Gå til innhold

Noen som har peiling på kostnader ved oppussing av bad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at det er umulig å si noe nøyaktig pris, men jeg har et lite bad 2,5-3 kvadrat. Det er ikke gjort noe med siden 80-tallet, men det er heller ikke brukt på mange mange år. Nå er det kun en gammel dusj der.

Jeg ønsker å totalrenovere badet, ny membran og varmekabler osv. Noen som har en anelse om hva det kan komme på med bruk av rimelige materialer som f.eks laminat eller baderomsplater?

Vil fortsatt ha dusj der og sette inn et nytt baderomsmøbel med vask.

Anonymous poster hash: 9507b...bba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

200 000 kr.

Anonymous poster hash: 34e36...e59

Skrevet

For tre kvadrat?? :-O

Skrevet

Vi ga 200 000 for 11 kvm. Da var det et soverom som ble gjort om.

Satt også inn boblekar til 63000 i den summen.

10 år siden.

Anonymous poster hash: 460a0...7ec

Skrevet

Vi totalrenoverte bad på 8 kvm. Rev alt til rammen, og utvidet det.

Firma gjorde alt. Kostet 250.000kr

Kjøpte selv innredning fra ikea.

Bad er dyrt.

Anonymous poster hash: 34836...7a5

Skrevet (endret)

Vi holder på nå. Mannen gjør det meste selv. Er oppe i 90 000 kr med innredning og fliser.

Endret av førskolelæreren
Skrevet

Blir fort dyrt når rørlegger og kanskje elektrikker skal betales.

Anonymous poster hash: c83b2...b0b

Skrevet

Umulig å si hva det vil koste, men du bør i alle fall innhente flere tilbud om du ikke skal ta jobben selv.  Vi pusset opp et veldig lite barn, omtrent på din størrelse, for 2 år siden.  Vi fikk tre tilbud og den billigste var på 95.000 og den dyreste var ca 190 000.  

Skrevet

Tre ganger mer enn du budsjetterte med, er min erfaring!

Anonymous poster hash: 77810...4d6

Skrevet

Totalrenoverer badet vårt akkurat nå. 7,5 kvm. Fliser, varmekabler, litt omlegging av rør og strøm. Havner på ca 130.000. Har bare malt taket(panel) selv, og ellers blir resten gjort av fagfolk. Har en kompis som driver byggfirma og gjør jobben med vegger og gulv så har nok fått det litt rimeligere enn ellers.

Anonymous poster hash: ef63b...c1d

Skrevet

Takk for mange svar :-) Tydelig at jeg ikke har hatt peiling haha ;-) Blir nok å spare en stund til :-P

Skrevet

Totalrenoverte og utvidet bad i gammel leilighet, kom på 410 000,-...

Anonymous poster hash: 71748...01d

Skrevet

Pusset nylig opp et bad på 8 kvm. Trengte ikke å legge nye varmekabler, men ellers måtte absolutt alt rives og bygges opp igjen. Kom på ca 50 000kr.

Anonymous poster hash: 144a9...acc

Skrevet

Tror man regner 50000 per kvm.

Anonymous poster hash: 5babf...50b

Skrevet

Vi har et bad på ca 5 kvm. Fikk fagfolk til å legge nytt belegg. Ikke noe billig belegg! Mannen ordnet resten bortsett fra elektriker og rørlegger som måtte gjøre om på rør til dusj, vask og toalett samt spotter i taket og nye EL punkter. Vi valgte baderomsplater på veggene og innredning fra IKEA. Badet kom på 50 000. Kjøpte også ny dusj som kostet 10 000 og nytt toalett. Gjorde forøvrig ikke noe med gulvvarme da vi allerede har vannbåren varme. Slapp nok unna endel utgifter akkurat der!

Vet at vi sparte endel på at mannen gjorde mye selv. Men at et bad skal koste 200 000 er ikke nødvendigvis helt riktig. Da har man valgt dyre fliser og dyre fagfolk. Lønner seg å sjekke nøye før man begynner på et slikt prosjekt! Det behøver ikke koste en formue ;)

Anonymous poster hash: c54e9...f41

Skrevet

Styr unna alt som har med Ikea å gjøre ift kjøkken/bad. Mannen min driver vvs firma,og de monterer ikke ting fra Ikea,veldig sjelden rørleggere tar i det. Og firmaet har mange utrykninger pga lekkasjer grunnet kraner og blandebatteri fra Ikea.

Anonymous poster hash: d5dfd...0b2

Skrevet

For tre kvadrat?? :-O

Ja. Størrelsen har egentlig lite å si, bortsett fra at det blir enda dyrere hvis det er stort og/eller man velger dyre materialer. Bad og kjøkken er de dyreste rommene å pusse opp. Du må ha inn rørlegger og elektriker, og det er ikke billig. Og jobben med å legge membran og slike ting blir ikke veldig forskjellig om badet er 3 eller 11 kvm. Snarere er det kanskje mer fiklete om badet er lite, fordi man må kutte til membranen (om man bruker sveisenembran eller hva det nå heter) mer om det er et lite bad.

Og er det noe man IKKE vil bruke svart arbeidskraft til, så er det bad og kjøkken. Du vil ha det ordentlig gjort, med rett til å klage om noe blir galt og ikke minst ha papirer på det ved et evt salg av boligen.

Skrevet

Takk for mange svar :-) Tydelig at jeg ikke har hatt peiling haha ;-) Blir nok å spare en stund til :-P

Hvor mye tenkte du det ville koste hi? :)

Anonymous poster hash: 22e26...60b

Skrevet

Det som er dyrest er å flytte på rør og slike ting. Du er helt nødt til å ha rørlegger og elektriker inn for at forsikringen din skal gjelde 100% ved vannlekkasje e.l. senere. Håndtverkere er dyrt.

Du kan velge rimelige materialer, men utgiftene til håndtverkere kommer du ikke utenom

Vi betalte likevel ikke 200.000 for vårt bad altså, langt ifra.

Vi rev hele badet selv, strippet rommet helt til bjelkelaget. Vi hadde rørlegger til rørarbeid, elektriker til elektrisk, men gjorde alt snekkerarbeidet selv. Mannen har en kamerat som driver eget firma og har våtromssertifikat så han kom og la membranen og skrev kvittering på det. Flisene la vi også selv.

Vi har da i "huspermen" vår bevis på at membran, røropplegg og elektrisk er tatt av fagfolk, resten har vi gjort selv.

Anonymous poster hash: 7212e...755
Skrevet

Styr unna alt som har med Ikea å gjøre ift kjøkken/bad. Mannen min driver vvs firma,og de monterer ikke ting fra Ikea,veldig sjelden rørleggere tar i det. Og firmaet har mange utrykninger pga lekkasjer grunnet kraner og blandebatteri fra Ikea.

Anonymous poster hash: d5dfd...0b2

Signer dette. For 5 år siden renoverte vi både badet og kjøkkenet, som var fra i begynnelsen av 90-tallet, og da vi skulle innhentet pris tilbud, fikk vi klar beskjed at de koblet ikke til IKEA blandebatterier o.l. pga de varene ikke holdt stand.

Det ene badet vårt er på ca 5 kvm, og det kostet oss ca 120 000 og pusset det opp da. Det skal sies at det var nesten totalt oppussing. Alt ble revet, bortsett fra betongen og vannføring under der igjen.

Anonymous poster hash: 0e1c7...b4a

Skrevet

Det som er dyrest er å flytte på rør og slike ting. Du er helt nødt til å ha rørlegger og elektriker inn for at forsikringen din skal gjelde 100% ved vannlekkasje e.l. senere. Håndtverkere er dyrt.

Du kan velge rimelige materialer, men utgiftene til håndtverkere kommer du ikke utenom

Vi betalte likevel ikke 200.000 for vårt bad altså, langt ifra.

Vi rev hele badet selv, strippet rommet helt til bjelkelaget. Vi hadde rørlegger til rørarbeid, elektriker til elektrisk, men gjorde alt snekkerarbeidet selv. Mannen har en kamerat som driver eget firma og har våtromssertifikat så han kom og la membranen og skrev kvittering på det. Flisene la vi også selv.

Vi har da i "huspermen" vår bevis på at membran, røropplegg og elektrisk er tatt av fagfolk, resten har vi gjort selv.

Men man kan ikke gi folk et prisestimat ut fra et slikt eksempel du gir. Det er ikke alle som kan/evner å gjøre slikt selv, og det er heller ikke alle som har en håndverkerkompis de kan få hjelp av.

Skrevet

Men man kan ikke gi folk et prisestimat ut fra et slikt eksempel du gir. Det er ikke alle som kan/evner å gjøre slikt selv, og det er heller ikke alle som har en håndverkerkompis de kan få hjelp av.

Derfor skrev jeg ikke et prisestimat heller, jeg skrev bare at det er mulig å gjøre ting billigere om man selv er litt handy eller har kompiser som kan hjelpe til....

Skrevet

Signer dette. For 5 år siden renoverte vi både badet og kjøkkenet, som var fra i begynnelsen av 90-tallet, og da vi skulle innhentet pris tilbud, fikk vi klar beskjed at de koblet ikke til IKEA blandebatterier o.l. pga de varene ikke holdt stand.

Det ene badet vårt er på ca 5 kvm, og det kostet oss ca 120 000 og pusset det opp da. Det skal sies at det var nesten totalt oppussing. Alt ble revet, bortsett fra betongen og vannføring under der igjen.

Anonymous poster hash: 0e1c7...b4a

Det er ikke bare derfor de ikke vil montere IKEA-varer og lignende. De fleste som er tilknyttet en våtromsforhandler krever at man kjøper alle materialer hos dem. Og vi vet jo alle hvorfor...

Skrevet

Vi klarte å få kostnadene til litt over 100.000. 6 eller 8 kvm, tror jeg, husker ikke helt. Rev opp/hugget opp gulvet som var der før selv, det var ekstremt tungt. Så fant vi noen håndverkere som hadde våtromsertifikat og betalte moms og var ordentlige, men som ikke tok så mye (bruk mitt anbud på FINN eller forhør deg med kjente som har brukt noen). Kjekt å avtale pris på forhånd. Kjøpte fliser (rimelige, men kjempefine), dusjvegg, armaturer, toalett og vask fra Megaflis, og speil, benkeplate og skap fra IKEA. Det dyreste var nok rørlegger da vi flyttet noen rør, og så gikk det en del til elektriker som la varmekabler. La gipstak selv. Ble veldig fint! :)

Mitt tips er: sett opp budsjett og før inn alle kostnader på forhånd, selv små ting som håndle-holder, så har du oversikt. Forhør deg med så mange som mulig, og avtal pris på forhånd der mulig. Gjør det du kan gjøre selv på egenhånd. Sørg for å bruke seriøse håndverkere og ha god kommunikasjon underveis. Forklar nøyaktig og detaljert hva som skal gjøres.

Anonymous poster hash: f430a...9b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...