Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #1 Skrevet 29. april 2016 Hun har akkurat fylt fire år. Hun fargelegger innenfor strekene uten å skumpe. Kan høre hvilken bokstav ulike navn begynner på. Skriver endel bokstaver og tall. Teller til femten på engelsk, synger engelske sanger og har av en eller annen grunn lært seg endel ord på engelsk... sier "mamma, ikke sant yes betyr ja på engelsk, eller, ikke sant door betyr dør" osv Er dette helt vanlig for en som akkurat har fylt fire? Anonymous poster hash: d7b79...b25
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #2 Skrevet 29. april 2016 Flink eller vanlig? Det er vel ikke en motsetning? Anonymous poster hash: c79c2...84a
Gjest Stjerneklart Skrevet 29. april 2016 #3 Skrevet 29. april 2016 Jeg har inntrykk av at det ikke er helt uvanlig hvert fall, men hun høres jo absolutt ut som en smart og flink jente, så du har all grunn til å være stolt av henne. Det er gøy med alt de får til, disse barna
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #4 Skrevet 29. april 2016 Mine har vært sånn. Ikke særlig på engelsk, men skrive bokstaver, lese på skilt osv. Anonymous poster hash: ae541...057
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #5 Skrevet 29. april 2016 Mine kunne i hvertfall ikke det da de var like gamle. Anonymous poster hash: 9cbf3...0ac
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #6 Skrevet 29. april 2016 Mine kunne i hvertfall ikke det da de var like gamle. Anonymous poster hash: 9cbf3...0ac Min eldste kunne heller ikke sånt Hi Anonymous poster hash: d7b79...b25
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #7 Skrevet 29. april 2016 Tror det er helt innenfor normalen. Min 3 åring snakker masse på engelsk. Teller til 20 på engelsk. Kan telle til ca 30 på tysk. Å kan telle langt på norsk. Så tror dette er nornalt . når de er små så lærer de jo fort å de elsker jo å lære Anonymous poster hash: e1afa...cd6
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #8 Skrevet 29. april 2016 Tror ikke det er så veldig uvanlig, men som foreldre er vi veldig stolte av barna våre når de behersker noe raskt/tidlig. Min blir fire om en måned, og teller til 100 på både engelsk og norsk. Barnet snakker mye engelsk i hverdagen (faren er engelsk, så barnet er tospråklig), kan å skrive alle bokstavene i alfabetet. Noen barn har bare veldig lett for å lære, og er som svamper som suger til seg kunnskap. Barnet mitt kunne lese alfabetet et par uker etter fyllte to, og skrive sitt eget navn (fem bokstaver) et par uker etter fyllte tre. Jeg er både stolt og overrasket, og veldig glad for at barnet mitt liker å lære. Anonymous poster hash: a51b0...810
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #9 Skrevet 29. april 2016 Hun har akkurat fylt fire år. Hun fargelegger innenfor strekene uten å skumpe. Kan høre hvilken bokstav ulike navn begynner på. Skriver endel bokstaver og tall. Teller til femten på engelsk, synger engelske sanger og har av en eller annen grunn lært seg endel ord på engelsk... sier "mamma, ikke sant yes betyr ja på engelsk, eller, ikke sant door betyr dør" osv Er dette helt vanlig for en som akkurat har fylt fire? Anonymous poster hash: d7b79...b25 Ser en del på you tube? 😄 Det er der min fireåring har lært engelsk. Han kan noen bokstaver, men kan ikke tegne dem. Kan ikke tegne særlig egentlig. Opplever han som en helt vanlig fireåring som er flink til mange ting. Anonymous poster hash: d1286...b89
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #10 Skrevet 29. april 2016 Helt normalt Anonymous poster hash: 46798...344
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #11 Skrevet 29. april 2016 Tenker det er like vanlig som uvanlig, egentlig?.. Kommer nok litt an på hva slags interesse barna viser for dette, også Jenta mi på 5 år farget innenfor strekene fra hun var 3,5 år, mens sønnen min på 10 år fortsatt farger litt utenfor her og der. Han bryr seg liksom bare ikke Min yngste datter kunne farger, skrive ord og navn bare vi stavet for henne, kunne telle til over 20 både "forlengs og baklengs", kunne litt enkel matte som at 9 er 2 mer enn 7/når jeg blir 6 år er søster 16 osv, noen engelske ord kunne hun også da hun var 4. Men jeg tenker det egentlig ikke er så rart. Hun har 3 eldre søsken (fra 7-16 år) som alle gjør lekser samtidig og man bruker jo enkel matte i det daglige. Så det er jo ikke så rart hun snapper opp litt her og der når hun er rundt dem hele tiden og bare gleder seg til å begynne på skolen Det vil alltid være noen som er kjappere, flinkere, tidligere ute osv, men klart man skal få lov til å være stolt av barna sine Man ER tidlig ute når man kan slike ting i den alderen, selv om mange andre jevngamle også kan det samme Anonymous poster hash: 488c4...40c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #12 Skrevet 29. april 2016 Min gutt blir 4 år i august. Jeg synes din jente er helt gjennomsnittelig. Gutten min er tospråklig itillegg til at han ser på engelsk versjon av tegnefilmer. Så han teller til 25 på alle tre språk. Kan snakke to språk også enskelsk når han skal leke med forskellige figuerer på gulvet. Eks "oh no, help me help me"! Også kaller han oss av og til mom and dad :-) Veldig gøy. Men de i barnehagen mener han er noe lenger fremme enn andre barn. Jeg er selv førskolelærer og tenker også at min gutt er innafor normalen og ikke super smart. Anonymous poster hash: 7dd3a...780
førskolelæreren Skrevet 29. april 2016 #13 Skrevet 29. april 2016 Helt normalt. En 4 åring kan veldig mye!
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #14 Skrevet 29. april 2016 Helt normalt Jeg har 4 barn, tre av dem var som din. Yngste var tidligere ute med særlig interessen for bokstaver. Hun kunne hele alfabetet da hun var 2,5 og lærte lese da hun var 4 år. Hun var tidlig, men helt normal hun også 😉 Det er interessene som avgjør hva de er flinke til i denne aldren, lego, puslespill, bokstaver eller tall. Vær stolt av datteren din du. Anonymous poster hash: 6649b...9f1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #15 Skrevet 29. april 2016 Både flink og vanlig:) Jeg er kjempe stolt av min 4 åring som kan mange ting, både vanlige og uvanlige. Jeg var stolt når hun lærte å gå feks, noe de fleste lærer seg Anonymous poster hash: 61077...654
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #16 Skrevet 29. april 2016 Helt normalt😊👍 Anonymous poster hash: 702e5...b95
Yellow Brick Road Skrevet 29. april 2016 #17 Skrevet 29. april 2016 Små barn er som svamper, for ikke å si at de er utrolig gode til å herme. En 2 1/2 - 3 åring kan godt kunne telle til 100 og ramse opp hele alfabetet, ørten biltyper, farger, grønnsaker eller hva som helst på opptil flere språk. Det betyr ikke at de kan tall eller alfabetet, de har bare lært å si det. En 3 åring som kan alfabetet og telle til 100, kan godt ha glemt hele greia når han/hun begynner på skolen. og en førsteklassing som kan dette, kan godt være svake i lesing, skriving og matte. Det samme med språk, de lærer fort nettopp fordi de hermer og dermed slipper alle disse forstyrrende tankene vi voksne blandet inn når vi skal lære noe nytt. Jeg er mer imponert over at hun fargelegger innenfor strekene enn at hun kan alt det andre. Jeg vil tippe at hun kanskje ligger på pluss-siden. Det er verken veldig vanlig eller veldig uvanlig.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #18 Skrevet 29. april 2016 Vil si hun er flink. Anonymous poster hash: 66662...baa
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #19 Skrevet 29. april 2016 Da min var 4 skrev han setninger, som: Mama du er snil og mama du er morsom etc. Han kunne gange da han var fire. Han er flink pr. dags dato. 11 år. Anonymous poster hash: c951f...d7b
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #20 Skrevet 30. april 2016 Jeg er også mest imponert over fargeleggingen. Mine har hatt nøyaktig null interesse for tegning og fargelegging, så aner ikke hva som er normalt. Det andre høres helt vanlig ut. Anonymous poster hash: 7caed...da8
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #21 Skrevet 30. april 2016 Høres ikke unormalt ut. Utviklingen på de ulike områdene i livet går i rykk og napp og er i stor grad styrt av hva de blir "utsatt" for. Det jeg har vært mest imponert over når det gjelder vårt barn er evnen til å tenke og stille spørsmål som viser at hun gjør det. Slå sammen ulike opplysninger som hun har fått på ulike tider og så spørre i forhold til det. Vår har ikke vært veldig treg motorisk, men absolutt ikke rask. Fordi hun veldig lett søker "boklig" lærdom har vi jobbet mye med å sørge for å utvikle det fysiske gjennom lek og aktiviteter. Anonymous poster hash: 90b5c...8ee
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #22 Skrevet 30. april 2016 Høres helt normalt ut. Min datter kunne alfabetet, og skrive en del da hun var 2 år. Kunne og en del engelsk. Hun er i dag 15 år, og veldig gjennomsnittlig. Flink i språk, middels i matte. Så det at de er flinke i noe som barn, trenger ikke å bety at de blir ekstra smarte. Sønnen min tegnet og helt fantastiske tegninger i barnehagen, fra ca 4 år. Kunne være Kaptein Sabeltann sin båt i detaljer. Og alle mente jo han kom til å bli den kunstneren. Nå er han 12 år, og tegner aldri. Kunne ikke brydd seg mindre. Er lenge siden sist han tegnet. Anonymous poster hash: f5074...ff8
Anonym bruker Skrevet 30. april 2016 #23 Skrevet 30. april 2016 Normalt. Anonymous poster hash: c2b64...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå