Gå til innhold

Er det jeg som er helt på viddene her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på forening i går, og det ble snakk om sykdom bl.a influensa. Venninnen min fortalte at hun hadde hatt svineinfluensaen nettopp, og at hun hadde vært skikkelig sjuk i ei uke. Jeg fortalte at jeg også hadde hatt influensa, men at det varte i bare to dager.

Da mente hun at det ikke kunne være influensa-syke, siden det var så kortvarig. Men jeg var ikke enig i dette. Jeg følte meg veldig dårlig, med de samme symptomene som influensaen, bortsett fra at det varte bare to dager.

Har hun eller jeg rett her tro? Går det ikke an å ha influensa i så kort tid? Anonymous poster hash: 5a93f...f0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var på forening i går, og det ble snakk om sykdom bl.a influensa. Venninnen min fortalte at hun hadde hatt svineinfluensaen nettopp, og at hun hadde vært skikkelig sjuk i ei uke. Jeg fortalte at jeg også hadde hatt influensa, men at det varte i bare to dager.

Da mente hun at det ikke kunne være influensa-syke, siden det var så kortvarig. Men jeg var ikke enig i dette. Jeg følte meg veldig dårlig, med de samme symptomene som influensaen, bortsett fra at det varte bare to dager.

Har hun eller jeg rett her tro? Går det ikke an å ha influensa i så kort tid? Anonymous poster hash: 5a93f...f0c

Ja, det går an. Spesielt hvis du ble vaksinert mot svineinfluensa i 2010, da vil du være delvis immunisert også mot sesonginfluensa og bli fortere frisk.

Anonymous poster hash: 945bb...149

Skrevet

Jeg tror nok at du har hatt en kraftig forkjølelse. Da kan man føle seg ille nok - hadde nettopp en sjau selv, og i to dager var jeg slapp, hadde hodepine og ville bare sove. Måtte holde meg hjemme fra jobb, selv om temperaturen bare var litt forhøyet, for allmenntilstanden var elendig. Influensa har jeg bare hatt en gang, og det var skummelt. Høy feber, følte meg helt bort-vekk, orket knapt å drikke. Og det tok en ukes tid før jeg var på beina igjen.

Anonymous poster hash: 11153...e96

Skrevet

Du hadde nok en kraftig forkjølelse. Det gir "influensasymptomer" som feber, vondt i kroppen o.l. men det verste er som regel over på 2-3 dager.

En influensa blir man sykere av, og det varer lenger. Som regel har man feber i 5-7 dager og er meget redusert og pjusk i opptil 2-3 uker i ettertid.

For de fleste er det ganske stor forskjell på influensa og kraftig forkjølelse fordi man med influensa blir sengeliggene mye lenger. Alle vet at en kraftig forkjølelse kan slå deg helt ut, men den varer ikke så lenge.

Influensa får man max hvert fjerde år, de fleste får det bare noen få ganger i løpet av hele liver. Jeg er 41 år gammel og har hatt influensa 2 ganger. Kraftig forkjølet med feber kan jeg bli hvert år.

Anonymous poster hash: 108a1...b9d
Skrevet

Du hadde nok en kraftig forkjølelse. Det gir "influensasymptomer" som feber, vondt i kroppen o.l. men det verste er som regel over på 2-3 dager.

En influensa blir man sykere av, og det varer lenger. Som regel har man feber i 5-7 dager og er meget redusert og pjusk i opptil 2-3 uker i ettertid.

For de fleste er det ganske stor forskjell på influensa og kraftig forkjølelse fordi man med influensa blir sengeliggene mye lenger. Alle vet at en kraftig forkjølelse kan slå deg helt ut, men den varer ikke så lenge.

Influensa får man max hvert fjerde år, de fleste får det bare noen få ganger i løpet av hele liver. Jeg er 41 år gammel og har hatt influensa 2 ganger. Kraftig forkjølet med feber kan jeg bli hvert år.

Det kan du da ikke vite. Tok de blodprøver alle gangene og identifiserte viruset, så kan de vite om du hadde influensa eller noe annet.

Influensasymptomer og forkjølelsessymptomer er heller ikke så like. Snørr, hoste og heshet hører IKKE til influensa.

Skrevet

Sånn helt ærlig.. er det så nøye?

Anonymous poster hash: 3573c...4d4

Skrevet

Nei, det er ikke så nøye, men jeg ville gjerne høre om det faktisk stemmer at man ikke kan ha influensa dersom man kun er sjuk i to dager.

Anonymous poster hash: 5a93f...f0c

Skrevet

Anonym bruker, on 29 Apr 2016 - 13:13, said:

Ja, det går an. Spesielt hvis du ble vaksinert mot svineinfluensa i 2010, da vil du være delvis immunisert også mot sesonginfluensa og bli fortere frisk.

Jeg har aldri blitt vaksinert..... Anonymous poster hash: 5a93f...f0c
Skrevet

Nei, det er ikke så nøye, men jeg ville gjerne høre om det faktisk stemmer at man ikke kan ha influensa dersom man kun er sjuk i to dager.

Anonymous poster hash: 5a93f...f0c

Så vidt jeg har forstått så er det fysisk mulig, særlig om man er vaksinert eller om man har hatt skikkelig influensa de siste 3-4 årene for da har immunforsvaret kjent igjen deler av denne sesongens influensa.

Men det er ikke vanlig å være syk i 2 dager av influensa, de fleste er sykemeldt i 1-2 uker.

Skrevet

Typisk DIB og synsing dette. Man kan faktisk ha influensa uten å vite om det en gang! Det er noe stort tull at det MÅ vare så og så lenge eller at man MÅ bli skamsjuk.

Nå var det meningen å hive på en link som underbygger det jeg skriver, men den nekter å lime seg inn. Så Google "Ti myter om influensa" så får du opp artikkelen selv og kan lese at 25% får forkjølelseliknende symptomer og 25% ikke en gang merker noe til den.

Det er på høy tid at folk slutter med tåpelige utsagn som at man må være så og syk eller er det ikke influensa, det vitner jo bare om lav kunnskap ...

Anonymous poster hash: 5d159...f45
Skrevet

Skjønner ikke at det er så viktig å ha influensa. Poenget er vel at dere begge har vært syke.

Det er mulig å få en mild influensa hvis man er vaksinert. Hvis jeg får feber ved forkjølelse så testes jeg for influensa fordi jeg er i risikogruppen.

En gang jeg var forkjølet med lett feber var det faktisk et influensavirus.

Hva du hadde vet vel ingen og de driter vel i det også.

Det går en skikkelig hissig forkjølelse nå på Østlandet. Her har hele huset ligget rett ut med feber. Ikke influensa for jeg ble testet.

Anonymous poster hash: 5fae7...879

Skrevet

Er nok venninnen din som har rett. Uten at det betyr noe som helst.

Anonymous poster hash: 997f6...5fa

Skrevet

Typisk DIB og synsing dette. Man kan faktisk ha influensa uten å vite om det en gang! Det er noe stort tull at det MÅ vare så og så lenge eller at man MÅ bli skamsjuk.

Nå var det meningen å hive på en link som underbygger det jeg skriver, men den nekter å lime seg inn. Så Google "Ti myter om influensa" så får du opp artikkelen selv og kan lese at 25% får forkjølelseliknende symptomer og 25% ikke en gang merker noe til den.

Det er på høy tid at folk slutter med tåpelige utsagn som at man må være så og syk eller er det ikke influensa, det vitner jo bare om lav kunnskap ...

Anonymous poster hash: 5d159...f45

Helt enig!

Jeg hadde svineinfluensaen da den kom i 2010 - det er den mildeste og korteste jeg har hatt noen gang. Bekreftet av lege. Kom svært brått. Var syk ca. et døgn, så like raskt frisk.

Det virker som om det er en konkurranse om å være sykest mulig...

Anonymous poster hash: d759c...510

Skrevet

Spiller vel ikke så veldig stor rolle. Men om det er influensa eller vanlig forkjølelse kan egentlig kun påvises ved en test. Folk reagerer ulikt på ulike virus. Jeg er veldig sikker på at jeg hadde influensa for rundt 7 år siden, da jeg fikk høy feber, vondt i hele kroppen, lå rett ut og aldri kan huske å ha vært så syk. Får sjelden feber, og blir som regel bare litt tett og redusert ellers. Men siden jeg ikke testet meg hos legen kan jeg ikke være sikker.

Svineinfluensa skal forøvrig gi enda kraftigere symptomer hos en del enn vanlig influensa, men ikke alle blir like dårlige.

Man blir som regel mye dårligere av influensa enn vanlig forkjølelse, og det varer kanskje lenger (men er vel store variasjoner). Ingen av dere kan vite hva du hadde, så dere er litt på viddene begge to. Uansett, hva så? Du var syk og det er ikke kjekt uansett hva som er årsaken.

Anonymous poster hash: 38272...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...