Gå til innhold

Grim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om guttenavnet Grim?

Anonymous poster hash: 83319...65c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det betyr jo stygg fra gammelt av, så det ville jeg ikke kalt barnet mitt!

Skrevet

Er ikke grim er skjellsord? "Han va fan mæ grim"

Ville ikke brukt det som navn.

Anonymous poster hash: 2686a...d2e

Skrevet

Det er en Grim i klassen min, han er solbrun har mørkebrunt hår og knallgrønne øyne, søt gutt egentlig!  Betyr det virkelig stygg...? Aldri hørt det jeg.. 

Anonymous poster hash: 83319...65c
Gjest Antarctica
Skrevet

Grim i moderne norsk kan bety stygg. Men hva det betydde da navnet ble tatt i bruk er nok noe helt annet.

Skrevet

Internasjonalt (dvs engelskspråklige land) er det jo like heldig som å hete Fanny. Grim betyr jo stygg/vondt/tragisk, eks "It was a grim sight" "a grim scene indeed". Døden heter jo "The Grim Reaper" på engelsk.

Skrevet

Uff nei, det betyr jo stygg

Anonymous poster hash: 00ed7...429

Skrevet

Dritgrimt.

Anonymous poster hash: 5cc37...81f

Skrevet

Hvorfor velge et navn som betyr stygg  - tenker jeg.

Anonymous poster hash: 3648b...4b5
Skrevet

Grim betyr hjelm , hester bruker grime, som er hodeutstyr, så at det navnet betyr stygg er feil. Men vi sier i dag at noe er grimt og mener stygg, men det er en annen ting.

Anonymous poster hash: f9170...84b

Skrevet

Det er grimt :(

Anonymous poster hash: 6b4a2...237
Skrevet

Ikkje stygt i seg sjølv, men har vore såpass mykje med rogalendingar som brukar ordet i tydinga "stygg", at eg ikkje ville kalla ein unge det.  Halgrim synes eg er ganske fint, sjølv om det vel ikkje er så bra å vere halvstygg heller ;)

Skrevet

Siden du spør: det synes jeg svært lite om. Tenker "stygg" og død og fordervelse. Ville aldri brukt et slikt navn på barnet mitt. Google Grim og se hva slags bilder du får opp..

Anonymous poster hash: 86706...a23

Skrevet

Grim betyr hjelm , hester bruker grime, som er hodeutstyr, så at det navnet betyr stygg er feil. Men vi sier i dag at noe er grimt og mener stygg, men det er en annen ting.

Anonymous poster hash: f9170...84b

Det stemmer, i alle fall nesten. Det kommer av norrønt grimr, som betyr "mann med maske/hjelm". Det er samme ord som grime, ja. Men jeg vet ikke om det spiller noen rolle når "alle" tror det betyr stygg?

Personlig synes jeg det er et flott navn!

Anonymous poster hash: fdff4...13b

Skrevet

Internasjonalt (dvs engelskspråklige land) er det jo like heldig som å hete Fanny. Grim betyr jo stygg/vondt/tragisk, eks "It was a grim sight" "a grim scene indeed". Døden heter jo "The Grim Reaper" på engelsk.

Med den logikken kan man jo verken hete Simen, Odd, Randi, Asbjørn og diverse annet. Synes Grim er kult navn!

Skrevet

Med den logikken kan man jo verken hete Simen, Odd, Randi, Asbjørn og diverse annet. Synes Grim er kult navn!

Nei, dette handler ikke om engelsk uttale av norske navn, men skrivemåte og betydning. Dessuten tror jeg ikke Randi presenterer seg som "Randy" (et ikke uvanlig herrenavn i USA), eller Asbjørn som "Assbear", tror du?

Du har virkelig en egen evne..

Skrevet

Jepp, jeg styrer f.eks. unna Simen av nettopp den grunn, selv om jeg synes det er nydelig på norsk. De andre er uansett ikke min smak.

Men med Grim er det jo noe også folk i Norge straks tenker.. Og den musikalen Mama/Rock n roll wolf heter jo med "Grimm og gru" på norsk, og spiller helt klart på et slikt uttrykk for Grim.

Skrevet

Synes ikke det er så fint dessverre...

Skrevet

Jepp, jeg styrer f.eks. unna Simen av nettopp den grunn, selv om jeg synes det er nydelig på norsk. De andre er uansett ikke min smak.

Men med Grim er det jo noe også folk i Norge straks tenker.. Og den musikalen Mama/Rock n roll wolf heter jo med "Grimm og gru" på norsk, og spiller helt klart på et slikt uttrykk for Grim.

Blir fjollete. Jeg kjenner en Simen som jobber i USA. Har vært null problem for ham.

Skrevet

Blir fjollete. Jeg kjenner en Simen som jobber i USA. Har vært null problem for ham.

Greit for meg. Selvfølgelig går det helt sikkert greit. Jeg bare dropper det slike navn selv.

Skrevet

Simen er vel bare å uttale som Simon?! Ville tenkt der var mindre problematisk.

Anonymous poster hash: 88025...e5e

Skrevet

Helt ok, men synes Torgrim er finere.

Anonymous poster hash: 30d5d...d28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...