Gå til innhold

Barn reise alene med fly? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 5,5 år som vi vurderer å sende alene med fly. Vi skal flytte rundt den tiden jeg har termin med lillesøster, og for at storebror skal slippe stresset med flytting (og vi ha bedre tid til å gjøre det vi skal) tenker vi å sende ham til besteforeldrene ca en uke før vi selv kommer (de bor i byen vi skal flytte til).

Flyturen tar ca en times tid og er en strekning han har flydd før. Han har flydd ganske mye og er vant til det, men har de siste gangene vært litt redd ved take-off. Er bare tre måneder siden vi sist tok flyet samme vei alle sammen sammen.

Hvordan fungerer det egentlig å sende barn alene? Får vi bli med til gaten eller inn i flyet? Eller må vi stå igjen ved sikkerhetskontrollen? Er det da noen som henter ham der? Han kan jo ikke vandre alene på flyplassen og finne riktig gate osv.

Blir han fulgt inn i flyet og passet litt på under turen? Han har iPad til å holde ham opptatt under turen. Generelt er han komfortabel med nye mennesker og ikke redd for å være fortrolig, så så lenge han får en person å forholde seg til så vil han søke kontakt hos den. Vil flyverter som følger litt med passe litt på ham, eller er han helt overlatt til seg selv under flyturen?

Ellers generelle erfaringer med så små som flyr alene? Noe vi må huske på?

Selvfølgelig står bestemor klar på andre flyplassen for å hente ham. Får hun stå ved gaten eller er det evt. noen som får følge ham helt ut?

Skal selvfølgelig kontakte SAS for å spørre der også, men lurer bare på andres erfaringer:)

Anonymous poster hash: 07e72...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får følge barnet helt til gaten. Der vil en av flyvertinnene eller de i gaten ta over og følge barnet ombord i flyet. Dere får ikke forlate flyplassen før flyet har lettet fra rullebanen.

Når barnet kommer frem vil flyvertinnen eller annet personell følge barnet til der de som henter barnet står. De må vise legitimasjon og får da ta over barnet og kan komme inn og hente bagasjen. Bare pass på at det er samme person som henter som du har skrevet opp på barn reiser aleine skjemaet.

Dette går veldig bra 👍🏻

Anonymous poster hash: b3d41...2eb

Skrevet

Så lenge barnet synes det er greit, så går det helt fint! Vår reiste med fly alene (var flyvant) på de tiden. Var veldig sosialt med de andre reiser-alene-barna. Dere får følge helt til gaten og barnet blir fulgt helt til den dere har sagt skal hente.

Anonymous poster hash: 17829...2a4
Skrevet

Jeg fløy mye alene til  fra jeg var 5 år og syntes det var kjempegøy. Personalet er godt trent til å håndtere barn som flyr alene og jeg har bare gode minner av det :)

Anonymous poster hash: 6c571...ad2
Skrevet

Jeg reiste alene på lengre turer enn det og syntes det var morsomt. Personalet er kjempe flinke og de har rutiner på hvordan de gjør dette :) 

Anonymous poster hash: 83913...8fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...