Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Tror ikke jeg har vært så irritert noen gang på noen jeg har leid leilighet av som nå! Jeg har bodd i leiligheten i tre måneder. Vannet i sluket i dusjen har rent tregt fra dag en, men det har jo gått greit. Jeg nevnte det for huseier, men har tydeligvis ikke lagt nok vekt på det siden vi ikke har snakket mer om det. Så nå gikk det helt tett og huseier måtte tilkalle rørlegger som fikset problemet. Nå er greia at JEG må betale for rørleggeren. Huseier sier at jeg skulle ha gitt tydeligere beskjed om at det rant tregt. Er det virkelig mulig? Jeg må betale for at det ikke er vannlås i sluket som gjør at det er mulig å rense? Det har jo bodd folk her før meg som MÅ ha hatt samme problem? Anonymous poster hash: 586d1...13f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Du har gitt beskjed, så dette hadde jeg ikke akseptert å betale noe for. Det hadde jeg gitt huseier klar beskjed om! Skriv brev til huseier hvor du skriver når du varslet huseier om problemet, og videre at huseier selv velger å ikke undersøke videre, det må huseier ta på sin regning. Skriv i brevet til huseier at du tar saken videre om han prøver å belaste deg for dette. Du har husleieloven på din side så lenge du har gitt huseier beskjed om problemet. Dette må huseier legge ut for selv! Ikke gi deg, du har ikke gjort noe uansvarlig! Anonymous poster hash: 6192f...75e
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 Du har gitt beskjed, så dette hadde jeg ikke akseptert å betale noe for.Det hadde jeg gitt huseier klar beskjed om! Skriv brev til huseier hvor du skriver når du varslet huseier om problemet, og videre at huseier selv velger å ikke undersøke videre, det må huseier ta på sin regning.Skriv i brevet til huseier at du tar saken videre om han prøver å belaste deg for dette. Du har husleieloven på din side så lenge du har gitt huseier beskjed om problemet. Dette må huseier legge ut for selv! Ikke gi deg, du har ikke gjort noe uansvarlig! Anonymous poster hash: 6192f...75e Men saken er at han mener at jeg ikke har gitt beskjed på en slik måte at det har vært tydelig. Nei, jeg er ikke en person som sier fra med armer og bein, men er heller en slik type som tenker at "ja, ja, at det renner litt tregt er bedre enn at det er tett". Så det hjelper nok lite å ta dette videre. Han vil hevde at jeg ikke har gitt beskjed og trekker dette fra depositumet når jeg nå flytter om kort tid. Ser at jeg har en dårlig sak, men fy søren for en kødd!! Så til alle dere som leier, si fra umiddelbart om det er noe som er feil! Vent ikke til vinduet detter ut, vasken tetter seg eller døra går i vranglås! Si fra om det minste symptom på noe som helst! Anonymous poster hash: 586d1...13f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Med mindre der under rørleggerbesøket ble gjort funn som beviser at du er skyld i problemet, har huseier ingen rett til å kreve deg for en krone. Dette er slik som går under huseier sin plikt til vedlikehold. Anonymous poster hash: 2f9e4...57b
soleia Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Dette skal huseigar betale sjølv, så lenge ikkje du er direkte årsak til problemet.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Rørleggeren sier at årsaken er hår. Ja selvfølgelig tetter et sluk seg pga hår, men det kunne like gjerne tettet seg før jeg flyttet inn som en uke etter at jeg flyttet inn. Huseieren sier at problemet uansett ikke er hans, men den som har tette rør. Anonymous poster hash: 586d1...13f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Dette skal huseigar betale sjølv, så lenge ikkje du er direkte årsak til problemet.Så hvordan får jeg tilbake pengene mine? Jeg måtte avtale at han trakk meg i depositumet som jeg får tilbake i neste måned. Er redd for å lage for mye styr, for da kommer han til å drøye utbetalingen av depositumet. Depositumet ble satt på konto til huseier og ikke på en ordinær depositumskonto. Ja, jeg vet, men jeg var i skikkelig knipe og måtte ha den leiligheten den gangen. Alt har vært ok utenom akkurat dette. Mest lyst til å gi blaffen og tenke at jeg gjorde en feil, men syns dette er så galt. Anonymous poster hash: 586d1...13f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Så hvordan får jeg tilbake pengene mine? Jeg måtte avtale at han trakk meg i depositumet som jeg får tilbake i neste måned. Er redd for å lage for mye styr, for da kommer han til å drøye utbetalingen av depositumet. Depositumet ble satt på konto til huseier og ikke på en ordinær depositumskonto. Ja, jeg vet, men jeg var i skikkelig knipe og måtte ha den leiligheten den gangen. Alt har vært ok utenom akkurat dette. Mest lyst til å gi blaffen og tenke at jeg gjorde en feil, men syns dette er så galt. Anonymous poster hash: 586d1...13f Om depositumet står på huseiers konto og du allerede har gått med på at beløpet trekkes så har du nok ikke noen særlig sak. Hadde du ikke gått med på at beløpet trekkes så hadde du hatt en sak. Jeg ville uansett ha gått videre med det. Du er konfliktsky, Hi! Hvor lenge har du bodd der? Slik jeg forstod deg så var det slik da du flyttet inn og du varslet med det samme? I så fall så er dette noe huseier skal ta utgiften på. Hva med å ta huseier til forliksrådet om han ikke vil gi seg? Eller tilby et forlik om at dere deler rørleggerutgiften? Jeg hadde ikke akseptert å betale for den rørleggeren! Anonymous poster hash: 6192f...75e
Kakao1234 Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Høres ut som noe mine forrige huseiere kunne funnet på... Er mye rart man møter når man skal leie ut, men det er sannelig mange rare utleiere der ute også... :-/ Noen ganger kan man lure på hvorfor det bare er utleier som sjekker referansene på leietaker. Burde vært motsatt også! Du skal naturligvis ikke betale den regningen HI!
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Uten at jeg kan jussen i dette vil jeg tro at huseier er skyld i dette da hår er naturlig slitasje på leiligheten. At han ikke har laget dusjet til å tåle at man dusjer i den er ikke ditt problem. Hadde dette vært en regning du fikk kunne du bestridt den og det var huseier som måtte tatt neste steg, men det blir jo litt vanskeligere nå. Du kan jo kontakte husleie-foreningen eller jussformidlingen å høre med dem om de har noen råd om hvordan du kan få depositumet ditt tilbake. Anonymous poster hash: 78a73...c9c
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 Jeg skulle aldri gått med på å betale for dette, men når en stor mann på nesten 2 meter står over deg og forteller deg at dette burde du ha sagt fra om før det tettet seg helt, så kjenner man at han sikkert har helt rett. Ja, jeg er konfliktsky. Jeg misliker sterkt å krangle med noen. Vil gjerne bare ha fred og ro. Det betyr ikke at jeg ikke vil advare andre og gjerne vil uttrykke min frustrasjon her! Anonymous poster hash: 586d1...13f
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 Rørleggeren sier at årsaken er hår. Ja selvfølgelig tetter et sluk seg pga hår, men det kunne like gjerne tettet seg før jeg flyttet inn som en uke etter at jeg flyttet inn. Huseieren sier at problemet uansett ikke er hans, men den som har tette rør. Anonymous poster hash: 586d1...13f Javisst - og det er jo han selv, det. Rørene er ikke dine, de er hans. For et fjols av en fyr! Anonymous poster hash: c96e8...497
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #13 Skrevet 28. april 2016 Så hvordan får jeg tilbake pengene mine? Jeg måtte avtale at han trakk meg i depositumet som jeg får tilbake i neste måned. Er redd for å lage for mye styr, for da kommer han til å drøye utbetalingen av depositumet. Depositumet ble satt på konto til huseier og ikke på en ordinær depositumskonto. Ja, jeg vet, men jeg var i skikkelig knipe og måtte ha den leiligheten den gangen. Alt har vært ok utenom akkurat dette. Mest lyst til å gi blaffen og tenke at jeg gjorde en feil, men syns dette er så galt. Anonymous poster hash: 586d1...13f Hvis du har ork og krefter så tar du dette til Husleietvistutvalget. Du skal ikke betale for dette, så fremt du ikke har medvirket til at det skjedde. Du sa fra, da og nå. Du har oppfylt din plikt. Anonymous poster hash: 0f453...2ef
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #14 Skrevet 28. april 2016 Du kan lovlig også holde tilbake husleie HI, men det er kanskje litt sent om du flytter derfra nå? Anonymous poster hash: 0f453...2ef
Pobie Skrevet 28. april 2016 #15 Skrevet 28. april 2016 Jeg var i en lignende situasjon da jeg leide. Huseieren bare la rørleggerregningen i postkassen min uten å si noe. Jeg betalte den, men trakk beløpet fra neste husleie med kommentar at det var pga rørleggerregningen. Huseieren sa aldri noe på det.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #16 Skrevet 29. april 2016 Prøvde du å åpne sluker med mudin (eller lignende) før det ble helt tett? Anonymous poster hash: c1df2...4a4
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #17 Skrevet 29. april 2016 Så hvordan får jeg tilbake pengene mine? Jeg måtte avtale at han trakk meg i depositumet som jeg får tilbake i neste måned. Er redd for å lage for mye styr, for da kommer han til å drøye utbetalingen av depositumet. Depositumet ble satt på konto til huseier og ikke på en ordinær depositumskonto. Ja, jeg vet, men jeg var i skikkelig knipe og måtte ha den leiligheten den gangen. Alt har vært ok utenom akkurat dette. Mest lyst til å gi blaffen og tenke at jeg gjorde en feil, men syns dette er så galt. Anonymous poster hash: 586d1...13f Først syns jeg synd på deg. Men du har jo vært utrolig dum angående depositum, ser ikke de pengene igjen. Anonymous poster hash: 0d647...cdf
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #18 Skrevet 29. april 2016 Jeg er utleier selv. Ville aldri falt meg inn å gjøre som din huseier. Når det gjelder reglene: Dersom du sa i fra slik du gjorde, så er det ikke ditt problem, men spørsmålet er om du kan bevise det. Når har du bodd der såpass kort, at det vil nok være sannsyneliggjort at det ikke var din feil. Når det gjelder depositum. Huseier kan da ikke røre depositumskontoen? Den står vel i ditt navn? Hvis ikke, så synes jeg du kanskje bør vurdere å få dette i orden. Depositum skal stå egen konto i ditt navn. Du får ikke røre den uten huseiers godkjennelse. Huseier skal betale for opprettelsen, du skal få rentene av beløpet som står der når du flytter. Anonymous poster hash: 59e26...172
Yellow Brick Road Skrevet 29. april 2016 #19 Skrevet 29. april 2016 (endret) Oj,oj.oj. Her har du mye større problemer enn en rørlegger-regning som huseier vil at du skal betale. Huseieren er en dust, og det er absolutt han som burde ta regningen her. Men det dreier seg tross alt bare om noen penger. Du må enten ta kampen eller ta det som en dyr lærepenge som kan bli enda dyrere om du ikke slutter å være så konfliktsky. For å starte med det enkleste: Du nevner ikke problemer, du legger dem fram i klartekst. Det betyr ikke at du trenger å slå i bordet og kjefte og smelle. For nei, det er ikke bedre (eller høfligere heller om det er det du tror) å si at "det renner litt tregt" enn å si at "Det ser ut som at sluket i dusjen er tett, vannet renner nesten ikke ned" Det må du øve på og lære deg at å gi klare beskjeder er både bedre og viser mer ansvar enn å hinte eller "nevne". Mulig huseier virkelig er en dust og jeg mener klart at han skal ta utgiften, men ja, kan kan godt forstå han når han sier at du ikke har sagt i fra klart nok. For det andre: Å gå med på å sette penger inn på en konto som ikke er en depositumkonto er utrolig dumt, uansett hvor presset situasjonen er. Jo, jeg skjønner at det kan være fristende og at du følte at du var presset, men da må du også regne det som en del av husleie og heller ta det som en positiv overraskelse om du skulle få alt eller noe av det tilbake. Det kan være vanskelig nok å få tilbake depositumet noen ganger, man da kan i alle fall ikke den ene parten ta pengene ut uten å begå en straffbar handling. I tillegg har du gjort en avtale med ham om at han kan trekke det fra "depositumet", da har du jo gått med på at det er ditt ansvar. Du kan selvfølgelig gå tilbake på avtalen, men du har ikke akkurat gjort det enkelt for deg selv her. Høres jeg ut som at jeg setter all skylda på deg her? Jeg gjør ikke det, for det er fremdeles huseiers ansvar. Men når du er så konfliktsky, kan jeg ikke med min beste vilje se at du skal klare å nå fram til huseier her, for skal du det, må du stå opp for deg selv og slutte å bakke ut fordi det er det enkleste. Jeg ville heller ha brukt energien på å jobbe med meg selv sånn at jeg ikke havnet i sånne situasjoner igjen. Det er det ganske stor sjanse for at du kommer til å gjøre, dersom du ikke tar noen grep her. Skal du ta kampen mot huseier, må du begynne å snakke et klart språk, ikke inngå dustete avtaler som bare du taper på, gi en høflig og klar beskjed om at du ikke går med på å betale for rørleggeren og ta det videre til en advokat om huseier ikke gir seg. Du kan selvfølgelig holde igjen husleie, men dsa vil sikkert huseier bare trekke de pengene som du har satt inn på kontoen hans, så det er tvilsomt om du kommer noen vei med det. Det er et forslitt uttrykk, men det du må gjøre her er rett og slett å "gro deg noen baller". Endret 29. april 2016 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #20 Skrevet 29. april 2016 Høres ut som min forrige huseier! Bor du i nærheten av Røa? 😋 Anonymous poster hash: 980da...10d
nasse nøffen Skrevet 29. april 2016 #21 Skrevet 29. april 2016 Jeg leier ut 2 leiligheter, og ville tenkt at det der var min utgift! Uavhengig av hva du har sagt eller ikke...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #22 Skrevet 29. april 2016 Hvorfor bruker du ikke flytende avløprenser, det tar hår , fett og såperenser. Har også en sluk i dusjen som jeg ikke kan rense med å ta opp, men bruker slik avløprenser hver annen mnd ca og det åpner opp fint. Anonymous poster hash: 29d29...42d
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #23 Skrevet 29. april 2016 Du må lære deg å si tydelig ifra med en gang du merker et problem, da er det så mye lettere å fikse enn om det går sin gang og blir tett slik som nå. Er det ikke rist/håroppsamler i dusjen? I så fall be om å få det. Merker du at det renner litt tregt, bruk en flytende avløpsåpner, det ordner som oftest problemet. Tenker at det å rense slukene for hår er leietakers ansvar for vedlikehold (slik som ellers vasking rundt om i leiligheten, rense vannlåsene under vaskene osv), det er vel ditt hår og ikke huseierens:-) Om problemet oppstod med en gang du hadde flyttet inn (vanskelig å bevise i ettertid), så kunne jeg strekt meg til å betalt halve regningen. Anonymous poster hash: 0a52d...41f
MJ<3 Skrevet 29. april 2016 #24 Skrevet 29. april 2016 Dette er huseiers vedlikeholdsplikt. Dersom du har sagt fra og har ditt på det rene så ville jeg nekta plent å betale. Jeg ville dratt han til forliksrådet og lagt frem saken der. Da taper han mest sannsynlig. Jeg har vært i forliksrådet selv med en utleier en gang, han var en skikkelig snik. Han måtte betale alt pluss omkostninger. Var en uforsvarlig pakning som han mente jeg skulle betale egenandel for lekkasje. Lykke til og IKKE gi deg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå