Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #1 Skrevet 29. april 2016 Skal forsøke å gjøre det kort og konkret. Sønnen på syv har en god venn i klassen. Han har vært med hjem en del etter skolen da moren er alene og stresser mye for å rekke hjem. Fra første dag har denne gutten skapt uro rundt bordet i form av liker ikke og sure miner. Faktisk overrasket over at han tør være SÅ ufyselig. Tatt det opp med moren flere ganger på en hyggelig måte. I dag var Jens sur og utrivelig rundt middagsbordet fordi han ikke fikk spise bare kjøttkaker. Fint om du forklarer at det er veldig trist for oss som har laget middag. Hun ler bort nesten alt og det går ikke inn. Hun sier bare at han er fryktelig kresen og at det bare er å gi han nudler, Grandiosa etc. Det har jeg sagt er uaktuelt. Og da sier hun at han får spise det han liker. Noe som også er uaktuelt da jeg ikke kjøper en ekstra porsjon kjøttkaker så han kan maule det. Men det går nå på ett vis og han ser ut til å like seg hos oss. Han vil ikke hjem til to andre i klassen for der får han ikke lov å oppføre seg slik. Jeg har en mildere måte å håndtere dette på men hadde det vært egne barn som var slik hadde jeg sendt de vekk fra bordet. Så saken. Moren spurte for litt siden om han kunne få bli med hjem fra skolen i 14 dager om en stund da hun måtte jobbe ekstra. Jeg kjente jeg ble uvell av å få ødelagt alle middager og kveldsmat situasjoner av dette barnet. For han forsurer ALLE måltider. Så jeg sa at før det ble aktuelt måtte jeg se en bedring i måltidssituasjoner og at jeg hadde tatt opp dette en rekke ganger men at det fortsatte. Jeg sa at helt ærlig så sliter det voldsomt på humøret å måtte høre på klaging og frekkheter over all mat til alle måltider. Moren ble veldig flau og lei seg. Etter dette har ikke gutten villet være med hjem. Synes hele situasjonen er lei for alle men jeg har virkelig forsøkt å jobbe med gutten og fortelle moren hvor utrivelig det har vært. Burde jeg holdt munn? Sønnen har mange venner så det rammer ikke han voldsomt at denne gutten ikke vil hjem til oss mer. Eller om det er moren som nekter han, det vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 391a9...d0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #2 Skrevet 29. april 2016 Høres helt passende ut, og noe du burde gjort for lenge siden. Og at dere liksom skulle kjøpt inn grandiosa for vennebesøk?! Får dere betalt, for dere er i utgangspunktet gratis barnevakter Anonymous poster hash: c37cd...5b9
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #3 Skrevet 29. april 2016 Høres helt passende ut, og noe du burde gjort for lenge siden. Og at dere liksom skulle kjøpt inn grandiosa for vennebesøk?! Får dere betalt, for dere er i utgangspunktet gratis barnevakter Anonymous poster hash: c37cd...5b9 Han er her en gang på ukedager, da spiser han. I helger er han innom en gang eller to og da spiser han ikke. Ingen betaling og det er heller ikke nødvendig. Utenom måltider er det helt ok at han er her. Anonymous poster hash: 391a9...d0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #4 Skrevet 29. april 2016 Jeg synes det var helt greit at du sa ifra. Moren burde være flau, dette er jo noe du har tatt opp flere ganger, og måten hun har svart deg påer jo ikke til å tro. Det er bare å gi ham nudler eller grandiosa, eller la ham spise bare kjøttkaker? Synes synd på gutten, det virker ikke som om han får verken sunn mat eller normal grensesetting hjemme. Veldig synd at det gjør at andre synes det er vanskelig å omgås ham. Men forstår deg veldig godt, min sønn har også et par venner som det ikke er så artig å ha til middag. Det forsurer stemningen veldig. Anonymous poster hash: 8d699...755
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #5 Skrevet 29. april 2016 Ja, det lurer jeg også på? Får nesten inntrykk av at moren til Jens forventer at dere skal fø opp gutten.Jeg synes ikke du var for streng, når Jens er så mye hos dere må han følge husets regler. Rart ikke moren hans dør av skam. Samtidig er det jo trist for Jens også om moren holder han hjemme. Spør du meg er det hun som bør ta initiativ til en prat med deg. Kresne barn er utrolig vanskelig.. Anonymous poster hash: bd799...25d
Pobie Skrevet 29. april 2016 #6 Skrevet 29. april 2016 Høres helt greit ut, spesielt når du har pratet med både gutten og moren flere ganger tidligere.
Yellow Brick Road Skrevet 29. april 2016 #7 Skrevet 29. april 2016 "Tatt det opp med moren flere ganger på en hyggelig måte. I dag var Jens sur og utrivelig rundt middagsbordet fordi han ikke fikk spise bare kjøttkaker. Fint om du forklarer at det er veldig trist for oss som har laget middag." Nei, du er ikke streng, du tar det opp med feil person. Gi Jens klar beskjed om at sånn oppførsel vil du ikke ha rundt middagsbordet. Hos oss får ingen lov til å sutre ved matbordet, verken egne barn eller andre barn. De får opplyst at det er lov å ikke like ting, det er lov å ikke spise det de ikke liker, men sutring og klaging er strengt forbudt. Og vil de bare spise kjøttkakene, så er det helt greitt, men de får bare spise det antall kjøttkaker som det er beregnet at de kan spise. Og den beskjeden ville jeg ha gitt til mor når hun henter barnet. "Jens er sikkert litt sulten, for han likte ikke poteter og gulrøtter, så da ble det bare kjøttkaker på ham og han fikk ikke spise så mange han ville, for da hadde det ikke blitt nok til oss alle"
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #8 Skrevet 29. april 2016 Her i huset får man ikke klage på maten. Enten spiser mann middag eller så sier man høflig nei takk. Har vi andre barn på besøk sier jeg fra at her er det ikke greit å si æsj til mat. Noen tilfeller får de valget om brødskive med sunt pålegg. Anonymous poster hash: 2b568...b57
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #9 Skrevet 29. april 2016 "Tatt det opp med moren flere ganger på en hyggelig måte. I dag var Jens sur og utrivelig rundt middagsbordet fordi han ikke fikk spise bare kjøttkaker. Fint om du forklarer at det er veldig trist for oss som har laget middag." Nei, du er ikke streng, du tar det opp med feil person. Gi Jens klar beskjed om at sånn oppførsel vil du ikke ha rundt middagsbordet. Hos oss får ingen lov til å sutre ved matbordet, verken egne barn eller andre barn. De får opplyst at det er lov å ikke like ting, det er lov å ikke spise det de ikke liker, men sutring og klaging er strengt forbudt. Og vil de bare spise kjøttkakene, så er det helt greitt, men de får bare spise det antall kjøttkaker som det er beregnet at de kan spise. Og den beskjeden ville jeg ha gitt til mor når hun henter barnet. "Jens er sikkert litt sulten, for han likte ikke poteter og gulrøtter, så da ble det bare kjøttkaker på ham og han fikk ikke spise så mange han ville, for da hadde det ikke blitt nok til oss alle" Det synes jeg var en mye bedre løsning enn at han ikke får lov til å spise bare kjøttkaker. Hvordan nekter man ham det da? Tvinger i ham poteter og grønnsaker? Eller nekter ham mat i det hele tatt? Jeg har selv en kresen sønn som ikke spiser poteter og veldig få grønnsaker, og vi jobber med det, men det er ikke noe alternativ å la ham gå sulten. Vil han ikke spise middagen så får han tilbud om tørr brødskive for at alternativet ikke skal være mer spennende. Men å klage på maten er selvsagt uakseptabelt, hadde jeg fått vite at han hadde gjort det hos andre så hadde det blitt slått hardt ned på. Men hadde jeg fått vite at de lot ham gå sulten fordi vi ikke er helt i mål på dette området så hadde jeg ikke sendt ham dit igjen heller. Anonymous poster hash: 613b9...088
klg,2 boys now:) Skrevet 29. april 2016 #10 Skrevet 29. april 2016 Synes det var på sin plass.om ungen gjør det flere ganger så ville jeg sagt rett til gutten at sånn får du ikke oppføre deg.jeg har pratet med din mor om det her å det EE ikke greit
Yellow Brick Road Skrevet 29. april 2016 #11 Skrevet 29. april 2016 (endret) Det synes jeg var en mye bedre løsning enn at han ikke får lov til å spise bare kjøttkaker. Hvordan nekter man ham det da? Tvinger i ham poteter og grønnsaker? Eller nekter ham mat i det hele tatt? Jeg har selv en kresen sønn som ikke spiser poteter og veldig få grønnsaker, og vi jobber med det, men det er ikke noe alternativ å la ham gå sulten. Vil han ikke spise middagen så får han tilbud om tørr brødskive for at alternativet ikke skal være mer spennende. Men å klage på maten er selvsagt uakseptabelt, hadde jeg fått vite at han hadde gjort det hos andre så hadde det blitt slått hardt ned på. Men hadde jeg fått vite at de lot ham gå sulten fordi vi ikke er helt i mål på dette området så hadde jeg ikke sendt ham dit igjen heller. Anonymous poster hash: 613b9...088 Det kunne vi nok ha gjort her i huset også, satt fram noen brødskiver og en pakke smør og sagt at han kunne få brød ved siden av. Min yngste har en venninne som er helt håpløs når det gjelder mat og tydeligvis får lov hjemme til å lempe innpå bare det hun liker. Det nytter ikke hos oss, så når hun er her, er det faktisk ofte jeg må legge maten på tallerkenen når jeg serverer middag for å være sikker på at alle skal få litt av alt. Før jeg begynte med det, endte vi opp med at vi andre fikk litt kjøtt og masse poteter og grønnsaker som hun ikke likte, mens hun satt der med masse kjøtt og alle gulrøttene (for å ta et eksempel). Hun går nok sulten herfra noen ganger, men ikke så sulten at det er noen fare. Hun er ei kjekk jente og det er ellers flott å ha henne i hus, så da har vi løst det på den måten. Endret 29. april 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #12 Skrevet 29. april 2016 Ja, jeg synes at dette var å gå langt over streken og jeg synes at mor og gutten får altfor mye oppmerksomhet på dette. Vennskap og gode relasjoner må vel være viktigere? Jeg har hatt flere her av samme sorten. Da sier jeg bare i en hyggelig tone at han ikke trenger å spise grønnsaker, men at det er to kjøttkaker til hver. Hvis han er mer sulten, kan han få en brødskive litt senere. Hvis han sier æsj, så sier jeg bare vennlig, men meget bestemt at her i huset snakker vi ikke stygt om maten som andre har brukt lang tid på å lage. Be nice!! Dette er bagateller og ikke vits å bli uvenn med noen av den grunn. Tenk så ekkelt for hun mammaen å få høre dette gang på gang. Anonymous poster hash: f392e...e4a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #13 Skrevet 29. april 2016 Det synes jeg var en mye bedre løsning enn at han ikke får lov til å spise bare kjøttkaker. Hvordan nekter man ham det da? Tvinger i ham poteter og grønnsaker? Eller nekter ham mat i det hele tatt? Jeg har selv en kresen sønn som ikke spiser poteter og veldig få grønnsaker, og vi jobber med det, men det er ikke noe alternativ å la ham gå sulten. Vil han ikke spise middagen så får han tilbud om tørr brødskive for at alternativet ikke skal være mer spennende. Men å klage på maten er selvsagt uakseptabelt, hadde jeg fått vite at han hadde gjort det hos andre så hadde det blitt slått hardt ned på. Men hadde jeg fått vite at de lot ham gå sulten fordi vi ikke er helt i mål på dette området så hadde jeg ikke sendt ham dit igjen heller. Anonymous poster hash: 613b9...088 Altså. SELVSAGT får han spise de kjøttkakene som er beregnet til han. Det at han ikke får spise seg mett på kjøttkaker betyr ikke at jeg nekter han de som er beregnet til han. Forstår ikke logikken i at jeg skulle nekte han tre kjøttkaker når han helst vil ha fem. Anonymous poster hash: 391a9...d0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #14 Skrevet 29. april 2016 Ja, jeg synes at dette var å gå langt over streken og jeg synes at mor og gutten får altfor mye oppmerksomhet på dette. Vennskap og gode relasjoner må vel være viktigere? Jeg har hatt flere her av samme sorten. Da sier jeg bare i en hyggelig tone at han ikke trenger å spise grønnsaker, men at det er to kjøttkaker til hver. Hvis han er mer sulten, kan han få en brødskive litt senere. Hvis han sier æsj, så sier jeg bare vennlig, men meget bestemt at her i huset snakker vi ikke stygt om maten som andre har brukt lang tid på å lage. Be nice!! Dette er bagateller og ikke vits å bli uvenn med noen av den grunn. Tenk så ekkelt for hun mammaen å få høre dette gang på gang. Anonymous poster hash: f392e...e4a Jeg har gjentatte ganger sagt at han ikke får si æsj og har forsøkt i en hyggelig tone ett år nå å skape god stemning. Ikke ett eneste måltid har foregått uten sure miner, æsj, furting og setninger som "mamma er mye snillere" Jeg klarer å holde maska en til to ganger i uka. Men 10 dager med en helg fri mellom blir for mye. Anonymous poster hash: 391a9...d0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #15 Skrevet 29. april 2016 Altså. SELVSAGT får han spise de kjøttkakene som er beregnet til han. Det at han ikke får spise seg mett på kjøttkaker betyr ikke at jeg nekter han de som er beregnet til han. Forstår ikke logikken i at jeg skulle nekte han tre kjøttkaker når han helst vil ha fem. Anonymous poster hash: 391a9...d0a Beklager, da mistforstod jeg, siden du skrev at han ikke fikk spise bare kjøttkaker. Men oppførselen hans er jo et kapittel for seg selv, og mye verre enn det at han ikke vil spise tilbehøret. Etter det du skrev i siste innlegg tror jeg at jeg ville sendt ham bort fra bordet og sagt at han kunne komme tilbake og spise når han klarte å oppføre seg. Anonymous poster hash: 613b9...088
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #16 Skrevet 29. april 2016 Må tilføye at jeg tror han er mer matredd og visuelt kresen. Han har spist potetstappe med mass blomkål uten å merke det smaker anderledes. Og han har spist ovnsbakt potet som egentlig er kålrot og bedt om påfyll. Som jeg sa er gutten fin å ha i hus ellers men han sliter meg ut med ufin oppførsel ved bordet. Jeg klarer fint å svelge kameler en gang i uka men ikke hver dag. Og skal gutten bli bedre må åpenbart moren også på banen da mine tilnærminger til å lære han bordskikk ikke virker. Anonymous poster hash: 391a9...d0a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #17 Skrevet 29. april 2016 Ja, jeg synes at dette var å gå langt over streken og jeg synes at mor og gutten får altfor mye oppmerksomhet på dette. Vennskap og gode relasjoner må vel være viktigere? Jeg har hatt flere her av samme sorten. Da sier jeg bare i en hyggelig tone at han ikke trenger å spise grønnsaker, men at det er to kjøttkaker til hver. Hvis han er mer sulten, kan han få en brødskive litt senere. Hvis han sier æsj, så sier jeg bare vennlig, men meget bestemt at her i huset snakker vi ikke stygt om maten som andre har brukt lang tid på å lage. Be nice!! Dette er bagateller og ikke vits å bli uvenn med noen av den grunn. Tenk så ekkelt for hun mammaen å få høre dette gang på gang. Anonymous poster hash: f392e...e4a Jeg synes det høres ut som om HI har vært mer enn nok tålmodig!! Helt seriøst så trengte moren å høre dette. Synes hun faktisk er veldig frekk som sender ungen sin til hi så ofte. Anonymous poster hash: 17cd0...63c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #18 Skrevet 29. april 2016 Masse kred til deg. Du høres ut som en flott mor! Det er ikke alle som hadde vært så tålmodige. Gutten trenger næring og det virker det som han får hos dere. Jeg tror han kommer til å forandre seg til det bedre om han fortsetter å spise hos dere❤☺ Anonymous poster hash: bd799...25d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #19 Skrevet 29. april 2016 Min sønn har en kompis som er sånn. Men det løser jeg enkelt med at han får smake på maten vi har, så spiser han det han liker. Blir han ikke mett, kan han få en brødskive. Lager ikke noe styr ut av det, og overser klaging. Så nå er det veldig lite klaging. Min sønn liker faktisk ikke poteter, det har han aldri gjort. Men han spiser ellers mye variert mat, liker det meste av fisk, elsker sushi. Men jeg har fått mange reaksjoner på at han ikke liker potet. Og det er ikke gøy, når andre foreldre skal ha så fokus på at han ikke liker potet, når han liker så mye annet. Anonymous poster hash: 1a21d...32a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #20 Skrevet 29. april 2016 Min sønn har en kompis som er sånn. Men det løser jeg enkelt med at han får smake på maten vi har, så spiser han det han liker. Blir han ikke mett, kan han få en brødskive. Lager ikke noe styr ut av det, og overser klaging. Så nå er det veldig lite klaging. Min sønn liker faktisk ikke poteter, det har han aldri gjort. Men han spiser ellers mye variert mat, liker det meste av fisk, elsker sushi. Men jeg har fått mange reaksjoner på at han ikke liker potet. Og det er ikke gøy, når andre foreldre skal ha så fokus på at han ikke liker potet, når han liker så mye annet. Anonymous poster hash: 1a21d...32a Jeg har full forståelse for å ikke like ting. Det er ting jeg også ikke liker. Det er kombinasjonen mor som mener han bare kan få noe annet og ufin oppførsel han ikke legger av seg etter gjentatte beskjeder. Jeg har vært streng, pedagogisk og også sendt han fra bordet en gang. Neste måltid er alt glemt og har starter igjen. Liker ikke, æsj, kan jeg få sjokoladepålegg, jeg vil ha fem osteskiver, jeg liker bare loff jeg. Listen over ting han sier er uendelig lang desverre. Anonymous poster hash: d810c...d8e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #21 Skrevet 29. april 2016 Ut i fra det du beskriver nedover i tråden, så er det helt greit det du gjorde. Vi har ikke hatt slike tilfelle som du beskriver ved vårt middagsbord, men om vårt eller lånebarn ikke oppfører seg, så får de "samme" behandling uansett. Det gjelder selvsagt ikke før de er husvarme. F.eks. jenta som slikker tallerknen ren, får ikke tilsnakk ved første besøk, men når hun har vært hos oss noen ganger, så får hun beskjed om at vi skyller og vasker tallerknene, så hun behøver ikke å slikke den f.eks. Anonymous poster hash: 8f024...000
Fandens Oldemor Skrevet 29. april 2016 #22 Skrevet 29. april 2016 Jeg synes du har løst dette på en mye bedre måte enn hva jeg hadde klart.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #23 Skrevet 29. april 2016 Synes det var helt rett gjort av deg. En ting hvordan han snakker hjemme til sin mor men hos andre skal man ha folkeskikk. Så klart kjekt at barn føler seg hjemme,men det fins likevel grenser. Og en ting om fks du har gulrøtter og erter til middagen og barnet sier neitakk til erter fordi det ikke liker erter men liker gulerøtter. Men kjenner igjen det og ha kresent barn men vi er veldig opptatt av at det ikke er fint og si æsj og at man fint takker nei og dersom man ikke har smakt det før kan man be om litt for og se om man liker det. Det er klart lov og ikke like ting men man trenger ikke si det så høyt eller på en uhøflig måte. Så håper kansje moren tok det litt til seg og jobber med barnet på dette. Forstår ikke at foreldre ikke er opptatt av oppdragelse på hvordan barnet oppfører seg hos andre. Anonymous poster hash: bc287...6ea
Gjest Antarctica Skrevet 29. april 2016 #24 Skrevet 29. april 2016 Du var ikke for streng, du skulle ha gjort det for lenge siden. Er ikke rart hun er flau. Det skal hun da også være, hvis hun ikke gidder å oppdra barnet til å bli et sivilisert menneske som andre orker å ha i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå