Gå til innhold

Legemiddelregning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg hadde eksamen på sykepleie i går.

Den ene oppgaven var at vi skulle finne ut hvor mange mg pasienten hadde fått av å ha på et plaster i 325 min.

Svaret er 245,7mg hadde pasienten fått.

Jeg avrundet ikke dette svaret til 246mg, da 245,7mg er dosen pasienten faktisk har fått.

Er det noen som tror jeg kommer til å stryke pga dette? 

Anonymous poster hash: 134d9...e3a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. På skolen vår mente de at jo mer nøyaktig desto bedre. Men vet at skoler opererer forskjellig da:)

Anonymous poster hash: cc9ec...502

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. På skolen vår mente de at jo mer nøyaktig desto bedre. Men vet at skoler opererer forskjellig da:)

Anonymous poster hash: cc9ec...502

Nei, det opereres forskjellig flere steder også på fasiter fra skolen. Noen steder står det at man ikke MÅ runde av, fordi det er den faktiske dosen pasienten har fått. Oppgaven dreier jo sei om hvor mye mg pasienten har fått fra plasteret etter 325min 

Skrevet

Ikke tatt den prøven men har lært at man runder ikke av om man ikke får beskjed om å gjøre det.

Anonymous poster hash: 0ad16...965

Skrevet

Ikke relevant, men hvilket plaster gir mg/min? Har bare vært borti mcg/t, evt mg/24-timers, men da er det så få mg at det faktisk blir mcg/t

Anonymous poster hash: 06853...a84

Skrevet

Ikke relevant, men hvilket plaster gir mg/min? Har bare vært borti mcg/t, evt mg/24-timers, men da er det så få mg at det faktisk blir mcg/t

Plasteret avgir 9 mikrogram per kg per min. Altså plasteret avga 9 mikrogram  * 84kg = 756 mikrogram per minutt. 

Plasteret var på i 325 minutter. 756mikrogram * 325 min = 245700 mikrogram. Vi skulle avgi svaret i mg. 

756/1000 = 245,7mg. 

Skrevet

Skjønner det, var bare nysgjerrig på hvilket type plaster det var :)

Skrevet

Hei,

Jeg hadde eksamen på sykepleie i går.

Den ene oppgaven var at vi skulle finne ut hvor mange mg pasienten hadde fått av å ha på et plaster i 325 min.

Svaret er 245,7mg hadde pasienten fått.

Jeg avrundet ikke dette svaret til 246mg, da 245,7mg er dosen pasienten faktisk har fått.

Er det noen som tror jeg kommer til å stryke pga dette?

Anonymous poster hash: 134d9...e3a

Dersom det ikke spesifikt står rundt av, eller dere pleier å regne med riktig antall signifikante siffer (som jeg ikke vet hva blir i din oppgave, da jeg ikke har sett oppgaven), så ville jeg påklagd en evt stryk.

Anonymous poster hash: d69c4...285

Skrevet

Man skal jo ikke runde av når det kommer til plaster

Skrevet

Plasteret avgir 9 mikrogram per kg per min. Altså plasteret avga 9 mikrogram * 84kg = 756 mikrogram per minutt.

Plasteret var på i 325 minutter. 756mikrogram * 325 min = 245700 mikrogram. Vi skulle avgi svaret i mg.

756/1000 = 245,7mg.

Hvordan vet plasteret hva pasienten veier?

Anonymous poster hash: aad18...d74

Skrevet

Hvordan vet plasteret hva pasienten veier?

Anonymous poster hash: aad18...d74

Du tuller nå?

Anonymous poster hash: b38e5...c6f

Skrevet

Du tuller nå?

Anonymous poster hash: b38e5...c6f

Lurer på det samme. Forstår at doseringen skal rekne ut som antall mikrogram pr kg per time. Men plasteret gir jo i fra seg like mye uavhengig av hva pasienten veier

Anonymous poster hash: 909cf...310

Skrevet

Er det et oppdiktet plaster som blir laget for alle forskjellige kg?

Skrevet

Lurer fortsatt på hva plasteret heter, jeg er så nysgjerrig :)

Skrevet

Lurer på det samme. Forstår at doseringen skal rekne ut som antall mikrogram pr kg per time. Men plasteret gir jo i fra seg like mye uavhengig av hva pasienten veier

Har forøvrig ikke vært borti et plaster som gir så store mengder.

Skrevet

Det er selvfølgelig en infusjon. Dopamin. Skrevet feil. Spørsmålet var avrundingen

Skrevet

Ikke jeg heller :) Lest og blandet sammen oppgaver, men jeg mener selvfølgelig infusjon.

Skrevet

Lurer fortsatt på hva plasteret heter, jeg er så nysgjerrig :)

Plasteret finnes nok ikke :P Har selvfølgelig skrevet feil :) Blandet oppgavetekster. 

Det er snakk om infusjon :) Og lurte på avrundingen. Skrev at pasienten fikk 245,7 mg og runder ikke opp til 246mg fordi spørsmålet var hva pasienten faktisk hadde fått. 

Skrevet

Det er selvfølgelig en infusjon. Dopamin. Skrevet feil. Spørsmålet var avrundingen

Er det et oppdiktet plaster som blir laget for alle forskjellige kg?

Hehe, en skulle tru det :) Men blandet sammen oppgavetekster, og et er selvfølgelig snakk om infusjon.

Skrevet

Plasteret finnes nok ikke :P Har selvfølgelig skrevet feil :) Blandet oppgavetekster. 

Det er snakk om infusjon :) Og lurte på avrundingen. Skrev at pasienten fikk 245,7 mg og runder ikke opp til 246mg fordi spørsmålet var hva pasienten faktisk hadde fått.

Okei, om det er infusjon så kan det være mange typer som avgir den mengden og den kan man også stille inn på antall kg til pas. Så da er jeg ikke lengre nysgjerrig :) og at du ikke avrundet der var helt riktig av deg å gjøre. Så det spørsmålet består du på. :)

Skrevet

Okei, om det er infusjon så kan det være mange typer som avgir den mengden og den kan man også stille inn på antall kg til pas. Så da er jeg ikke lengre nysgjerrig :) og at du ikke avrundet der var helt riktig av deg å gjøre. Så det spørsmålet består du på. :)

I denne oppgaven var det snakk om dopamin.  Ble usikker fordi noen mener at en skal avrunde pga matematiske regler. 

Men jeg ser ikke nødvendigheten med å avrunde et slikt tall, da dette er det pasienten faktisk har fått. 

Skrevet

Skjønner det, men i den oppgaven er det riktig å ikke avrunde. Jeg har bestått medikamentregning i 2008 :)

Skrevet

Skjønner det, men i den oppgaven er det riktig å ikke avrunde. Jeg har bestått medikamentregning i 2008 :)

Så fint å høre. Virker som om ulike skole har ulik praksis på dette også. 

Jeg vet at alle de andre svarene mine er riktig og føler jeg har veldig god kontroll. Jeg synes det er veldig merkelig å skulle stryke på å skrive den faktiske dosen pasienten har fått. 

Skrevet

Ville vore idioti å stryke deg for å vere for nøyaktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...