Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Jeg skriver på en veldig muntlig måte om det er riktig ord. Hvordan kan jeg bli flinkere til å skrive på en bedre måte? :-( Anonymous poster hash: a6837...ca3
Gjest Antarctica Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Jeg skriver på en veldig muntlig måte om det er riktig ord. Hvordan kan jeg bli flinkere til å skrive på en bedre måte? :-( Anonymous poster hash: a6837...ca3 Hva mener du med en muntlig måte? Hvis du skriver på dialekt bør du bli mer bevisst på å moderere mot skriftspråket i stedet, men du tenker kanskje på noe annet?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 Jeg mener at jeg skriver rett ut det jeg tenker, på en u-akademisk måte. Anonymous poster hash: a6837...ca3
Gjest Antarctica Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Jeg mener at jeg skriver rett ut det jeg tenker, på en u-akademisk måte. Anonymous poster hash: a6837...ca3 Mener du at det passer dårlig i f eks en oppgavebesvarelse?
Marriet Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Jeg tror jeg forstår hva du mener, jeg skriver også veldig muntlig innimellom, men har heller ingen problemer med å skrive et formelt brev hvis jeg må. Man må bare bli bevisst språket rett og slett. Jeg er mye bedre på å formulere meg skriftelig i de periodene jeg leser mye. Så kanskje det hjelper deg og? Jeg leser mye skjønnlitteratur i ferier og sånn og da er jeg også bedre på å skrive
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Det er faktisk veldig "in" å skrive det jeg tror du mener med "muntlig". Det heter klarspråk og alle offentlige etater jobber for å få dette til.. Det betyr at du skriver lettfattelig og forståelig. Anonymous poster hash: 09ac7...d89
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Ved å lese mye. Alle kan bli flinkere til å skrive dersom man leser mer. Ubevisst tar man til seg ord, syntaks osv som man overfører til sin egen skrivestil. Da er det selvsagt viktig at du leser ting av kvalitet, ikke blogger, kiskromaner og nettavisen og sånt Anonymous poster hash: e561c...b29
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Du blir bedre på formelt språk av å lese god faglitteratur. Anonymous poster hash: b3eeb...8d9
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Da skal du klappe deg selv på skulderen. Jeg jobber som kommunikasjonsrådgiver i et forskningsmijø, og jeg bruker mye tid på å få kollegaene bort fra kronglete og papirknitrende språk. Jeg får dem blant annet til å lese tekstene sine høyt for seg selv, nettopp for å luke ut ting det føles unaturlig å si. Hvis du vil bli bedre til å skrive fag anbefaler jeg at du leser for eksempel forskning.no, eller aviser som aftenposten. Det finnes også mye litteratur og på nett om skriveteknikk. Les skjønnlitteratur og finn ut hvilken språkform som tiltaler deg. Det er også lurt å sortere hva man skal si først, så ikke alt kommer hulter til bulter. Anonymous poster hash: 0f881...db7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå