Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #1 Skrevet 30. april 2016 Jeg har veldig lyst til å forsøke et år med full kjøpestopp for familien for nye ting. Noen unntak måtte det jo være, som mat, hygieneartikler, drivstoff og nødvendig fottøy, muligens også en åpning for å kjøpe noen truser og sokker hvis det ble tomt, og det vi måtte trenge for å reparere ting som går i stykker. men ellers ingenting. Noen som har forsøkt noe sånt og hvordan fungerte det? Vi trenger ikke gjøre det for økonomiene skyld. Den er bra, men miljøet har jo ikke godt av at vi kjøper så mye nytt. Anonymous poster hash: cfa18...131
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #2 Skrevet 30. april 2016 Høres urealistisk ut for meg. Hva hvis dataen ryker? Barnesykler trenger omfattende reparasjoner? Barna vokser ut av vinterdressene sine? Reparasjon på sykkel og data er som regel dyrere enn å kjøpe nytt. Hva med stekespader, gafler og kniver, glass, fat, skal dere kjøpe alt brukt på loppis eller teipe det dere har? Hva med bursdagsgaver, julegaver? Skal dere kutte dem helt ut, eller kjøpe brukt ræl til hverandre og barna? Nobel tanke, men urealistisk. Anonymous poster hash: 48690...b7b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #3 Skrevet 30. april 2016 Vi har bak oss over et år med bortimot kjøpestopp. Lov med yttertøy og sko til barna så klart, men ellers handles det så å si ikke noe. Bursdagsgaver kommer utenom, men jeg syr og strikker mye så da blir det en del hjemmelaget av materiallageret, som det også er innkjøpsstopp i. Ingen lider noen nød. Behøver vi skifte ut noe er det utrolig hva som kan byttes med andre. Vedlikehold er ikke omfattet (hus, bil, ...). Anonymous poster hash: 05814...f1b
Gjest Antarctica Skrevet 1. mai 2016 #4 Skrevet 1. mai 2016 Jeg har prøvd. Det går utrolig bra. Full kjøpestopp i 2014, delvis i 2015. Og generelt lite kjøping i 2016 også. Du må lage de "reglene" som passer for deg her. Mine regler var at loppis og bruktbutikk er lov, det skader ikke miljøet. Og at barna kunne få nye ting til jul og bursdager. Da skrev de ønskeliste på forhånd, og kjøpte ikke noen av tingene på lista underveis i året. Men de redigerte mye i listene! Strøk ting de hadde tapt interessen for osv.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #5 Skrevet 1. mai 2016 Høres urealistisk ut for meg. Hva hvis dataen ryker? Barnesykler trenger omfattende reparasjoner? Barna vokser ut av vinterdressene sine? Reparasjon på sykkel og data er som regel dyrere enn å kjøpe nytt. Hva med stekespader, gafler og kniver, glass, fat, skal dere kjøpe alt brukt på loppis eller teipe det dere har? Hva med bursdagsgaver, julegaver? Skal dere kutte dem helt ut, eller kjøpe brukt ræl til hverandre og barna? Nobel tanke, men urealistisk. Anonymous poster hash: 48690...b7b Jeg må bare spørre. Er du plaget med å rote bort kjøkkenutstyr? Jeg har ikke handlet nye glass, fat, bestikk, redskaper på flere år. Det forsvinner jo ikke... Og en gaffel er ikke så lett å ødelegge. Hvis det legges inn rom for å supplerer skotøy til barna, så kan sesongbytte klær holdes til et minimum eller kjøpes brukt. Bursdagsgaver og julegaver kan du kjøpe inn på tilbud gjennom hele året. Jeg har vurdert kjøpestopp selv, men jeg tror jeg må begynne med et halvår i første omgang. Anonymous poster hash: 1405b...a2a
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #6 Skrevet 1. mai 2016 Jeg tenker ikke kjøpestopp for å spare penger, bare miljø. Gaver kan være opplevelser, kurs, digitale bøker, kinobilletter osv. Kjøkkenutstyr er det lite sansynlig at vi trenger på et år, og skulle vi trenge noe er det lett å kjøpe brukt. Data som ryker kunne bli et problem, men det kan også kjøpes brukt eller repareres i de fleste tilfeller. Vi måtte ha untak for skoleutstyr til ungene, noter og hårstrikker. Vedlikehold av hus, bil og hage måtte være ok og jeg tror jeg vil ha åpning for å kjøpe frø og blomster. Anonymous poster hash: cfa18...131
Plutselig_gravid Skrevet 1. mai 2016 #7 Skrevet 1. mai 2016 Her fungerer det veldig fint. Barna er ikke vant til noe annet så det er ingen som klager Undertøy, sokker og sko kjøpes nytt da, ellers har vi de siste årene spart miljøet og lommeboken for en del penger. Og vi har barn som sier "den leken ønsker jeg meg til jul/bursdag" når vi går forbi lekebutikk, eller blar i en leketøyskatalog
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2016 #8 Skrevet 1. mai 2016 Her fungerer det veldig fint. Barna er ikke vant til noe annet så det er ingen som klager Undertøy, sokker og sko kjøpes nytt da, ellers har vi de siste årene spart miljøet og lommeboken for en del penger. Og vi har barn som sier "den leken ønsker jeg meg til jul/bursdag" når vi går forbi lekebutikk, eller blar i en leketøyskatalog Å lære barna å ønske seg til jul/bursdag er en fin ting. Fungerte ypperlig her i huset også, helt til det kom ei med bursdag og jul med tre dagers mellomrom.... Det er litt ugreit å måtte ønske seg sommerleker midt på vinteren. Så vi har endret litt på det, de må jobbe og spare pengegaver selv. Det fungerer fint og vi har barn som ikke forventer å få ting hele tiden. Som jo er målet. Anonymous poster hash: 1405b...a2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå