi følgde med på, sjølv om eg vart ganske trena til å sjå forskjell når eg fekk sjå "ekte" petekkier.  Petekkiar er små blødningar, og vil bli "sugd opp" som eit vanleg blåmerke, og ikkje vere uforandra på same staden i lang tid. 

Eg har forresten og funne nokre raude prikkar på meg sjølv.

Men er du veldig usikker på desse prikkane, eller dei forandrar seg, så kontakt for all del lege. Eg har jo ikkje sett dine prikkar, og uttaler meg berre ut frå eiga begrensa erfaring og kunnskap.

Endret av soleia
Skrevet

Har ikkje funne ut kva dei heiter, men har inspisert ein del menneske for å sjå etter petekkier når ein mistenkte hjernehinnebetennelse. Det var mange som hadde slike små blodraude prikkar som vi følgde med på, sjølv om eg vart ganske trena til å sjå forskjell når eg fekk sjå "ekte" petekkier. Petekkiar er små blødningar, og vil bli "sugd opp" som eit vanleg blåmerke, og ikkje vere uforandra på same staden i lang tid.

Eg har forresten og funne nokre raude prikkar på meg sjølv.

Men er du veldig usikker på desse prikkane, eller dei forandrar seg, så kontakt for all del lege. Eg har jo ikkje sett dine prikkar, og uttaler meg berre ut frå eiga begrensa erfaring og kunnskap.

Takk for svar, har jo hatt " ekte" petekkier når jeg har bært tung sekk osv, og di har jo bitt borte innen en uke som et blåmerke.. Høres veldig rett ut det du sier🙂

Skrevet

Takk for svar, har jo hatt " ekte" petekkier når jeg har bært tung sekk osv, og di har jo bitt borte innen en uke som et blåmerke.. Høres veldig rett ut det du sier🙂

post-42-738100_thumb.jpeg

Skrevet

Her ser du di, disse er på armen min🙂

Skrevet

Det kan være tegn på lave blodplater, det finner legen enkelt ut av.

Anonymous poster hash: 0ae54...a62

Skrevet

Jeg har forresten en autoimmun blodsykdom som kalles itp og den ble oppdaget nettopp pga at jeg fikk veldig mye petekkier (og blåmerker). Jeg hadde også veldig kraftig mens og var alltid sliten.

Skrevet

Jeg har forresten en autoimmun blodsykdom som kalles itp og den ble oppdaget nettopp pga at jeg fikk veldig mye petekkier (og blåmerker). Jeg hadde også veldig kraftig mens og var alltid sliten.

Takk for svar, skal bestille time.. Har ingen av di symptomene som du hadde unntatt di røde prikkene, er di lin di som du hadde?

Hi

post-42-739582_thumb.jpeg

Skrevet

Babyen min har hatt (har) petekkier tilsynelatende uten grunn. De har hvertfall ikke funnet noen grunn enda, eller noe galt på noen andre prøver.

Men de første satt lenge, de han får nå er røde en dag eller to så blir de blekere/brunaktige så forsvinner de.

Du kan jo spørre legen. Men har du hatt de så lenge uten andre tegn er det nok ikke noe farlig. Men du burde jo få en legevurdering på det og kanskje noen blodprøver.

For petekkier kan komme av virus og autoimmune (?) sykdommer også. Allergi har jeg også lest at kan utløse dem. Samt hsp.

Anonymous poster hash: a15a4...693

Skrevet

Vet ikke om det synes så godt på det bildet, men jeg fikk etterhvert veldig mye petekkier og egentlig hvor som helst på kroppen, t.o.m inne i munnen. Men det må være petekkier du har, siden de ikke forsvant når du presset på med glass. Og de kommer som regel pga lave blodplater.

Skrevet

Slike har jeg over hele kroppen. Er det farlig?

Trodde det var pittesmå føflekker jeg.

Anonymous poster hash: 6b41a...b05

Skrevet

Helt vanlig, helt normalt, og ikke farlig!

post-363569-409824_thumb.jpeg

Skrevet

Beklager, la først nå merke til at bildet kom ikke med! Er på mobil og får det ikke til..

Skrevet

Jeg har også dette, men driver å utredes for det for å finne ut grunnen for mine blodplater er synkende. Hvor lave var dine? Har du fått behandling? Er du bedre mtp at du var sliten?

Anonymous poster hash: f2d99...700

Skrevet

Nå måtte jeg inn å lese gitt.

Har aldri hørt eller sett dette ordet før så nå tenkte jeg at nå er det noen som lurer på om dette navnet er fint hahahahaha

Anonymous poster hash: 514b4...00e
Skrevet

Det du har er cherry angioma og ikke petekkier, Hi. Petekkier er mer blåmerker i huden, de går vekk etter en stund. Cherry angioma er rødere små merker ytterst i huden og de går sjelden bort.

Som regel er dette helt ufarlig, og de fleste har eller får noen i løpet av livet.

Det kan også i sjeldne tilfeller være tegn på sykdom, men da har man som regel andre klare tegn på sykdom også.

Anonymous poster hash: 6a255...2d0
Skrevet

Det du har er cherry angioma og ikke petekkier, Hi. Petekkier er mer blåmerker i huden, de går vekk etter en stund. Cherry angioma er rødere små merker ytterst i huden og de går sjelden bort.

Som regel er dette helt ufarlig, og de fleste har eller får noen i løpet av livet.

Det kan også i sjeldne tilfeller være tegn på sykdom, men da har man som regel andre klare tegn på sykdom også.

Jobber du med dette? Når jeg leser på nettet skal di stå litt ut av huden?🙂

Hi

Skrevet

Ser ut som bittesmå røde føflekker. Jeg har sånne. Da er det isåfall ikke petekkier.

Anonymous poster hash: 1de71...c4e

Skrevet

Jobber du med dette? Når jeg leser på nettet skal di stå litt ut av huden?

Hi

Jobber i helsevesenet, men ikke med hud spesielt. Har slike selv, kun én av mine står litt ut av huden, resten er plane med huden. Og jeg har fått mange i løpet av siste to årene (trolig mellom ett og to hundre, jeg ga opp å telle en gang). Legen min har sett på noen av de som har kommet.

Skrevet

Jeg har også dette, men driver å utredes for det for å finne ut grunnen for mine blodplater er synkende. Hvor lave var dine? Har du fått behandling? Er du bedre mtp at du var sliten?

Anonymous poster hash: f2d99...700

Jeg hadde blodplateverdier på ca 10 når det ble oppdaget (hadde da følt meg sliten og ikke i form i 2-3 år), falt fort og klarte ikke å holde platene over 3, fikk kun midlertidig hjelp av steroider. Til slutt fikk jeg fjernet milten, (da hadde jeg 0 blodplater dvs for få til å kunne måles) og har gradvis krøpet oppover etter det og hadde nylig normale tall for første gang (uten medisiner) på flere år :) Har også vært mye mindre sliten generelt og hatt veldig gode perioder hvor jeg føler meg helt frisk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...