Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 I en klasse et det 28 elever. Forholdet mellom antall jenter og gutter er 4:3 A) Hvor mange jenter er det i klassen? Det begynner to nye gutter i klassen. Hva er forholdet mellom jenter og gutter nå? Anonymous poster hash: fe664...7df
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Det hjelper deg jo ingenting å få svarene her. Du må finne noen som kan sette seg med deg å lære deg hvordan du må tenke. Alle de oppgavene du har lagt ut nå er forholdsvis enkel matte og viktig for at du skal skjønne vanskeligere ting senere og da hjelper det ikke at noen har skrevet svaret på et forum. Anonymous poster hash: 1cd3d...cfa
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 1) For hver gang du har fire jenter har du tre gutter. Tilsammen blir det 7 elever. Det er 28 elever i klassen, 7 går opp i 28 med fire. Fire ganger 4 = antall jenter. Fire ganger tre = antall gutter. 2) Måten jeg tenker er å se på 1), tallene du hadde gikk opp i fire. Hadde det vært fire nye gutter som startet så hadde det blitt 4:4, men i stedenfor må du dele 2 på 4, dvs. 0,5. Dermed blir forholdet mellom jenter og gutter 4:3,5. Regnestykkene får du sette opp selv Anonymous poster hash: 3f68f...927
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Hi her, du har helt rett og jeg vet jeg må søke mattehjelp til datteren min. Vil bare så gjerne kunne hjelpe henne. Anonymous poster hash: fe664...7df
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Se for deg en kake. Den kan du dele i 28 kakestykker. Så står kaka en stund, og bitene smelter litt sammen. Du skjærer nye stykker, 7 stykk. Du ser at 4 av de inneholder jordbær og 3 er uten. Ser du for deg kaka? Inne i de 7 nye bitene kan du skimte linjene etter de opprinnelige. Hvor mange opprinnelige kakestykker har jordbær? Tegn!!! Brøk er lett når du knekker koden. Anonymous poster hash: 2cc37...cf2
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Hi her, du har helt rett og jeg vet jeg må søke mattehjelp til datteren min. Vil bare så gjerne kunne hjelpe henne. Anonymous poster hash: fe664...7df Hvis du legger ut alle disse oppgavene for å kunne hjelpe datteren din med leksene, så gjør du henne egentlig en bjørnetjeneste. Hun lærer ikke noe av at du forklarer henne ting du egentlig ikke skjønner selv. Det kan gå bra, eller hun kan enten lære ting feil, eller verst av alt begynne å føle at matten er vanskeligere enn den egentlig er. Jeg skjønner at du mener det vel, men det kan ende opp med den blinde som hjelper den halte. Det er ikke et nederlag å ikke kunne hjelpe med alle leksene. Mine foreldre ga opp matteleksene mine på barneskolen, og jeg har endt opp som mattelærer. 😊 Anonymous poster hash: fccb9...1e3
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Hi her, du har helt rett og jeg vet jeg må søke mattehjelp til datteren min. Vil bare så gjerne kunne hjelpe henne. Anonymous poster hash: fe664...7df I kommunen her jeg bor har de leksehjelp, lurer på om det er Røde Kors som arrangerer det. De som bruker tilbudet er visst veldig fornøyd, tror det er to ganger i uken her. Kanskje det kan være noe for datteren din? Du får en del kritikk her, Hi, men jeg synes det er bra at du prøver å hjelpe henne, om enn på en alternativ måte , inntil du har skaffet henne annen hjelp Anonymous poster hash: 3f68f...927
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 I en klasse et det 28 elever. Forholdet mellom antall jenter og gutter er 4:3 A) Hvor mange jenter er det i klassen? Det begynner to nye gutter i klassen. Hva er forholdet mellom jenter og gutter nå?Anonymous poster hash: fe664...7df Hei, 4:3 leses 4 mot 3 eller forholdet mellom noe. Eks for hver fjerde jente er det tre gutter. Tegn så 28 streker og forsøk å dele de inn i riktig antall jenter mot gutter. Kan være enklere å forstå når man illustrerer. Etterpå legger dere på to guttestreker og teller opp og ser om dere finner det nye forholdet. Viktigste er at datteren din forsøker å tenke ut et svar, så kan hun spørre læreren i morgen om hun hadde tenkt riktig eller om det var noe hun ikke forstod. Lettere for lærere å forklare når eleven har forsøkt å løse oppgaven/tenkt på det. Da vet læreren hva som eventuelt må forklares bedre:) Lykke til! Anonymous poster hash: f136b...c9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå