Gå til innhold

Er det lov?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en nettavis så jeg en reklame for et legesenter, som reklamerte med at de bare har kvinnelige gynekologer. Jeg skjønner at det ikke er forbudt å nevne det dersom de tilfeldigvis bare har kvinnelige ansatte, men hva hvis de får en stilling ledig? De kan vel ikke la være å ansette en mannlig gynekolog fordi de ønsker å bare ha kvinnelige gynekologer?

Anonymous poster hash: c19a9...081
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Var det en stillingsannonse, da? For hvis ikke kan de jo reklamere med at alle ansatte er keivhendte og rødhårede, om de vil.

Skrevet

Var det en stillingsannonse, da? For hvis ikke kan de jo reklamere med at alle ansatte er keivhendte og rødhårede, om de vil.

Reklame, som jeg skrev. Og spørsmålet mitt var altså om de kan velge å ansette en kvinne fremfor en mann i fremtiden, fordi de vil kunne fortsette å reklamere med at de bare har kvinnelige gynekologer. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Reklame, som jeg skrev. Og spørsmålet mitt var altså om de kan velge å ansette en kvinne fremfor en mann i fremtiden, fordi de vil kunne fortsette å reklamere med at de bare har kvinnelige gynekologer.

En helt hypotetisk spørsmålsstilling, altså? Om hvis de en vakker dag skal ansette noen flere, og om de da kan be om kun kvinnelige søkere i tilfelle de muligens har lyst til å bruke annonseteksten på nytt? Her var det minst tre hvis'er som gjør problemstillingen litt søkt...

Skrevet

En helt hypotetisk spørsmålsstilling, altså? Om hvis de en vakker dag skal ansette noen flere, og om de da kan be om kun kvinnelige søkere i tilfelle de muligens har lyst til å bruke annonseteksten på nytt? Her var det minst tre hvis'er som gjør problemstillingen litt søkt...

I all verden, det var da veldig så vrang du skulle være? Lurer du aldri på noe rent hypotetisk? Spørsmålet er vel enkelt nok: Kan en arbeidsgiver velge å kun ansette personer av ett kjønn fordi de ønsker å reklamere med nettopp det? Har problemer med å tro at for eksempel et taxiselskap kan velge å ikke ansette kvinner fordi de ønsker å reklamere med at de kun har mannlige sjåfører...

Skrevet

I all verden, det var da veldig så vrang du skulle være? Lurer du aldri på noe rent hypotetisk? Spørsmålet er vel enkelt nok: Kan en arbeidsgiver velge å kun ansette personer av ett kjønn fordi de ønsker å reklamere med nettopp det? Har problemer med å tro at for eksempel et taxiselskap kan velge å ikke ansette kvinner fordi de ønsker å reklamere med at de kun har mannlige sjåfører...

Enig, det var ikke noe spesielt søkt eller rart over det spørsmålet. Noen har glede av å vri og vrenge på alt for å få det til å fremstå som dumt. 

Svar til HI: Nei, så vidt jeg vet er det ikke lov. 

Anonymous poster hash: 03679...06e

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg skjønner hva du spør om, men jeg skjønner ikke hvorfor du tror det er et stort poeng for en bedrift å skulle reklamere med det samme for all framtid?

Skrevet

Jeg skjønner hva du spør om, men jeg skjønner ikke hvorfor du tror det er et stort poeng for en bedrift å skulle reklamere med det samme for all framtid?

Jeg har ikke tatt stilling til om det er et stort poeng. Det var noe jeg kom til å lure på da jeg så reklamen. Rent hypotetisk, som vi alt har fastslått.

HI

Skrevet

Nei, det vil ikke være lovlig å annonsere etter kun kvinnelige gynekologer i en stillingsannonse.

(Jeg har undret meg over det samme hos firmaet Trafikk-jentene som driver med veiarbeid og greier rundt i Oslo, litt kinkig med bedriftsnavnet om de må ansette en mann).

Anonymous poster hash: df3dc...525
Skrevet

Jeg er faktisk litt usikker. Jeg veit faktisk ikke, men tror ikke det er lov å skrive i en stillingsannonse at kun kvinnelig søkere blir vurdert. Kjønnsdiskriminering er jo som kjent ikke lov. Men at diskriminering forekommer er jo en kjent sak. Kvinner i fertil alder, mennesker med annen etnisk bakgrunn eller folk med ikke-norske navn er bare noen av de som ofte diskrimineres. Ofte kommer også arb.giver unna med det fordi man selvsagt ikke opplyser om at det er derfor man ikke får jobben. Er det tilfelle at de kun ønsker kvinnelige gynekologer til sin praksis så får de nok det til. Man kan jo i stillingsannonser oppfordre f.eks kvinner til å søke. Noe som igjen kanskje hindrer en del menn i å prøve seg fordi det allerede ikke virker som det er noen vits.

Skrevet

Man har ikke lov å skrive i anonsen at dame, mann, kristen, muslim, hvit, sort, heterofil, homofil osv xxxx søkes til stilling som xxxx.

Men, når søkeprosessen er i gang så velges oftest den som passer best inn på arbeidsplassen og er best kvalifisert. At da noen blir silet ut allerede i papirdunken er heilt normalt og absolutt ikke ulovlig. (Så sant det ikke er i offentlig sektor, der er det kun ansiennitet og kvalifikasjoner som telles)

Anonymous poster hash: ec9b6...1ea

Skrevet

De kan ikke skrive i en stillingsannonse at de bare vil ha kvinner, men det er da sikkert en privat praksis, så da kan de jo ansette nøyaktig den de vil.
"Personlig egnethet" heter det ;)

Skrevet

De kan ikke skrive i en stillingsannonse at de bare vil ha kvinner, men det er da sikkert en privat praksis, så da kan de jo ansette nøyaktig den de vil.

"Personlig egnethet" heter det ;)

Enig. I tillegg så vil jeg tro at det er lite trolig at en slik bedrift annonserer etter ny kollega. Slike stillinger vil gjerne gå via jungeltelegrafen, de bruker kontaktnettet sitt for å finne ny medarbeider, eller noen som ønsker å jobbe der tar kontakt og viser at de er interessert hvis det blir en åpning.

Fordi de trolig ikke vil trenge å annonsere for å få nye medarbeidere så vil de nok ikke måtte ta stilling til problemstilingen.

Anonymous poster hash: 7966d...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...