Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Vi har lån på hus og bil og studielån og 3 barn. Per i dag så går vi i minus hver mnd pga høyt forbruk, men samtidig greier vi liksom ikke spare inn heller. Vi har ikke prøvd hardt da. Vi har greie inntekter. Nå har vi tenkt på og behov for å kjøpe større hus, og vil da få mer (mye mer) i lån. Ifølge bankens beregninger så skal det gå helt fint, men kjenner jeg blir nervøs når jeg vet at vi da skal ut med flere tusen mer pr mnd i lån. Og det går vel litt ekstra i begynnelsen med nytt hus også tenker jeg, med diverse man trenger... Mannen sier det går seg til og at vi kommer til å tilpasse forbrueket etter hva vi da har igjen å rutte med. Men er det så enkelt? Føler vi kommer til å havne helt på etterskudd og plutselig innse at dette har vi ikke råd til (og da er det jo "for sent"). Noen med gode råd eller tips? Anonymous poster hash: e27d3...ce8
Fandens Oldemor Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Da må dere jo helt klart lære dere å bruke etter evne først, og se at dere klarer det. Hvis selv banken mener at dere har råd til mer i lån (kalkulatoren deres er STRENG!), så er det jo noe helt på trynet med hvordan dere disponerer penger hvis dere klarer å havne i minus hver måned.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 Dere klarer ikke å tilpasse forbruket i forhold til det dere har i dag, så hvorfor skulle dere klare det når dere får enda mer i utgifter? Dere må først ta tak i økonomien nå, så dere ikke går i minus og klarer å spare opp. Ta for all del ikke opp mer i lån. Dette lukter luksusfellen Anonymous poster hash: c5aa3...c6d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Det er uforsvarlig så lenge dere går i minus hver måned (da lever dere jo allerede over evne). Lær å gå i pluss hver måned først, så kan dere tenke på å skaffe dere høyere utgifter etterpå! Hvis dere hver måned i flere år går i minus kvalifiserer dere omtrent til luksusfellen- kandidater i handlingsmønstrene dere følger! Hvorfor skulle dere plutselig lære å gå i pluss etter dere har fått høyere utgifter hvis dere ikke kan lære det nå? Ikke lur dere selv! Legg om mønstrene og lær å spare først, så kan dere flytte med god samvittighet etterpå! Anonymous poster hash: b133c...557
Elsker livet Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Ville først hatt en plan på hvor vi skulle kutte i kostnadene. Det er ikke noe som bare går seg til om man ikke gjør noe aktivt.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Ja, det er veldig økonomisk uansvarlig! Hvor er logikken med å ta opp mer i lån når dere allerede går i minus hver mnd? Dere vil jo bare ende opp med å gå enda mer i minus og til slutt ende med å tvangsselges det nye huset. Dette er noe av det dummeste jeg har hørt/lest.. Anonymous poster hash: d2927...b44
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Økonomisk uansvarlig? Ja, SELVFØLGELIG!! Anonymous poster hash: 100ac...719
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Luksusfellen neste. Idioter. Anonymous poster hash: 8abeb...d1a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Ja,det er det. Dere må bli voksne, høres ut som noen fjortiser. Først må dere lære dere å spare. Sett av et fast beløp hver mnd på egen konto. Lag dere felles regningskonto, der dere setter av et stort beløp hver mnd til regninger og huslånet deres. Sett inn mere enn dere skal, da enkelte mnd har mere regninger. Eller, sett inn det dere må ut med på et evt større hus. Da ser dere om dere klarer det. Si opp alle filmkanaler og ukeblader. Innkjøpsstopp av sminke og ting til boligen. Ingen flere kähler hus.. Kjøre mindre og mere smart. Skriv ukemeny, og handle inn en til 2 ganger pr uke. Etter noen mnd, ser dere om dere klarer det. Anonymous poster hash: a6a7b...8e8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Luksusfellen neste. Idioter. Anonymous poster hash: 8abeb...d1a Du var jo en solstråle! Og veldig flink til å svare konstruktivt! Anonymous poster hash: e27d3...ce8
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 Da er det på tide å gjøre den kjedelige jobben. Ta fram kontoutskrifter fra de siste 4 mnd. Åpne et regneark og skriv inn hva dere bruker penger på. lag en kolonne for hver gruppe, som lån, mat, klær, frisør, mobil+tv+internett, forsikringer, kommunale avgifter, strøm og så videre. Se hvor dere overforbruker. Og gjør noe med det. Eller la være å kjøpe hus.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 Luksusfellen neste. Idioter. Anonymous poster hash: 8abeb...d1a Skikkelig godt svart ass! Tror hi får mye igjen av svaret ditt! Tommel 👍 opp! Ohhhh yesssss! Anonymous poster hash: 90f3a...377
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #13 Skrevet 28. april 2016 Da er det på tide å gjøre den kjedelige jobben. Ta fram kontoutskrifter fra de siste 4 mnd. Åpne et regneark og skriv inn hva dere bruker penger på. lag en kolonne for hver gruppe, som lån, mat, klær, frisør, mobil+tv+internett, forsikringer, kommunale avgifter, strøm og så videre. Se hvor dere overforbruker. Og gjør noe med det. Eller la være å kjøpe hus. Sitter med det nå faktisk:) Anonymous poster hash: e27d3...ce8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #14 Skrevet 28. april 2016 Dere klarer ikke å tilpasse forbruket i forhold til det dere har i dag, så hvorfor skulle dere klare det når dere får enda mer i utgifter? Dere må først ta tak i økonomien nå, så dere ikke går i minus og klarer å spare opp. Ta for all del ikke opp mer i lån. Dette lukter luksusfellen Anonymous poster hash: c5aa3...c6d Fordi da MÅ vi gjøre noe. Det gjør vi ikke nå... Det går jo rundt. Vi går jo ikke mye i minus og ikke hver mnd. Anonymous poster hash: e27d3...ce8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #15 Skrevet 28. april 2016 Fordi da MÅ vi gjøre noe. Det gjør vi ikke nå... Det går jo rundt. Vi går jo ikke mye i minus og ikke hver mnd. Anonymous poster hash: e27d3...ce8 Nei, det er ikke gitt. Hvorfor tror du så mane ender opp på luksusfellen? De MÅ jo også gjøre noe, men sløser likevel. Hadde aldri gamblet på den måten! Anonymous poster hash: d2927...b44
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #16 Skrevet 28. april 2016 Fordi da MÅ vi gjøre noe. Det gjør vi ikke nå... Det går jo rundt. Vi går jo ikke mye i minus og ikke hver mnd. Anonymous poster hash: e27d3...ce8 Nei, det er ikke gitt. Hvorfor tror du så mane ender opp på luksusfellen? De MÅ jo også gjøre noe, men sløser likevel. Hadde aldri gamblet på den måten! Anonymous poster hash: d2927...b44
Mia_73 Skrevet 28. april 2016 #17 Skrevet 28. april 2016 Absolutt uansvarlig. Dere klarer ikke å begrense forbruket deres nå, har dere mer lån betyr det bare at minuset hver måned er større en nå. Endre forbruksmønster er ikke noe som skjer av seg selv, det krever innsikt og viljestyrke for gjennomføring til. Dere må ikke finne på å ta opp lån før dere har spart opp en større sum. Og disse pengene skal ikke være vondt å spare men en selvfølge, for det skal jo bli deres hverdag.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #18 Skrevet 28. april 2016 Nå har jeg satt opp utgifter, og ved å kutte bort barnas bokklubber, vår filmklubb, andre unødvendige abonnementer, impulskjøp på diverse nettsteder, begrense spising ute, begrense litt når det gjelder mat og polvarer, kutte spa og ansiktsbehandlinger pluss litt til så sparer vi inn mye mer enn det vi trenger til mere lån! Da er teorien på plass hvertfall, så får vi sette det ut i praksis:) Hushjelpen beholder jeg!! Flere sparetips tas imot med takk! Anonymous poster hash: e27d3...ce8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #19 Skrevet 28. april 2016 Oj. Du snakker! Anonymous poster hash: 61f65...2f9
Fandens Oldemor Skrevet 28. april 2016 #20 Skrevet 28. april 2016 Kutt nå heller hushjelp enn barnas bokklubber...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2016 #21 Skrevet 29. april 2016 Kutt nå heller hushjelp enn barnas bokklubber... For det bestemmer du? Heller rent hus enn enda et lass med bøker de uansett ikke leser. Bedre å kjøpe inn bøker de vil ha! Anonymous poster hash: e27d3...ce8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå