Gå til innhold

10 år og sengevæter.. Alternativer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har forsøkt minirin, med noe effekt, men fortsatt noe tiss på natta. Kanskje et par tørre netter i løpet av to uker.

Nå vil legen i gang med alarm og uten bleie, men jeg kjenner det kommer til å ta på for meg, for kjemper også mot en depresjon og søvn er et problem fra før.

Så kom jeg til å tenke på kiropraktor? Eller andre alternativer?

Noen som har blitt god ved andre måter?

Så vondt at de skal slite med den tissingen ... :/

Anonymous poster hash: 46bc9...53b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi puttet alarmen inni bleien... Klippet et lite hull til den. Gikk samtidig til kiropraktor. Datteren min ble tørr om natten, men usikker på hva som gjorde utslaget. ☺

Anonymous poster hash: ca271...f46

Skrevet

Alarm fungerte veldig bra på min datter. Har du en mann som kan ta ansvaret på natten?

Anonymous poster hash: 9946b...61d

Skrevet

Men hvis det er effektivt så har dere igjen for det :) Og en 10 åring klarer å ordne seg selv? Legg frem ny underbukse, og evnt ha kladd i senga,blir det uhell kan 10 åringen fint aste kladden selv, ta på ny bokser også legge seg igjen. Uten at du må opp.

Anonymous poster hash: fb4cc...ba3
Skrevet

Har forsøkt minirin, med noe effekt, men fortsatt noe tiss på natta. Kanskje et par tørre netter i løpet av to uker.

Nå vil legen i gang med alarm og uten bleie, men jeg kjenner det kommer til å ta på for meg, for kjemper også mot en depresjon og søvn er et problem fra før.

Så kom jeg til å tenke på kiropraktor? Eller andre alternativer?

Noen som har blitt god ved andre måter?

Så vondt at de skal slite med den tissingen ... :/

Prøv osteopat!

Her har ingen hatt effekt av kiropraktor, og jeg sverger til osteopaten vi bruker. Det måtte flere behandlinger til, men det ble bra etter en mnd med behandling.

Samme problem og samme alder her. Slet også med å være tørr på dagtid.

Du er ikke alene!

Hvorfor vil han ta bort bleia? Er det fordi den absorberer så bra at han ikke kjenner at han blir våt? Ta i så fall på han en boxer innapå bleia, da kjenner han det.

Regner med du gjør dette fra før, men skriver likevel.

Ha ei ekstra dyne klar i tilfelle uhell, og to lag med kladd og laken.

Da river gutten av det øverste laget med laken og kladd, og så er der ett nytt klart under. Så finner han den nye dyna si 👍🏻

Tar tre minutter, og han klarer det selv. En kan ikke forvente at han skal kunne skifte på senga selv midt på natta i søvnørska.. Og han trenger søvn han og.

Håper det ordner seg for dere, det er veldig hemmende å ha dette problemet. Overnatting hos kompiser og andre blir også veldig vanskelig. Trøst deg med at det går over!

Økte dere styrken med minirin?

Anonymous poster hash: 4bf0f...ea6

Skrevet

Ville prøvd både akupunktur og kiropraktor.

Bestekompisen til eldste sønnen min var sengevæter, han hadde alarm på telefonen sin og sto opp for å gå på do mellom ett og to på natta, da gikk det som regel greit.

Først nå i 9.klasse har han blitt helt tørr. Nå klarer han seg gjennom natta ved å drikke litt lite om kvelden og tisse som det siste han gjør før han legger seg, da holder han seg tørr til morgenen nå.

Anonymous poster hash: 37ca7...0f5
Skrevet

tusen takk for gode tips og råd. Jeg har ingen mann, og to barn til, så det er utfordrende. Men vil så gjerne hjelpe han. Legen sa vel egentlig bare til oss at han måtte slutte med bleie, var ikke greit å gå m bleie. Han har økt dosen med minirin ja, og jeg har lovet han en ting han ønsker seg hvis han hadde klart 5 dager uten tiss på natta. Legen sier også at han ikke må vekkes for å gå på do om natta. Han sover veldig tungt. Hvis jeg tar han opp for å tisse, husker han det aldri på morgenen. Han har en onkel som var sengevæter til tenårene (såvidt jeg vet) på farsside, så er kanskje "arvelig"?

Igjen, takk for tips om ekstra dyner og kladder... ting jeg ikke hadde tenkt på...

En annen ting er vel at når han tisser seg ut (også de gangene han ikke har hatt bleie) så våkner han ikke... Så sånn sett er vel alarm lurt.

Må man henvises til kiropraktor?

hi

Skrevet

Nei, du trenger ingen henvisning til kiropraktor, men det er ikke alle som jobber med barn så du må finne en som gjør det. På senteret der jeg har vært hos kiropraktor er det 4 kiropraktorer men bare en av dem har spesialisert seg på barn.

Hvorfor skal du ikke vekke han? Det skjønner jeg ikke, det må jo være bedre å vekke han så han tisser i do enn at han tisser i senga i søvne? Det med premie er jo også helt meningsløst når han ikke våkner av å måtte på do, det kan han jo overhodet ikke noe for og har ingenting med flinkhet å gjøre...

Som sagt har kompisen til sønnen min slitt med det samme, sønnen min og et par gutter til i klassen har vært klar over problemet så det er disse han har delt rom med på leirskole o.l. Han har klart å holde senga tørr ved å sette på alarmen på telefonen og stå opp for å tisse, men han har jo vekt kompisene på rommet i samme slengen når "flyalarmen" hans som de kaller det har gått midt på natta.

Det er arvelig med sengevæting ja.

Anonymous poster hash: 37ca7...0f5
Skrevet

tusen takk for gode tips og råd. Jeg har ingen mann, og to barn til, så det er utfordrende. Men vil så gjerne hjelpe han. Legen sa vel egentlig bare til oss at han måtte slutte med bleie, var ikke greit å gå m bleie. Han har økt dosen med minirin ja, og jeg har lovet han en ting han ønsker seg hvis han hadde klart 5 dager uten tiss på natta. Legen sier også at han ikke må vekkes for å gå på do om natta. Han sover veldig tungt. Hvis jeg tar han opp for å tisse, husker han det aldri på morgenen. Han har en onkel som var sengevæter til tenårene (såvidt jeg vet) på farsside, så er kanskje "arvelig"?

Igjen, takk for tips om ekstra dyner og kladder... ting jeg ikke hadde tenkt på...

En annen ting er vel at når han tisser seg ut (også de gangene han ikke har hatt bleie) så våkner han ikke... Så sånn sett er vel alarm lurt.

hi

Min er som din, sover ekstremt tungt! Våkner heller ikke når han er våt.

Vi fikk ikke minirin, fordi legen mente alarm måtte prøves først. Jeg KAN ikke ha alarm på ham. Det er to barn på samme rom, og jeg selv i en annen etasje, et tredje barn i naborommet som ikke må vekkes (en annen sykdomstilstand) og min egen situasjon er litt som din, jeg har i følge legen mild depresjon og sliter også med søvn. Jeg kan ikke ha at alarmen vekker hele huset klokka 03.00 når jeg selv kanskje endelig er sovnet, og tre barn skal på skolen 08.00...

Men det jeg gjør er å ta han opp HVER natt like før jeg selv går i seng. I begynnelsen måtte jeg hale han opp, og han husket det ikke om morgenen, men nå er han etter hvert lettere å vekke, og en sjelden gang svarer han når jeg kommer at han allerede har vært på do. Så søvnmønsteret kan endres.

Anonymous poster hash: b5184...cb1

Skrevet

hi

Belønning hjelper ikke da det ikke er en bevisst handling, for han vil jo være tørr på natta?

Sengevæting er arvelig ja.

Alarm er lurt når de er motivert og alarmen kan hjelpe hjernen til å tolke tissetrengt-signalene. Vi hadde en periode flere laken utenpå hverandre, lett å ta av dersom en skulle bli våt. Man kan også få kladder og andre tingfra apoteket på blå resept, gull verdt! (og det håper eg virkelig legen din har sagt).

Håper du har vært på sykehuset for utredning.

Hos oss ble det plutselig slutt med sengevæting når han var 8

Skrevet

Min er som din, sover ekstremt tungt! Våkner heller ikke når han er våt.

Vi fikk ikke minirin, fordi legen mente alarm måtte prøves først. Jeg KAN ikke ha alarm på ham. Det er to barn på samme rom, og jeg selv i en annen etasje, et tredje barn i naborommet som ikke må vekkes (en annen sykdomstilstand) og min egen situasjon er litt som din, jeg har i følge legen mild depresjon og sliter også med søvn. Jeg kan ikke ha at alarmen vekker hele huset klokka 03.00 når jeg selv kanskje endelig er sovnet, og tre barn skal på skolen 08.00...

Men det jeg gjør er å ta han opp HVER natt like før jeg selv går i seng. I begynnelsen måtte jeg hale han opp, og han husket det ikke om morgenen, men nå er han etter hvert lettere å vekke, og en sjelden gang svarer han når jeg kommer at han allerede har vært på do. Så søvnmønsteret kan endres.

Da sover du og gutten på samme rom. Alarm har en veldig god virkning på mange barn, utrolig at en ikke gidder finne løsninger.

Og ja, jeg har selv hatt sengevæter.

Skrevet

BUP kan hjelpe. De bruker en type hypnose som er svært effektivt mot sengevæting. Be om henvisning!

Skrevet

Da sover du og gutten på samme rom. Alarm har en veldig god virkning på mange barn, utrolig at en ikke gidder finne løsninger.

Og ja, jeg har selv hatt sengevæter.

Idiot.

Løsningen er at jeg selv vekker ham og sender ham på do i stedet for å vente på at alarmen vekker alle og sender ham på do. En mye bedre løsning for alle. Og ja, du har sikkert hatt sengevæter selv, men du har ikke bodd i mitt hus.

Skrevet

Idiot.

Løsningen er at jeg selv vekker ham og sender ham på do i stedet for å vente på at alarmen vekker alle og sender ham på do. En mye bedre løsning for alle. Og ja, du har sikkert hatt sengevæter selv, men du har ikke bodd i mitt hus.

Kaller man virkelig andre for idiot?

Anonymous poster hash: b129a...42a

Skrevet

Kaller man virkelig andre for idiot?

Anonymous poster hash: b129a...42a

Nei.

Man gjør et meget sjeldent unntak for sånne cocky bedrevitere som anonym her.

Skrevet

Prøv homeopat!!

Vi har hatt samme problem i huset, prøvde "alt"; minirin, alarm, faste dotider, kiropraktor....

Var våt så og si hver natt dersom vi ikke vekket han.

Etter første behandling hos homeopat har han vært tørr hver natt med ett par unntak!

Anonymous poster hash: 54964...45a

Skrevet

Prøv homeopat!!

Vi har hatt samme problem i huset, prøvde "alt"; minirin, alarm, faste dotider, kiropraktor....

Var våt så og si hver natt dersom vi ikke vekket han.

Etter første behandling hos homeopat har han vært tørr hver natt med ett par unntak!

Anonymous poster hash: 54964...45a

Husker du hva tablettene het?

Har prøvd homeopatisk uten effekt her 😔

Anonymous poster hash: 4e762...7dc

Skrevet

Men forskjellen på å vekke ham i forkant og alarm, er at sistnevnte øker bevisstheten på hva som skjer når han sover. Å vekke ham hindrer uhell, men skaper ikke egenkontroll. Jeg ville prøvd å låne bort andre barn noen netter, og tatt jobben fullt ut i en periode. Det er jo slitsomt sånn som det er også.

Skrevet

Vi puttet alarmen inni bleien... Klippet et lite hull til den. Gikk samtidig til kiropraktor. Datteren min ble tørr om natten, men usikker på hva som gjorde utslaget. ☺

Jeg som skrev dette. Vi fikk beskjed av kiropraktor om å ta barnet på do når vi legger oss. Hun vekkes da helt, for hjernen skal trenes til å tenke at vi tisser når vi er våkne og ikke når vi sover.

Skrevet

Idiot.

Takk for idioterklæringen.

At du vekker han er kun en god løsning for deg, for problemet med sengevæting blir ikke løst.

Men for all del, du gjør som du vil. Men det er ikke det beste for sønnen din.

Skrevet

Husker du hva tablettene het?

Har prøvd homeopatisk uten effekt her 😔

Anonymous poster hash: 4e762...7dc

Husker ikke hva medisinen het men homeopaten vi var hos sa at det finnes 3 ulike homeopatiske medisiner som kan brukes mot sengevæting. Men hvilken som funker avhenger av personlighet og andre ting.

Skrevet

Takk for idioterklæringen.

At du vekker han er kun en god løsning for deg, for problemet med sengevæting blir ikke løst.

Men for all del, du gjør som du vil. Men det er ikke det beste for sønnen din.

Jo, det blir jo det. Men bare litt mer skånsomt enn å skremme vettet av alle, som riktig gjør det ubehagelig for barnet.

At du selv ikke "gidder" å hjelpe barnet ditt på do eller gidder finne "løsninger" som ikke plager alle i huset betyr ikke at du kan mene noe om andres måter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...