Gå til innhold

23 mnd og språkutvikling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som akkurat har blitt 23 mnd. Han kan si ca. 26 ord. Er det lite? Virker som han forstår det meste av det vi sier.

Anonymous poster hash: 69932...dc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

23 mnd faktisk 🙈😂

Skrevet

Ja, står at ved 2 år kan de bruke omtrent 50 ord. Så min gutt må lære seg 24 nye ord på 1 mnd. HI

Skrevet

Det er stor forskjell på barn i den alderen.har opplevd flere som du kan ha lange samtaler med til de som ikke kan noen ord.tror nok gutten din er helt normal

Skrevet

Er så individuelt dette. Jenta til min søster på 3 sier bare max 20 ord, og kun et ord i gangen. Gutten vår på 18 mnd setter sammen ord og har et enormt ordforåd... Så lenge han forstår hva dere sier, og har nogenlunde bra uttale på de ordene han sier så er det ikke noe å være redd for. 

Anonymous poster hash: b36c3...951
Skrevet

Milepælsplanen i vår kommune sier at barn på 20 mnder skal ha 50 egne ord og forstå 250 og at frem mot 2 års alder skal de gjennom en språkspurt. Men jeg jobber på en småbarnsavdeling og synes dette er litt "strengt". Flere av "mine" barn har sin språkspurt rundt 2 1/2 års alder og har fortsatt en normal språkutvikling. Min erfaring er at språkforståelsen er viktigst, at de forstår enkle beskjeder og ønsker å kommunisere - ved å peke, se i bøker etc.

Anonymous poster hash: 82508...60a

Skrevet

min kunne sikkert ikke flere i den alderen,men når han var 2,5 år løsnet det og nå skravler han hull i hode på alle :D er 3 år og 3mnd nå :)

Skrevet

2 år. 2 år!!

Anonymous poster hash: 3e36d...205

Skrevet

Aner ikke hva som er normalt, men skjemaet ved 27 mnd-kontrollen (ja den er ved 27 mnd og ikke ved 2 år etter "skjemaet"). Er det ikke så store kravene til hva de skal kunne.

Vår snakket flytende, rent og grammatikalsk korrekt før 2-årsdagen. Da hun begynte i barnehagen ved 2,5 års alder, så vi at det var heller unntaket enn regelen. MEN sån går det når barnet blir stimulert av besteforeldre og foreldre :)

Anonymous poster hash: 9f662...ec7
Skrevet

Min blir to pr snart, og sier nesten ingenting. Men han skjønner alt og gjør seg forstått på andre måter. Søstra derimot snakket i setninger fra hun var rundt året. Så dette varierer veldig bra unge til unge.

Skrevet

Ja, står at ved 2 år kan de bruke omtrent 50 ord. Så min gutt må lære seg 24 nye ord på 1 mnd. HI

Det er kjempeviktig å lære han disse ordene før han fyller to år. Består han ikke testen på antall ord så får han ikke lov å fylle 2 år, da blir dagen utsatt....

Anonymous poster hash: b192d...64c

Skrevet

Det er kjempeviktig å lære han disse ordene før han fyller to år. Består han ikke testen på antall ord så får han ikke lov å fylle 2 år, da blir dagen utsatt....

Veldig viktig å slenge anonym dritt til en bekymret mor, også. For da kan noen synes du er morsom. Kanskje.
Skrevet

Aner ikke hva som er normalt, men skjemaet ved 27 mnd-kontrollen (ja den er ved 27 mnd og ikke ved 2 år etter "skjemaet"). Er det ikke så store kravene til hva de skal kunne. Vår snakket flytende, rent og grammatikalsk korrekt før 2-årsdagen. Da hun begynte i barnehagen ved 2,5 års alder, så vi at det var heller unntaket enn regelen. MEN sån går det når barnet blir stimulert av besteforeldre og foreldre :)     Anonymous poster hash: 9f662...ec7

Så du mener at alle som ikke prater rent, flytende og korrekt i en alder av to år er understimulerte...?

Hl, det er store individuelle forskjeller. Jeg har hatt en med normal til sen utvikling, men pratet rent for skolen. En med store språkvansker (er genetisk i familien), og ei som pratet veldig bra i en alder av to år. Og vi har stimulert dem alle like mye. Ikke stress og les for mye på nett, og gi gutten litt tid. Plutselig løser det:-)

Anonymous poster hash: f7268...612

Skrevet

Han høres helt normal ut. Du skal se det løsner veldig det neste året. Noen er litt tregere enn andre når det gjelder språk. Jeg har hatt en av hver, det jevner seg ut de nærmeste årene. Hadde ikke vært bekymret i ditt tilfelle.

Anonymous poster hash: 4a828...373

Skrevet

Aner ikke hva som er normalt, men skjemaet ved 27 mnd-kontrollen (ja den er ved 27 mnd og ikke ved 2 år etter "skjemaet"). Er det ikke så store kravene til hva de skal kunne.

Vår snakket flytende, rent og grammatikalsk korrekt før 2-årsdagen. Da hun begynte i barnehagen ved 2,5 års alder, så vi at det var heller unntaket enn regelen. MEN sån går det når barnet blir stimulert av besteforeldre og foreldre :)

Ja, du må gjerne tro det er derfor 😂😂. Ene ungen min snakket i lange setninger da hun begynte i barnehagen ved 13 mnd alder. Minste går fremdeles hjemme sammen med meg, er 19 mnd og sier max 10 ord.

Anonymous poster hash: 9f662...ec7

Anonymous poster hash: 177ed...d32

Skrevet

Min gutt blir 24 mnd til uka (sorry, måttr bare :P) og jeg har ikke peiling på hvor mange ord han kan! Og nesten ingen av ordene han kan uttaler han riltig😨 han blander blant annet s,f og r om hverandre. Veldig ukonsekvent. Han lager også egne ord. Sola er f.eks sonla og så videre. Jeg er dog ikke bekymret fordi han har såpass god språkforståelse. Han skjønner det vi sier til han, tar i mot beskjeder og handler deretter. Regner faktisk bare med at både orden og uttalen er på plass etterhvert.

Skrevet

😂😂

Anonymous poster hash: 3e36d...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...