Gå til innhold

Avskaff russefeiring!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dette vi leser og har lest om i avisene de siste dagene beviser at dagens ungdom ikke er voksne nok til å være russ.

Anonymous poster hash: ac4b2...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvor nyansert er medias fremstilling? Den handler jo bare om den mest ekstravagante Oslo-russen. Her starter ikke russetida før i morgen, det er ingen som har buss, de har van-er, sykler, trillebårer. De har ikke kjøpt seg sanger. Og de plager ingen. 

Skrevet

Hva har du lest som tilsier det? Russen nå er ikke annerledes enn det jeg var for 20 år siden som russ.

Anonymous poster hash: 32827...4f9

Skrevet

Enig med Doppler her, skal medias fremstilling av "sossen" fra Oslo vestkant ødelegge russetiden for alle landets russ?

Her er russefeiringen som den alltid har vært, gamle skramlekasser som såvidt blir godkjent for bruk i 2 mnd, musikk fra Spotify på hjemmesnekra anlegg, øl og moro.

Anonymous poster hash: e11d8...47d
Skrevet

To like emner er flettet.

Himmel og hav

Brukermoderator

Skrevet

Vestkant russ? Russen jeg tenker på er ikke fra Oslo. , Fredrikstad og Sarpsborg er også godt i gang med feiringen.

Anonymous poster hash: ac4b2...fd2

Skrevet

Det sa de om oss også da vi var russ, og om ungdommen da min mor var russ. Skulle ikke forundre meg om de sa det da bestemoren min var russ også.

Anonymous poster hash: d1db8...e19

Skrevet

Hva har du lest som tilsier det? Russen nå er ikke annerledes enn det jeg var for 20 år siden som russ.

Anonymous poster hash: 32827...4f9

Jeg også var russ for snart 20 år siden, og vi var ikke det spøtt bedre/værre enn dagens russ...! Håper russen koser seg jeg!😄

Anonymous poster hash: 3ae56...483

Skrevet

Det sa de om oss også da vi var russ, og om ungdommen da min mor var russ. Skulle ikke forundre meg om de sa det da bestemoren min var russ også.

Sokrates sa jo noe tilsvarende for ca 2.500 år siden...

Vi voksne har ALLTID klaget over ungdomsgenerasjonen

Anonymous poster hash: 034ee...d50

Skrevet

For meg som utlending er det ubegripelig hvordan man kan feire noe man ikke har gjort, nemlig tatt tentamen og være ferdig med skolen. Å lage en ukelang feiring ut av det er også helt blåst ut av proporsjoner.

Anonymous poster hash: bffef...38e
Skrevet

Jeg synes russen skal få beholde feiringen for jeg husker hvor kjekt jeg synes denne tiden var :) Men pengebruken har tatt helt av og har nok spredd seg forbi Oslo Vest dessverre. Men det er ikke russen som er problemet her, men deres foreldre. De aller fleste bruker foreldrenes penger selv om noen sikkert tjener noen av pengene selv. Har bør man ta  et oppgjør med pengegaloppen og komme seg ned på et mer fornuftig nivå for dette er bare tull. Har man 100 000 + å kaste bort på russeindustrien burde man heller gi dem til veldedighet om man ikke vil bruke dem til å spare til utdanning, sertifikat, bolig osv 

Anonymous poster hash: f07eb...e2c
Skrevet

Jeg synes pengebruken har tatt av, men jeg tror ikke russen er hverken bedre eller værre enn for f.eks. 20 år siden. Da jeg var russ for 25 år siden var det noen slike busser som man ser mange av i dag. Det er vel bare et uttrykk for at vi generelt sett har fått bedre råd.

MEN så er det jo slik at man har et valg når det gjelder pengebruk. Man må ikke bruke massevis av penger.

For mange er dette med å dele bil, pusse opp den osv osv første steg inn i verden som "voksen" med ansvar for både økonomi og resultat.

Jeg selv hadde en knall russetid og brukte vel egentlig omtrent ikke penger. (Jeg var sjåfør, de andre hadde ikke lappen). Jeg ser at to ungdommer jeg kjenner som er tidlig i 20-årene heller ikke brukte mange kronene på russetiden. De hadde russeklær, russekort og var med på et par fester.

Anonymous poster hash: 71641...e68
Skrevet

For meg som utlending fremstår det som uforståelig at ungdommen skal være drita i 3 uker rett før eksamensperioden. Hos oss er det vanlig med festing ETTER at man har klart eksamen, ikke på den tiden man skal lese for å klare eksamen.

Skrevet

For meg som utlending er det ubegripelig hvordan man kan feire noe man ikke har gjort, nemlig tatt tentamen og være ferdig med skolen. Å lage en ukelang feiring ut av det er også helt blåst ut av proporsjoner.

Anonymous poster hash: bffef...38e

Jeg lurer på det samme, NÅR får man forberedt seg til eksamen når man ligger dritings i russebussen, fester til langt på natt og driver dank helt til 17. mai?

Skrevet

Og hvor nyansert er medias fremstilling? Den handler jo bare om den mest ekstravagante Oslo-russen. Her starter ikke russetida før i morgen, det er ingen som har buss, de har van-er, sykler, trillebårer. De har ikke kjøpt seg sanger. Og de plager ingen. 

Jeg bor i Alta, og både her og i Hammerfest har russen allerede vært på hotellutflukter, ruset bilene sine utenfor vinduene til folk og så videre. Er nok ikke bare Oslo-fenomen. For meg er russ i april det samme som julemarsipan i september, altså alt for tidlig.

Anonymous poster hash: 3e210...40d

Skrevet

Jeg bor i Alta, og både her og i Hammerfest har russen allerede vært på hotellutflukter, ruset bilene sine utenfor vinduene til folk og så videre. Er nok ikke bare Oslo-fenomen. For meg er russ i april det samme som julemarsipan i september, altså alt for tidlig.

Anonymous poster hash: 3e210...40d

Jeg bor også i Alta og det er snakk om fire-fem vaner i den byen her. Det er på ingen måte spinnvilt eller unntakstilstand selvom russen er sluppet løs. Jobber også med en russ som er med på van. Hun skal jobbe ene helgen nå i russetiden og er klar for eksamen. Det er heller ikke sååå mange russ her. De vil nok bli mye tydeligere i bybildet etter søndag. Håper jeg! Synes det er en fin feiring jeg. La ungene slippe seg løs! Eksamen derimot kunne med fordel vært før russetiden som i "gamledager".

Anonymous poster hash: 24aa4...50c

Skrevet

Det er vel ikke russetide  seg selv som er problemet, men den overdrevne feiringen til russ enkelte steder i landet. Jeg jobbet i VGS i Bergensområdet og kjenner ikke igjen noe av det jeg hører andre snakke om. På skolen min er det ingen som har russebuss, de fleste har bare bukse, lue, kort og kanskje en hettegenser. Russen har selv moderert mange av knutene slik at man for eksempel ikke må drikke alkohol i det hele tatt for  ta noen av "drikkeknutene" og edruruss er veldig vanlig. Festene er moderate og det samme er bråket. Vi hører litt til dem en og anen fredagskveld og lørdagskveld, men jeg synes de stort sett oppfører seg eksemplarisk.

Poenget mitt er vel bare at det er litt trist at noen få skal få ødelegge for de mange. At de rike foreldrene ikke klarer å oppdra barna sine skikkelig slik at det er blitt et generelt problem med pengepress og drikkepress noen steder i landet og så skal det gå utover synet på alle ungdommer, også i russetiden.

Anonymous poster hash: 1ea58...a53
Skrevet

Synes  utgangspunktet russefeiringen kunne begynt etter eksamen er ferdig. Datteren min er russ, og de gjør ingenting galt. De koser seg med litt festing i helgene, og spruter litt vann. Er ganske strenge regler her på hva som er tillatt. Russen er godt likt her vi bor, spesielt av småungene. Er stort når russen kommer i barnehagen og har med is ;)

Anonymous poster hash: 05110...10b
Skrevet

Helt ærlig så tror jeg mange av dere har kjøpt medias bilde. Dere snakker om at de bruker hundretusen på feiringen? Sønnen min brukte 7, og han var med på bil som kostet fire.. En bil her hadde totalt på alle tjent 100 000 som de brukte på å fikse opp bilen. Men de var 7 stykker, så det blir ikke så dramatisk det heller. Og den bilen går det gjetord om. Ingen som bor på hotell. De er kanskje på et russetreff i løpet av tida og da er det 6 mil unna. 

Men jeg er helt enig i at feiringen kunne vært utsatt til etter eksamen. Men vi kan ikke ha eksamen før 17. mai og da forsvinner liksom sjarmen. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Bestefaren min var russ i 1936. De færreste i Norge hadde mulighet til å bli russ. Det var snakk om et begrenset antall i hele landet, noen hundre til sammen i de byene som hadde gymnasier. Deres fokus på fester og fyll var en etteraping av studentenes fester. De feiret "det å være akademisk borger", å ha gjort noe intellektuelt (examen artium) og å være ferdig med 5-6 år MER utdannelse enn gjennomsnittsnordmannen. Deres russeaviser holdt en riktig snobbete tone, fordi de ville holde på en distinksjon mellom seg og den gemene hop. Dessuten startet feiringen natt til 17.mai, og varte til 17.juni, da eksamenssensuren falt. At de få hundre bråket om nettene da kan ikke helt sammenlignes med 30-40.000 ungdommer med egne busser, biler og store russetreff...

Skrevet

Jeg er enig med Doppler. Jeg synes det er noe moralistisk og snerpete i det å tro at all russ er som det verste man får se i media. Allerede da jeg var russ, var det noen som tok den helt ut, og som brukte altfor mye penger. Han som var russepresident på min skole, var russ for andre gang fordi han strøk i flere fag fordi han festet så voldsomt den første gangen. Er sannelig ikke sikker på om han stod i alle fag andre gang heller... 

Av de ungdommene jeg kjenner (og det er en del siden jeg har en datter som er russ neste år), er det noen som bruker masse penger, som er på stor buss, som har fått spilt inn egen låt og som har kjøpt inn alt som finnes av utstyr og klær. Og så er det veldig mange som ikke deltar i full skala, som ikke er med på noen bil i det hele tatt og som nok er mer moderate enn det jeg var. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...