Gå til innhold

Hvorfor får dere flere barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere hverken har tid, har råd eller lyst til å gå i redusert stilling slik at hverdagen går bedre?

Hvorfor lar dere små barn være i bhg fra 7-16 hver dag?

Eller komme hjem fra skolen til tomt hus hver dag...

Dere blir sikkert fornærmet nå. Men hvorfor ikke ordne seg slik at en kan jobbe redusert i en periode når barna trenger det som mest?

Mitt inntrykk er at mange( ikke alle altså) jobber 100% og stresser veldig i hverdagen. Barna får lange dager og er slitne.

Men få flere barn, ja det gjør de..

Er det verd det?

Jeg tenker nei. Barna mangler noe de første leveåra, og som videreutvikler det i puberteten. Og så er kjøret igang.

Tenker dere aldri på verdiene de skal få i oppveksten sin. Tryggheten, ha god tid, samtalene, det å bli sett og se, slappe av, lære seg å kjede seg.

Ja, alt en stressa hverdag ikke viser?

Igjennom jobben min møter jeg utrolig mye psykiatri og ungdom med dårlig barndom av forskjellige grunner...

Det mange mangler er trygghet og det å bli sett..

Jeg syns folk må tenke litt.

Det å gi penger løser for å lette samvittigheten gjør ingenting.

Anonymous poster hash: 0df12...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi jeg er grunnleggende uenig med deg i at barna våre behøver at noen av oss jobber redusert.

Anonymous poster hash: 948a8...822
Skrevet

Dette er moralistisk viss - vass, som skal få deg til å føle deg betre enn andre mødre.  Ein kan vere ein god forelder sjølv om ein er i full jobb, - eller dårleg forelder som heimeverande.  Studier viser og at barn av mødre som jobbar har det minst like bra som barn av heimeverande mødre, og gjer gjer det gjerne betre i det lange løp. 

http://www.vl.no/2.615/barn-med-mor-i-fulltidsjobb-trives-best-1.68258

Det er mange yrke som ikkje eignar seg så godt til deltidsarbeid.  Eg er sjølv glad for at eg har høve til å jobbe litt redusert, men dette fordi det gjev meg litt meir tid med ungane og mindre stress i kvardagen, og gjer meg ikkje til noko betre mor enn andre mødre.

Gjest Antarctica
Skrevet

Fordi vi ikke elsker barna så høyt som du elsker dine. Det vil si at vi er dårligere mødre, altså dårligere mennesker enn du. Du kommer til himmelen, det gjør ikke vi, fordi du klarte å gjøre alt rett i ditt jordiske liv og være et ekte Godt Menneske. Kudos! Og lykke til i himmerike!

Skrevet

Fordi vi ikke opplever hverdagen som stress selv om vi begge jobber 100% Vi har begge mulighet til å styre arbeidsdagen vår i noe grad selv, og jobber ofte noen av timene på kvelden når ungene er lagt.

Selv om du har liten kapasitet og strever med å mestre både å være arbeidar og forelder gjer ikkje vi det!

I tillegg trur er det ikkje slik at det å ha meir tid saman med foreldre er det som skapar trygge born. Det er foreldra si evne til å sjå barnet, setje grenser og annerkjenne barnet som skapar trygg tilknytning, ikkje antal timar!

Skrevet

Null dårlig samvittighet. Gjør masse med barna hver ettermiddag og alle helger. Og ja, livsstilen vår koster penger og vi liker det sånn. Elsker å ta med barna på hotellhelger, parker og til utlandet. Det er vårt valg og barna forstår verdien av å ha glede av det man tjener.

Og det blir ikke mindre tid til hvert barn selv om de er flere, så skjønner ikke logikken din.

Skrevet

Fire barn, jobber 100% begge to, mannen jobber skift, barna er i bhg fra 8.00-15.30. Livet er fredelig og godt fordi vi ikke fyrer opp alt og melder barna på alt som er av aktiviteter. Hvorfor skal jeg jobbe redusert?!

Anonymous poster hash: 73968...678

Skrevet

Fire barn, jobber 100% begge to, mannen jobber skift, barna er i bhg fra 8.00-15.30. Livet er fredelig og godt fordi vi ikke fyrer opp alt og melder barna på alt som er av aktiviteter. Hvorfor skal jeg jobbe redusert?!

Anonymous poster hash: 73968...678

Skrevet

Den mest institusjonaliserte generasjonen som noen sinne har vært (dagens ungdom) ruser seg mindre og jobber mer med skolen enn noen gang før. Ikke røyker de og ikke drikker de... Så logikken tilsier at du tar feil da. At institusjonaliseringen av barndommen er dårlig. Men det beror jo på hvilken målestokk man bruker.

Da jeg var liten begynte ikke barna i bhg før de var 3 år. Da var dét in. Men før det gikk vi jo i park og hos dagmamma og var hos bestemødre, og opplevde i det hele tatt en god del brudd i relasjoner. Jeg synes det er bedre at barna er i bhg med de samme menneskene i mange år jeg. Synes det høres helt topp ut. Særlig hvis de får begynne på skole sammen også. Da blir det jo nesten som søsken. Helt fantastisk spør du meg.

Anonymous poster hash: 0d659...ce8

Skrevet

Kanskje endel har lyst på flere barn selv om de ikke har mulighet til å gå ned i stillingsprosent? Ikke alle ønsker å være barnløse eller bare ha enebarn selv om de har en jobb som ikke passer med deltidsarbeid.

Anonymous poster hash: 74bd4...90f

Skrevet

Fordi vi ikke elsker barna så høyt som du elsker dine. Det vil si at vi er dårligere mødre, altså dårligere mennesker enn du. Du kommer til himmelen, det gjør ikke vi, fordi du klarte å gjøre alt rett i ditt jordiske liv og være et ekte Godt Menneske. Kudos! Og lykke til i himmerike!

Nå sa vel ikke jeg at jeg gjør det riktige?

Jeg har selv jobbet 100% frem til nå nylig. Samme med mannen.

Jeg jobber skift, så barnet får mindre bhg tid, pga kan levere sent, og innimellom ha fridager.

Jeg ser bare mange som blir levert tidlig og hentet sent, dag ut og dag inn. Og så får de flere barn, og det samme skjer der.

Og når helga kommer skal de ta igjen alt det tapte med å fly rundt på weekendturer, tivoli, leos lekeland og allskens aktiviteter som helga har å by på.

Så er det manndag, og full gass fra tidlig morgen til sent på kveld.

Jeg er ikke perfekt, men jeg fatter likevell ikke de som sliter ut barna, de må jobbe, da de ikke har råd til å jobbe redusert, og så produserer de både 3 og 4 barn.

Sjønnte jeg fikk reaksjoner. Men har tenkt på dette mye.

Hjertet mitt blør for utslitte barn.

Skrevet

Du vet, vi kan ikke alle ha hjemmeskole i Odalen...

Anonymous poster hash: fee0b...33c

Skrevet

Null dårlig samvittighet. Gjør masse med barna hver ettermiddag og alle helger. Og ja, livsstilen vår koster penger og vi liker det sånn. Elsker å ta med barna på hotellhelger, parker og til utlandet. Det er vårt valg og barna forstår verdien av å ha glede av det man tjener.

Og det blir ikke mindre tid til hvert barn selv om de er flere, så skjønner ikke logikken din.

Hehe.. Er nok litt slike foreldre jeg sikter litt til.

Der barna aldri får slappe av fordi foreldrene skal aktivisere de ihel i helgene😉

Skrevet

Skjønner ikke hva du mener med utslitte barn? Venter nr.3 og mine barn er i bhg og sfo fra litt over 7 og til 16. Dette fordi jeg ikke kan jobbe redusert da mitt yrke/utdannelse er noe lavt lønt. Men mine barn har det helt topp, de trives med venner i bhg og sfo og hadde vel krangla hverandre ihjel om de skulle vært sammen mer enn de er😁 pluss kjedet seg med mamma eller pappa. Det vi gjør i helgene er å dra på hytta, kunne uansett ikke gjort det i ukedagene og være med familie og venner.

Syns vi har det helt fint, de klager ikke lg sier ikke at de ikke vil i bhg/sfo.

Men ja, kunne tenkt meg litt lengre morgener,men det går ikke da dagen på jobb starter på morran.

Anonymous poster hash: 9164f...a43

Skrevet

Jeg jobber skift, så barnet får mindre bhg tid, pga kan levere sent, og innimellom ha fridager.

Jeg ser bare mange som blir levert tidlig og hentet sent, dag ut og dag inn. Og så får de flere barn, og det samme skjer der.

Og når helga kommer skal de ta igjen alt det tapte med å fly rundt på weekendturer, tivoli, leos lekeland og allskens aktiviteter som helga har å by på.

Jeg er ikke perfekt, men jeg fatter likevell ikke de som sliter ut barna, de må jobbe, da de ikke har råd til å jobbe redusert, og så produserer de både 3 og 4 barn.

Ja, vi jobber. Vi liker å jobbe. Liker å pusse opp huset vårt. Liker å 'Fly rundt på weekendturer', som til opplysning (for den som ikke har skjønt gleden av å reise) både berikende, avslappende og morsomt. Vi liker livet vårt, barna er glade og fornøyde og absolutt ikke slitne.

Du dømmer ut i fra antagelser og generaliseringer. Hva med å innse at ikke alle ønsker å leve som deg?

Skrevet

Skjønner det med at barn kan bli slitne, og det skal man jo ta hensyn til, men vi er litt overopptatt av det i Norge tror jeg. I mange kulturer og til mange tider har det vært helt vanlig for barn å være sammen med mange personer hele døgnet. I stedet for å ta dem ut av bhg, burde vi heller legge til rette for mer hvile i bhg, gjennom rutiner og arkitektur som sørger for plasser å trekke seg tilbake osv. Som sagt er det ikke noe unaturlig i å omgås mange mennesker store deler av dagen. Familiene har aldri vært så små som i forrige generasjon.

Skrevet

Den mest institusjonaliserte generasjonen som noen sinne har vært (dagens ungdom) ruser seg mindre og jobber mer med skolen enn noen gang før. Ikke røyker de og ikke drikker de... Så logikken tilsier at du tar feil da. At institusjonaliseringen av barndommen er dårlig. Men det beror jo på hvilken målestokk man bruker.

Da jeg var liten begynte ikke barna i bhg før de var 3 år. Da var dét in. Men før det gikk vi jo i park og hos dagmamma og var hos bestemødre, og opplevde i det hele tatt en god del brudd i relasjoner. Jeg synes det er bedre at barna er i bhg med de samme menneskene i mange år jeg. Synes det høres helt topp ut. Særlig hvis de får begynne på skole sammen også. Da blir det jo nesten som søsken. Helt fantastisk spør du meg.

Nå møter undommen veggen, fordi de ikke klarer å være så perfekte som de ønsker. De ruser seg på amfetaminpreparater for å klare å være oppe lenger å lese, eller trene.

De føler seg stygge og sliter med selvbildet. Selvskader seg selv, da de har det så vondt inni seg. Bruker beroligende for å slappe av. Får angstanfall pga prestasjonsangst..

Nei, det blir faktisk bare mere og mere av dette.

Før røykte de og drakk hjemmebrendt. Drakk litt cola og spiste burger. Nå kan de ikke det, alt er usunnt, de spiser ikke mye, men trener som om djevelen er rett bak dem.

Jeg blir mørkredd over samfunnet barna våre skal vokse opp i.

Derfor tenker jeg at foreldrene må hjelpe de med gode verdier, trygghet og ro, og ikke bare stress og jag.

Skrevet

Nettopp derfor har vi valgt å være barnløse.

Anonymous poster hash: b1d05...32c

Gjest Antarctica
Skrevet

Mitt blør også for dem som har det vondt, men er det du beskriver virkelig et så utbredt problem? De barna som virkelig lider er da ikke de som har to foreldre som jobber. De med to arbeidsledige foreldre har det generelt verre, og får generelt en verre fremtid. Se på statistikken i stedet for å se på din egen ideologi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...