Gå til innhold

Førskolekontrollen, hva skjer der?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakker med barnet, sjekker høyde og syn, sjekker det motoriske, og er det legeundersøkelse også mon tro? Noen "oppgaver" de må gjøre som å tegne eller sånt?

Er det slik fremdeles at gutters underliv blir undersøkt? Det er noe jeg i såfall må forberede gutten min på.

Anonymous poster hash: f99ed...27c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er helt standard undersøkelse, som utvikling i fht alder og modenhet. Undersøkelse av underliv er da ikke vanlig så sant det ikke er noe spesielt du eller barnet er usikre på ifht det. Det var ingen ting sånn på de siste kontrollene her og ungen er 5.

Anonymous poster hash: 65b2e...92f
Skrevet

Undersøkelse av underlivet er jo kun for å sjekke om testiklene har kommet ned i pungen. Som oftest gjør de jo det ganske tidlig, så så sant du ikke har fått beskjed på toårskontroll/fireårskontroll at det er et problem er ikke det noe som blir undersøkt nei...

Anonymous poster hash: 8bbcb...0fc

Skrevet

Syn, hørsel og litt prat med helsesøster om forventninger til skolestarten.

Lege lyste i ører og nese, og sjekket også testiklene til mine gutter (det tok to sekunder).

Her får de også vaksine, men mange steder venter de med denne til 2-3 klasse.

Skrevet

Nettopp vært på det, buksa ble ikke så mye som åpnet en gang...

Snakket litt om forventninger til skolen, skrev navnet sitt ( kun fordi han kunne, ikke noe krav om det), tittet i ører og øyne, samt hørte på hjerte. Det var vel det, gikk veldig fort og greit.

Anonymous poster hash: e8aab...a65

Skrevet

Nettopp vært på det, buksa ble ikke så mye som åpnet en gang...

Snakket litt om forventninger til skolen, skrev navnet sitt ( kun fordi han kunne, ikke noe krav om det), tittet i ører og øyne, samt hørte på hjerte. Det var vel det, gikk veldig fort og greit.

Bare legge til at vi veide og målte også

Skrevet

I vår kommune får man et brev i posten på forhånd som man skal gå igjennom med barnet. De spør f.eks: hvilke av disse tingene gjør du alene? Dusje, gå på do, lage mat, handle etc og samme om man gjør noen av tingen sammen med andre/foreldre. Dårlig skjult undersøkelse For å avdekke omsorgssvikt tidlig...

Anonymous poster hash: e5c15...dca

Skrevet

Her var det kun syn og hørselstest, vekt og lengde samt en samtale mellom helsesøster og barnet mitt om hvordan ting fungerer hjemme hos oss (?). Jenta mi hadde gledet seg til den timen, da vi har snakket om den (og barna seg imellom i bhg) og hun gledet seg til å vise hvor stor og flink hun var blitt. I stedet fikk vi bare spørsmål som "hjelper mamma deg med å pusse tenner? (Aldri hatt hull), hva har du på brødskiven? Spiller du mye på Ipad? Leser mamma/pappa godnatt eventyr for deg? Ja for det er viktig at de gjør, går dere turer på søndager? Hva har du på hodet når du sykler? Ligger du I din egen seng? Når spiser du godteri?

Spørsmål til meg mens barnet satt ved siden "røyker dere? Drikker dere alkohol (svarte nei på begge deler) barnet merker på foreldrene når de tar seg et glass osv.

Både jeg og barnet var rimelig skuffet etterpå kan du si.

Anonymous poster hash: c8319...23b

Skrevet

Høyde og vekt. Har barnet noen problemer? Ikke det nei, ha det bra.

Tok 8 minutter fra vi gikk ut av bilen til vi var tilbake i bilen (inkl. 4 minutter gange).

Anonymous poster hash: 456e7...5c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...