Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Vi skal i konfirmasjon og i innbydelsen står det både når det begynner i kirken og nå det begynner i festlokalet etterpå. Vi bor et lite stykke unna begge deler, det er meldt dårlig vær, vi er ikke kjent og har bare mulighet til å kjøre en bil. Vi skal til familie, men noen vi ikke normalt har kontakt med og vi kjenner dem derfor veldig dårlig. Saken er at vi har en ungdom med Tourettes og ADHD som blir veldig urolig og utilpass i stor forsamlinger. Han gjør ikke noe nummer ut av noe på noen måte, men bruker enormt mye krefter på å sitte i ro og holde tilbake tics. Hvis han virkelig må klarer han å sitte i ro slik en god stund, men det koster mye. Etter kirken er det jo også lang middag med taler, sang osv hvor det også er forventet at en på hans alder skal sitte i ro. Nå lurer jeg rett og slett på om det er greit å la være å komme i kriken, men heller rett til selskapet etterpå? Jeg vil i så fall gi beskjed om dette og kanskje opplyse om grunn til konfirmantens mor. Eller bør vi gå uansett og satse på at ungdommen "overlever"? Anonymous poster hash: e19fc...791
sug lut Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Jeg ville latt ham slippe, det høres ut som noe som vil ta på altfor mye og ødelegge resten av dagen, og da kanskje latt en av dere voksne holde ham med selskap mens den andre går i kirken?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 Jeg ville latt ham slippe, det høres ut som noe som vil ta på altfor mye og ødelegge resten av dagen, og da kanskje latt en av dere voksne holde ham med selskap mens den andre går i kirken? Det blir litt enten eller. Enten må alle seks gå, eller alle la være. Dersom det hadde vært fint vær kunne han, og ev. min mann, vært utenfor/gått en tur i nærområdet mens jeg og de andre barna var inne, men det er meldt skikkelig drittvær og da blir ikke det så aktuelt. Ikke at dårligvær normalt er en grunn til å være inne, men nå er det jo dresskode og pensko. Han kan liksom ikke sitte i bilen i 1-1,5 time heller synes jeg, han vil jo bli veldig rastløs av det også. Men det er en god nok grunn til å la være synes du? Det vil i så fall være en lettelse, for jeg vet hvordan det er for ham når han blir for sliten av å holde igjen tics lengde. HI Anonymous poster hash: e19fc...791
TinaK 1990 Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Ut fra det du beskriver ville enhver oppegående sjel ha forståelse for dette....
Gjest Antarctica Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Ikke gå i kirka. Hva skal dere dit for...? Hovedpersonen merker det neppe. Selskapet er viktigere.
TPK Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Høres helt greit ut. Ingen som merker hvem som er i en fullstappet kirke uansett. Men jeg ville gitt beskjed og forklart meg på forhånd.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Høres helt greit ut. Ingen som merker hvem som er i en fullstappet kirke uansett. Men jeg ville gitt beskjed og forklart meg på forhånd. Ja, det skal jeg selvsagt gjøre! Takk til dere som ar svart, litt godt å se at dere alle synes dette er helt greit. Vi har ventet med å avgjøre noe til vi visste mer om været, men nå å vi bestemme oss og gi beskjed synes jeg. HI Anonymous poster hash: e19fc...791
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Trodde ikke engang alle fikk lov til å komme i kirken? Nei, uansett NULL problem at dere dropper det! Supert bare at dere tar turen for å komme i selskapet:) Anonymous poster hash: ac045...a1a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Jeg har aldri gått i kirken bare for jeg er invitert til konfirmasjonen. Tror det ville blitt veldig fult i kirken om alle gjestene skulle gått i kirken. Anonymous poster hash: 6b5f9...cea
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Trodde ikke engang alle fikk lov til å komme i kirken? Nei, uansett NULL problem at dere dropper det! Supert bare at dere tar turen for å komme i selskapet:) Anonymous poster hash: ac045...a1a Vi er i hvert fall invitert dit, det var derfor jeg følte litt at vi egentlig måtte gå. Men svarene deres er veldig beroligende og jeg skjønner at det er greit å la være uten å ha så dårlig samvittighet for det. Takk! HI Anonymous poster hash: e19fc...791
sug lut Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 Det blir litt enten eller. Enten må alle seks gå, eller alle la være. Dersom det hadde vært fint vær kunne han, og ev. min mann, vært utenfor/gått en tur i nærområdet mens jeg og de andre barna var inne, men det er meldt skikkelig drittvær og da blir ikke det så aktuelt. Ikke at dårligvær normalt er en grunn til å være inne, men nå er det jo dresskode og pensko. Han kan liksom ikke sitte i bilen i 1-1,5 time heller synes jeg, han vil jo bli veldig rastløs av det også. Men det er en god nok grunn til å la være synes du? Det vil i så fall være en lettelse, for jeg vet hvordan det er for ham når han blir for sliten av å holde igjen tics lengde. HI Anonymous poster hash: e19fc...791 Jeg synes det er en veldig god grunn, og det tror jeg nok vertskapet også forstår. Sammen med lang reisevei blir det jo da naturlig at dere alle kommer direkte, ja. Det viktige er at dere vil feire med dem.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 Vi har konfirmant nå til helgen. Vi blir ca 40 personer i selskapet og jeg regner med at under halvparten kommer i kirken. I innbydelsene har vi skrevet når gudstjenesten begynner og når selskapet begynner. Da tenker vi at det er opp til hver enkelt om de vil gå i kirken først eller komme rett i selskapet. Uavhengig av diagnoser og evt andre omstendigheter. Anonymous poster hash: 609e5...398
Kakao1234 Skrevet 28. april 2016 #13 Skrevet 28. april 2016 Ut i fra det du skriver, så synes jeg dere kan droppe kirken. Blir bare en belastning for dere. Men synes du skal si ifra til konfirmantens foreldre. Hører noen sier det noen steder er begrensede plasser i kirken, så da kan jo noen andre gjester få deres plass.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #14 Skrevet 28. april 2016 Ut i fra det du skriver, så synes jeg dere kan droppe kirken. Blir bare en belastning for dere. Men synes du skal si ifra til konfirmantens foreldre. Hører noen sier det noen steder er begrensede plasser i kirken, så da kan jo noen andre gjester få deres plass. Jeg har nå gitt beskjed og det var ingen problem Godt å få ordnet dette synes jeg, slapper mer av nå og gutten selv ble veldig lettet over å slippe. Tusen takk for alle svar! HI Anonymous poster hash: e19fc...791
Elsker livet Skrevet 28. april 2016 #15 Skrevet 28. april 2016 Når det er så mange som fremdeles konfirmeres er det som oftest et kapasitetproblem for kirkene. Så de ber de som ikke står konfirmanten veldig nært å ikke komme i kirken den dagen, slik at de nærmeste skal få plass.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #16 Skrevet 28. april 2016 Jeg hadde droppet det. Syns du har en virkelig god grunn. Anonymous poster hash: 106f6...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå